-

کمبود تجهیزات فعالیت معادن را متوقف می‌کند

بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع موجود در کشورها موضوع مهمی است که امروزه در تمام مباحث مدیریتی و برنامه‌ریزی توجه بسیاری به آن شده است. در بخش معدن کشور به‌دلیل وجود ذخایر و منابع ارزشمند، این اصل به حداکثر اهمیت خود رسیده و در نتیجه فراهم‌سازی بسترهای مرتبط با این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.

بنا بر نظر کارشناسان و فعالان معدنی، معادن برای بهره‌ور بودن، نیاز به توجه و حمایت دولتی داشته و غفلت از این امر، نه‌تنها بهره‌وری بلکه توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را دچار اختلال خواهد کرد.

لزوم جذب سرمایه‌گذاری

رئیس خانه معدن با بیان اینکه باید به‌دنبال خلق ثروت از معادن کشور باشیم، ادامه داد: هر یک شغلی که در بخش معدن ایجاد می‌شود، می‌تواند ۱۰ شغل دیگر را در زنجیره ایجاد کند. به گزارش بازار محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن کشور در نشست خبری هفته معدن در پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی گفت: ما نباید هاله‌ای به اسم تحریم را برای خود ایجاد کنیم و به این بهانه برای توسعه بخش معدن کاری نکنیم.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود لزوم جذب سرمایه‌گذار در این بخش را مورد تاکید قرار داد و گفت: قوانین مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه مانند قوانین کشورهایی همچون کانادا، استرالیا و حتی امریکاست. این مسئله‌ای است که خیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند، به همین دلیل قانون معادن و سرمایه‌گذاری در ایران به زبان انگلیسی ترجمه شده و در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

ظرفیت‌های ویژه معدنی در ایران

بهرامن با بیان اینکه ما برای خود تا سال ۲۰۵۰ برنامه تعریف کرده‌ایم، ادامه داد: ایران از ظرفیت بالایی در حوزه معدن برخوردار است که متاسفانه در سال‌های گذشته به‌خوبی از آن استفاده نکردیم، این در حالی است که ایران به‌واسطه ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند بخش زیادی از کشورهای منطقه را تامین کند. ضمن اینکه در برخی از حوزه‌ها همچون مصالح ساختمانی، گچ، مس و روی این قدرت و توانایی را داریم که تامین بخش قابل‌توجهی از نیاز دنیا را بر عهده داشته باشیم.

او همچنین با اشاره به ظرفیت توسعه معادن در کاهش نرخ بیکاری، گفت: هر یک شغلی که در بخش معدن ایجاد می‌شود، می‌تواند ۱۰ شغل دیگر را در زنجیره ایجاد کند. نباید فراموش کرد که معدن ظرفیتی خدادادی است که باید به‌دنبال خلق ثروت از آن باشیم.

رئیس خانه معدن همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها نقش اساسی در معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور و عملکرد این حوزه در اکسپو دوبی دارند، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ روز از آغاز به کار رسمی اکسپو گذشته و ما باید در ۱۳۰ روز باقیمانده تمام تلاش خود را در جهت معرفی ظرفیت‌های کشور در پاویون ایران در اکسپو دوبی به کار بگیریم.

وی افزود: با نگاهی که سیاست‌گذاران پاویون ایران در اکسپو دوبی داشتند معرفی بخش معدن خلاف دوره‌های قبلی به برنامه‌های پاویون ایران در اکسپو اضافه شد. حضور بخش معدن در پاویون ایران بنا به اهداف خاصی اتفاق افتاد. این اهداف مسائل مربوط به گذشته، حال و آینده صنعت معدن کشور هم از نظر فرهنگی و هم از نظر جذب سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد.

رفع سیستان‌‌هراسی

رئیس خانه معدن در ادامه گفت: با پیشنهاد شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و سازمان توسعه تجارت تصمیم بر این شد که هفته معدن در پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی برقرار شود. برنامه‌ریزی‌های ما برای این هفته به‌صورت روزانه برنامه‌ریزی شده و هر روز این هفته به یکی از بخش‌های تخصصی معدن کشور اختصاص خواهد یافت. به‌گفته بهرامن، کسانی که در حوزه معدن سرمایه‌گذاری می‌کنند نگاه به آینده دارند، چراکه عمر سوخت‌های فسیلی در جهان روبه اتمام است.

او همچنین با اشاره به ظرفیت‌هایی معدنی کشور، گفت: در سیستان‌وبلوچستان ظرفیت فوق‌العاده‌ای در حوزه معدن وجود دارد اما نوعی سیستان‌هراسی ایجاد شده که مانع سرمایه‌گذاری در این استان می‌شود.

ما به‌دنبال این هستیم که هراسی که نسبت به سرمایه‌گذاری در این استان ایجاد شده را برطرف کنیم و نشان دهیم که اتفاقا خلاف تصور همه شرق کشور امن‌ترین نقطه کشور برای سرمایه‌گذاری است.

معدنکاران و گرفتاری تامین تجهیزات

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: معدنکاران ایرانی برای تامین ماشین‌آلات خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. به گزارش مهر، سجاد غرقی اظهار کرد: در حالی که بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری در دنیا مرتبط با بخش ماشین‌آلات است، معدنکاران ایرانی برای تامین ماشین‌آلات خود با مشکلات فراوانی مواجهند.

انواع کامیون و دامپتراک، بیل‌های مکانیکی و شاول، لودر، بلدوزر، دستگاه‌های حفاری پودری و مغزه‌گیری بخشی از ماشین‌آلات عملیات معدنی هستند که عمده عملیات استخراج بدون این دستگاه‌ها متصور نیست. نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران گفت: براساس استعلام انجام شده از شرکت‌های معدنی داخلی، حدود ۴۹ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری مربوط به بخش حمل، ۱۶ درصد بخش بارگیری و ۶ درصد بخش حفاری است و در مجموع ۷۱ درصد هزینه‌های عملیات معدنکاری مربوط به ۳ بخشی است که از صفر تا صد آن با ماشین‌آلات سنگین معدنی صورت می‌گیرد.

حمایت از تولید داخل

وی با بیان اینکه بدون تامین، تجهیز و جایگزینی ماشین‌آلات، تولید معادن با مشکل مواجه و توسعه غیرممکن می‌شود، گفت: به‌دلیل محدودیت در واردات ماشین‌آلات و تولید ناچیز در داخل، تقاضای بسیار زیادی برای ماشین‌آلات معدنی در کشور انباشته شده است. البته عملیات معدنکاری در کشور باوجود کمبود شدید ماشین‌آلات، با چالش‌های زیادی در حال انجام است.

نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: براساس اطلاعات منتشر شده از سوی خانه معدن، تنها معادن کوچک‌مقیاس سنگ ساختمانی، شن و ماسه و سرب و روی به بیش از ۱۱ هزار دستگاه از انواع ماشین‌آلات معدنی نیاز دارند، این در حالی است که آمار ماشین‌آلات مورد نیاز بیش از نیمی از معادن کشور از جمله معادن سنگ‌آهن، مس و زغال‌سنگ و معادن بزرگ‌مقیاس در دسترس نیست. غرقی تاکید کرد: حمایت از تولید داخلی ماشین‌آلات مورد تاکید همه معدنکاران کشور است، اما نباید با این استدلال، واردات برای تجهیز معادن متوقف شود.

سخن پایانی

توجه به تامین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های تخصصی در جهت استفاده حداکثری و هدفمند از منابع موجود، از نیازهای امروز بخش معدن کشور است که انتظار می‌رود دولت جدید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد و از بروز بحران‌های پرزیان جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*