-

ایجاد اکوسیستم دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با هدف توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تشویق استقرار این شرکت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری از سال ۱۳۹۳ برنامه‌های توسعه‌ای خود را آغاز کرد.

ایجاد اکوسیستم دانش‌بنیان  در شهرک‌های صنعتی

شناسایی واحدهای صنعتی مستعد دانش‌بنیان و کمک به دانش‌بنیان شدن واحدهای مذکور از طریق ظرفیت مشاوران و کلینیک‌های کسب‌وکار، ارائه تخفیف و تشویق جهت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این بخش بوده است. تا پایان شهریور ۱۴۰۰، ۵۴۶ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری کشور استقرار دارند و بیش از هزار و ۲۰۰ واحد مستعد دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شده‌اند. در تازه‌ترین اقدام نیز رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حکمی علی تشنه دل را به عنوان مجری طرح شهرک تحقیقاتی کاوش منصوب کرد.

انتصاب مجری طرح شهرک تحقیقاتی کاوش

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حکمی علی تشنه دل را به عنوان مجری طرح شهرک تحقیقاتی کاوش منصوب کرد. به گزارش ایدرونیوز، در حکم بابک احمدی بر تدوین مدل کسب‌وکار جهت استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد اکوسیستم دانش‌بنیان در شهرک، اجرایی کردن دستورالعمل‌های واگذاری اراضی و اجاره واحدهای ایجاد شده، هدایت و همسویی برنامه‌های طرح با اهداف و استراتژی‌های سازمان و کنترل و نظارت مستمر، تدوین راهکارهای عملیاتی و اجرایی جهت پیشبرد طرح با همکاری و نظارت معاونت و مدیریت مرجع، برآورد منابع و مصارف مورد نیاز و پیگیری تامین منابع مالی طرح و تعامل با نهادهای مرتبط جهت تسهیل در امر اجرای طرح و اخذ مجوزهای لازم تاکید شده است.

علی تشنه دل، تاکنون مسئولیت‌های مختلفی از جمله معاون صنایع کوچک شرکت شهرک­‌های صنعتی استان تهران، ریاست مرکز دانشگاهی علمی و کاربردی چرم تهران، مدیریت هسته گزینش صنعت معدن و تجارت، عضو اصلی هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت و…را برعهده داشته و پیش از این مدیرکل وزارت صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بوده است.

بهره‌برداری از ۷۱۷ واحد دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: تاکنون ۷۱۷ واحد دانش‌بنیان در سراسر کشور در داخل شهرک‌های صنعتی به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت هستند. فرشاد مقیمی در جمع صاحبان شرکت‌های تولیدی و صنعتی این شهرستان افزود: در نیمه اول امسال از مجموع هزار و ۸۰۰ قراردادی که با شهرک‌های صنعتی ایران بسته شده ۵۰ قرارداد مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است. وی با بیان اینکه در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه خدمات در حوزه سخت‌افزاری، پیش‌پرداخت برای شرکت‌های دانش‌بنیان تا ۱۰ درصد کاهش یافته است ادامه داد: اقساط پرداخت حق بهره‌برداری نیز از ۳۶ تا ۴۲ ماه افزایش پیدا کرده که در سایر صنایع این عدد متفاوت است.

این مسئول بیان کرد: اگر یک واحد دانش‌بنیان در داخل شهرک‌های صنعتی در بازه و برنامه زمان‌بندی تعیین‌شده بتواند طرح را به پایان برساند ۱۰ درصد از اقساط باقی‌مانده به عنوان مشوق در نظر گرفته می‌شود و چنانچه طرح را زودتر از موعد و برنامه زمانبندی به پایان برساند ۳۰ درصد از اقساط باقی مانده به عنوان مشوق در نظر گرفته می‌شود. مقیمی درباره کمک‌های حوزه نرم‌افزاری گفت: در این راستا فن ‌بازارهایی ایجاد شده که تا به امروز توانسته‌اند ۲ هزار و ۱۳ نیاز فناورانه را در داخل شهرک‌های صنعتی شناسایی کنند که از این میزان ۵۵۰ مورد از این نیازها از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان رفع شده است. وی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان را توزیع محصولات در بازار ذکر کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید مطمئن شوند، بابت محصولی که تولید می‌کنند یا سرمایه‌گذاری در دانش و فناوری می‌تواند در انتها بازگشت سرمایه داشته باشند که این موضوع به نیاز کشور هم بر می‌گردد.

