-
در چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی بررسی شد

ترسیم چشم‌انداز آینده روابط‌عمومی

در چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی، مهدی باقریان، بنیان‌گذار و دبیر نشست، به برخی از روندهای نوین در صنعت روابط‌عمومی‌ پرداخت و چشم‌اندازی روشن از آینده این حوزه را ترسیم کرد. عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی ‌بااشاره به جشنواره بین‌المللی خلاقیت شیرهای کن، یکی از معتبرترین رویدادهای جهانی در زمینه تبلیغات و ارتباطات، بر اهمیت 2 عامل مهم خلاقیت و نتیجه‌گرایی در کمپین‌های روابط‌عمومی‌ تاکید کرد. وی گفت: امروزه، کمپین‌های روابط‌عمومی‌ باید علاوه بر خلاقیت و نوآوری، به اهداف مشخصی دست یابند و تغییرات ملموسی در زندگی مخاطبان ایجاد کنند. به‌همین‌دلیل، در جشنواره امسال کن، ۳۰ درصد از امتیازدهی به نتایج کمپین‌ها اختصاص داده شد.

ترسیم چشم‌انداز آینده روابط‌عمومی

چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی ‌با حضور جمعی از پیشکسوتان، متخصصان و فعالان این حوزه توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی ‌و با همکاری انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن روابط‌عمومی‌ ایران در تاریخ 3 مرداد ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد. این رویداد با هدف بررسی روندهای نوین در روابط‌عمومی‌ و ترسیم چشم‌اندازی روشن برای آینده این حوزه برگزار شد.

روندهای نوین در روابط‌عمومی

در چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی، مهدی باقریان، بنیان‌گذار و دبیر نشست، به برخی از روندهای نوین در صنعت روابط‌عمومی‌ پرداخت و چشم‌اندازی روشن از آینده این حوزه را ترسیم کرد. عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی ‌بااشاره به جشنواره بین‌المللی خلاقیت شیرهای کن، یکی از معتبرترین رویدادهای جهانی در زمینه تبلیغات و ارتباطات، بر اهمیت 2 عامل مهم خلاقیت و نتیجه‌گرایی در کمپین‌های روابط‌عمومی‌ تاکید کرد. وی گفت: امروزه، کمپین‌های روابط‌عمومی‌ باید علاوه بر خلاقیت و نوآوری، به اهداف مشخصی دست یابند و تغییرات ملموسی در زندگی مخاطبان ایجاد کنند. به‌همین‌دلیل، در جشنواره امسال کن، ۳۰ درصد از امتیازدهی به نتایج کمپین‌ها اختصاص داده شد.

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی ‌با طرح این پرسش که آیا کمپین‌های روابط‌عمومی‌ تنها برای زیبایی طراحی می‌شوند یا باید به‌دنبال ایجاد تغییر واقعی باشند؟ به اهمیت تمرکز بر نتایج کمپین‌ها اشاره کرد و افزود: «همان‌طور که پژوهشگران و تحلیلگران گفته‌اند، خلاقیت شرط لازم است، اما نتیجه شرط کافی است.»

باقریان همچنین به اهمیت موضوع تنوع، برابری و شمول در سازمان‌ها و شرکت‌ها پرداخت و آن را به‌عنوان یک مزیت رقابتی و تجاری معرفی کرد. وی با استناد به گزارش ماک راک، به این نکته اشاره کرد که تنوع در صنعت روابط‌عمومی‌ هنوز یک چالش جدی است، اما شرکت‌هایی که به این موضوع اهمیت می‌دهند، می‌توانند به نتایج بهتری دست یابند. عضو هیات‌مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی‌ با استناد به یافته‌های علمی‌ و نظرهای کارشناسی برخی صاحب‌نظران گفت: سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به تنوع، برابری و شمول اهمیت می‌دهند، خلاق‌تر و موفق‌تر هستند. وی افزود: تنوع و شمول نه‌تنها به‌معنای پذیرش تفاوت‌ها و داشتن یک تیم متنوع از نژاد، قومیت، جنسیت، مذهب، معلولیت، سن و وضعیت اقتصادی است، بلکه به‌معنای ایجاد فضایی است که همه اعضا، احساس ارزشمندی و احترام و برابری و تعلق‌خاطر کنند. یکی دیگر از محورهای مهم سخنرانی باقریان، نقش هوش‌مصنوعی در صنعت روابط‌عمومی ‌بود. او به گزارش ماک راک درباره وضعیت هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی‌ در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد که نشان می‌دهد استفاده از ابزارهای هوش‌مصنوعی از ۲۸ درصد در ماه مارس به ۶۴ درصد در دسامبر افزایش‌ یافته است. وی افزود: «هوش‌مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت است و برای نخستین‌بار، شرکت‌کنندگان در جشنواره کن با شرط افشای استفاده از هوش‌مصنوعی اجازه ورود پیدا کردند.» در پایان، باقریان تاکید کرد روابط‌عمومی ‌باید همواره با تحولات فناورانه و تغییرات اجتماعی هماهنگ باشد و از فرصت‌هایی که فناوری‌های نوین و رویکردهای متنوع ارائه می‌دهند، بهره‌برداری کند. او خاطرنشان کرد: آینده روابط‌عمومی‌ در دستان متخصصان روابط‌عمومی ‌است و باید با استفاده از نوآوری، خلاقیت و تمرکز بر نتایج، به‌سوی موفقیت و تاثیرگذاری حرکت کنیم.