معاون وزیر صمت افزود: در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در راستای سیاست‌های کلانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت سیزدهم دنبال می‌کنند، در حوزه فعالیت‌های مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان اخیرا یک بسته حمایتی توسط وزارتخانه رونمایی شده که بخشی از خدمات آن مربوط به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است. هم‌اکنون ۳ هزار و ۷۰۰ پروانه صنعتی با سرمایه‌گذاری اسمی ۸۰ هزار میلیارد ریال و با حدود ۱۰۰هزار اشتغال صنعتی در استان یزد وجود دارد و یزد با ۱.۳ درصد جمعیت کشور به لحاظ تولید صنعتی ۴.۴ درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد؛ ۴۷ درصد اشتغال استان مربوط به صنعت و معدن است در حالی که میانگین این عدد در کشور ۳۲ درصد است.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

بر اساس تبصره یک ماده ۲۰ دستورالعمل سال ۱۴۰۰ حق بهره‌برداری از زمین، تاسیسات و اعیانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است. براساس تبصره یک ماده ۲۰ این دستورالعمل، هیات‌مدیره شرکت استانی مجاز است در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به اعطای تا سقف ۱۰ درصد مشوق به کل قرارداد در ابتدای قرارداد و دریافت بخش تعهدی تا سقف ۴۸ ماه اتخاذ تصمیم کنند. کمک به بازاریابی محصولات دانش‌بنیان از طریق فن‌بازارهای منطقه‌ای، برگزاری رویدادهای معرفی فناوری و کمک به عقد قرارداد بازاریابی محصولات دانش‌بنیان از طریق فن‌بازارهای منطقه‌ای از دیگر برنامه‌های حمایتی از واحدهای دانش‌بنیان فعال در شهرک‌های صنعتی هستند. این سازمان حمایت‌های ویژه‌ای را در راستای توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کرده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به واگذاری حقوق انتفاع عرصه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته به صورت نقد و اقساط اشاره کرد. بر این اساس، برای اراضی با مساحت بیشتر از ۳هزار متر مربع از تسهیلات ۱۰ درصد نقدی و اقساط ۴۸ماهه با تنفس ۶ ماهه در بازپرداخت اقساط و برای اراضی کمتر از ۳۰۰۰ متر مربع از ۱۰ درصد پرداخت نقدی با اقساط ۴۲ماهه یا تنفس ۶ ماهه در پرداخت اقساط بهره خواهند برد. برای واحدهای دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته که دارای اولویت سرمایه‌گذاری بوده و توسط دفتر فناوری و نوآوری معاونت هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صمت، معرفی شوند، بخش نقدی قرارداد آنها یک درصد تعیین می‌شود و مشمول تنفس ۶ ماهه و بهره‌برداری پیش از موعد نیستند. بر اساس این آیین‌نامه حمایتی، در صورت بهره‌برداری پیش از موعد شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته دارای مجوز از وزارت صمت و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در صورت تصویب در هیات‌مدیره شرکت استانی، تا سقف ۳۰ درصد اقساط باقیمانده مبلغ قرارداد حقوق انتفاع عرصه آنها از آخرین سفته‌های سررسید نشده بخش تعهدی قرار مربوطه، به طرف‌های قرارداد بازگردانده می‌شود. اجاره بهای دفاتر برای شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌های فناوری و صنایع پیشرفته دارای مجوز، در مراکز خدمات فناوری و کسب‌وکار ایجاد شده در سطح کشور، مشروط به فعالیت موثر در سال اول استقرار، به میزان ۲۰ درصد مبلغ اجاره دریافت می‌شود. همچنین، در اجرای برنامه‌های حمایتی توسعه و توانمندسازی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری و واحدهای دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته دارای مجوز از وزارت صمت و معاونت علمی، در اولویت قرار می‌گیرند. بر اساس بند ب ماده ۲۴ دستورالعمل بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تاسیسات شهرک‌های و نواحی صنعتی، صنفی و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی در صورت اخذ پایان‌کار ساختمانی و پروانه بهره‌برداری، تا سقف ۱۰ درصد مشمول مشوق به اقساط باقیمانده نیز می‌شوند.

سخن پایانی

براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در اجرای برنامه‌های حمایتی توسعه و توانمندسازی واحدهای صنعتی مستعد استان‌ها در راستای تولید و اشتغال از دانش‌بنیان کردن واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان حمایت می‌شود. بر همین اساس نیز سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در راستای تحقق شعار سال و قانون جهش تولید دانش‌بنیان، از واحدهای دانش‌بنیان برای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و فناوری حمایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*