پیام ویدئویی سازمان‌دهنده روز جهانی روابط‌عمومی

در پیام ویدئویی آینی آدکونله، سازمان‌دهنده روز جهانی روابط‌عمومی، به چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی ‌در ایران آمده است: «خیلی خوشحالم که امروز با شما هستم تا درباره حرفه شریف و معتبرمان، یعنی روابط‌عمومی‌ و ارتباطات، گفت‌وگو کنیم و جشن بگیریم. این چهارمین دوره روز جهانی روابط‌عمومی ‌است. مشاهده این مشارکت گسترده از سراسر جهان برای من بسیار رضایت‌بخش و هیجان‌انگیز است؛ از افریقا، اروپا، امریکا و به‌ویژه دوستان‌مان در آسیا، از آذربایجان‌شرقی، ایران، مالزی، هند و بسیاری از کشورهای دیگر که در آنها روابط‌عمومی ‌به‌طورفزاینده‌ای مهم و محترم شده است. 4 سال پیش که روز جهانی روابط‌عمومی ‌را ایجاد کردیم، هدف‌مان جلب‌توجه به قدرت و تاثیر مثبت روابط‌عمومی ‌و ارتباطات بود. این زمان همه‌گیری کرونا بود و متخصصان روابط‌عمومی ‌در سراسر جهان از پس چالش‌ها برآمده بودند و دولت‌ها و سازمان‌ها را در مدیریت پاندمی ‌راهنمایی می‌کردند. امروز که به سال ۲۰۲۰، زمانی که تازه این کار را شروع کرده بودیم، باز می‌گردم، از این همه استقبال و شهرت شگفت‌زده می‌شوم. امسال که برای چهارمین‌بار روز جهانی روابط‌عمومی ‌را جشن می‌گیریم، می‌خواهم به همه شما بگویم که به خودتان افتخار کنید. کاری که انجام می‌دهید، کاری که همه ما انجام می‌دهیم، معنادار، قدرتمند و تاثیرگذار است. ما مسئولیت داریم که سازمان‌ها و دولت‌ها را راهنمایی کرده و با آنها همکاری و مشارکت کنیم که اصول اخلاقی روابط‌عمومی‌ را بپذیرند و اجرا کنند تا سازمان‌ها و کشورها رشد کنند و بهتر شوند تا بتوانیم دنیایی بهتر برای همه بسازیم. اما نمی‌خواهم امروز تنها محدود به مناظره و گفت‌وگو، کنفرانس و وبینار باشد. اگرچه اینها برای یادآوری ارزش، اخلاقیات و اصول حرفه‌مان مهم هستند، دوست دارم همگی جشن بگیریم و لذت ببریم. امشب با دوستان و همکارانم در لندن بیرون می‌رویم و به‌افتخار خودمان، کار بزرگ‌مان، فداکاری‌های‌مان و چالش‌هایی که از پس آن برآمده‌ایم، جشن خواهیم گرفت. می‌خواهم همه شما را فارغ از اینکه در کجای جهان زندگی می‌کنید و امروز برای پاسداشت روز روابط‌عمومی ‌چه می‌کنید تشویق کنم که بیرون بروید، به رستوران بروید، در دفتر یا خانه‌های‌تان جمع شوید و به‌افتخار روابط‌عمومی ‌و ارتباطات، این حرفه باارزش، به کاری که هنوز باید انجام دهیم و به‌افتخار موفقیت‌های آینده جشن

بگیرید. این پیام، نشان از اهمیت و ارزش حرفه روابط‌عمومی ‌و ارتباطات دارد و بر اهمیت اصول اخلاقی و مسئولیت‌پذیری در این حوزه تاکید می‌کند. همچنین، جشن‌ گرفتن و تقدیر از تلاش‌ها و دستاوردهای متخصصان روابط‌عمومی ‌در سراسر جهان را به‌عنوان یک حرکت مثبت و انگیزه‌بخش برای ادامه راه موردتوجه قرار می‌دهد.»

آینده روابط‌عمومی‌در دنیای در حال تغییر

یکی از محورهای اصلی این نشست، بررسی روندهای نوین در روابط‌عمومی ‌و تاثیرگذاری فناوری‌های نوین بر این حوزه بود. پروفسور علی‌اکبر جلالی، پدر علم فناوری اطلاعات ایران در سخنانی به آینده روابط‌عمومی‌ در دنیای در حال تغییر پرداخت و بر اهمیت تطبیق با فناوری‌های نوین و استفاده از ابزارهای دیجیتال در روابط‌عمومی ‌تاکید کرد. وی بااشاره به ظهور مفاهیمی ‌همچون متاورس، هوش‌مصنوعی و واقعیت مجازی، بر لزوم بروزرسانی مهارت‌ها و دانش متخصصان روابط‌عمومی‌ تاکید کرد.

جلالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بااشاره به تحولاتی که فناوری‌های نوظهور در زمینه‌های مختلف زندگی، کار و آموزش به وجود آورده‌اند، توضیح دادند که این فناوری‌ها چه تاثیری بر روابط‌عمومی دارند. مهم‌ترین ارزش این فناوری‌ها در روابط‌عمومی ‌به ایجاد فرصت‌های جدید برای تعاملات و ارتباطات موثرتر برمی‌گردد. یکی دیگر از محورهای اصلی سخنرانی دکتر جلالی، متاورس و آینده روابط‌عمومی ‌بود. او گفت: در حال‌ حاضر، متاورس به‌عنوان مرز جدیدی برای تعاملات انسانی در حال شکل‌گیری است و متخصصان روابط‌عمومی ‌باید راهبردهای خود را برای فعالیت در این فضاهای دیجیتال تطبیق دهند. در این راستا، روند تطبیق و نحوه شکل‌گیری روابط‌عمومی‌ در دنیای مجازی تشریح شد.

پدر علم فناوری اطلاعات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت فناوری‌های نوظهور در بازتعریف روابط‌عمومی‌ پرداختند و توضیح دادند که این فناوری‌ها با فراهم‌کردن ابزارهای جدید و نوآورانه، افق‌های تازه‌ای برای مدیریت روابط‌عمومی ‌ایجاد می‌کنند. به‌ویژه، تاثیرات هوش‌مصنوعی و متاورس روی آینده روابط‌عمومی ‌به‌طورمفصل بررسی و اشاره شد که این فناوری‌ها می‌توانند فرآیندهای تصمیم‌گیری و بهینه‌سازی مدیریت روابط‌عمومی‌ را تحت‌تاثیر قرار دهند.

گرامیداشت سالگرد درگذشت بنیان‌گذار روابط‌عمومی ‌ایران

در این نشست، به‌پاس خدمات و تلاش‌های دکتر حمید نطقی، بنیان‌گذار روابط‌عمومی ‌ایران، گرامیداشت بیست‌وپنجمین سالگرد ارتحال ایشان برگزار شد.

در ابتدا، ویدئویی ۸ دقیقه‌ای از دکتر نطقی پخش شد که در آن به نحوه شکل‌گیری نخستین واحد روابط‌عمومی ‌در ایران در سال ۱۳۲۰ در شرکت نفت ایران و انگلیس پرداختند. این ویدئو به‌وضوح نشان می‌دهد که چگونه دکتر نطقی با دانش و تلاش‌های بی‌وقفه‌اش توانست بنیان‌های این حرفه را در کشور پایه‌ریزی کند.

در ادامه، خسرو رفیعی و جواد قاسمی ‌در سخنرانی‌های خود به نقش حیاتی دکتر نطقی در توسعه و ارتقای روابط‌عمومی ‌در ایران اشاره کردند.

 خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط‌عمومی‌ایران، بااشاره به تلاش‌های دکتر نطقی اظهار کرد: دکتر نطقی با ایجاد بنیان‌های علمی ‌و عملی در این حوزه، بنیان‌گذار روابط‌عمومی‌ مدرن در ایران بودند و نقش بی‌بدیلی در ارتقای این حرفه ایفا کردند.

 وی افزود: دکتر نطقی به بسیاری از سازمان‌ها کمک کرد تا با اصول مدرن روابط‌عمومی‌ آشنا شوند و به بهبود فرآیندهای ارتباطی بپردازند.

 او با نگاه دوراندیشانه و راهبردی خود، به آموزش‌وپرورش نسل جدیدی از متخصصان روابط‌عمومی‌ کمک شایانی کرد که اکنون در سازمان‌های مختلف کشور مشغول به فعالیت هستند.  جواد قاسمی، عضو هیات‌مدیره انجمن روابط‌عمومی‌ایران، نیز در سخنرانی خود به تاثیر رویکرد علمی‌ دکتر نطقی بر توسعه روابط‌عمومی‌ کشور اشاره کرد.

وی گفت: دکتر نطقی با دیدگاه‌های راهبردی و نوآورانه خود، تحول عمده‌ای در توسعه روابط‌عمومی‌کشور به‌وجود آورد. ایشان با تاکید بر ارتباطات دوطرفه و همفکری میان سازمان‌ها و مخاطبان، به ارتقای استانداردهای روابط‌عمومی ‌در ایران کمک شایانی کردند. ‌همچنین قاسمی تاکید کرد؛ دکتر نطقی با ترجمه و تالیف کتاب و مقالات متعدد، پایه‌های نظری و عملی روابط‌عمومی ‌را در ایران مستحکم ساخت و باعث شد این حرفه به‌عنوان یک علم و هنر شناخته شود.

در پایان این بخش از نشست، حضار با قدردانی از زحمات و تلاش‌های دکتر حمید نطقی، به‌عنوان پدر روابط‌عمومی ‌ایران، یاد و خاطره او را گرامی‌ داشتند و بر ادامه راه و آرمان‌های ایشان در راستای ارتقای بیشتر این حرفه تاکید کردند. این مراسم نشان داد که تاثیرات عمیق و ماندگار دکتر نطقی بر روابط‌عمومی ‌ایران همچنان الهام‌بخش نسل‌های جدیدی از متخصصان و دانش‌آموختگان این حوزه است.

چالش‌ها و فرصت‌های ارتباطات در عصر متاورس

در چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی، ژوزفین ایر، متخصص فناوری اطلاعات سخنرانی خود را با عنوان «آیا تماس تصویری بهترین کاری است که می‌توانیم در عصر متاورس انجام دهیم؟» ایراد کرد. ایر سخنان خود را با طرح 2 سوال آغاز کرد که از جمله پرسش‌هایی بودند که او را شب‌ها بیدار نگه می‌داشتند. او پرسید: چه چیزی باعث می‌شود خود را انسان بنامیم؟ و آیا ما در واقعیت زندگی می‌کنیم؟

 ایر بااشاره به ادغام مستمر انسان و فناوری و قدرت واقعیت مجازی، به اهمیت آینده‌نگری به‌عنوان یکی از ویژگی‌های متمایزکننده انسان‌ها پرداخت. وی تاکید کرد؛ آینده‌نگری به انسان‌ها امکان می‌دهد عمیقا خلاق باشند و آینده را تصور کنند و بسازند.

وی همچنین به تاثیر فناوری بر خلاقیت اشاره کرد و گفت: اتکای بیش از حد به تماس‌های ویدئویی، می‌تواند به توانایی خلاقیت تیمی‌ آسیب برساند. او از تحقیقات دانشگاه کارنگی ملون نقل کرد که نشان می‌دهد روشن ‌کردن دوربین در طول تماس‌های ویدئویی، می‌تواند توانایی کار تیمی ‌خلاق را کاهش دهد. ایر در این زمینه افزود: اگر تماس‌های ویدئویی گیج‌کننده هستند و به خلاقیت ما آسیب می‌زنند، چرا همچنان از آنها استفاده می‌کنیم؟

ایر در ادامه به بررسی مفهوم متاورس پرداخت و آن را یک نسخه سه‌بعدی تکامل‌یافته و تجربی از اینترنت دانست. او اشاره کرد برندهای مختلف می‌توانند در متاورس فضاهای تجربی غوطه‌ورکننده ایجاد و این فضاها می‌توانند به تعاملات خلاقانه و نوآورانه کمک کنند. وی همچنین به ظرفیت‌های واقعیت مجازی در متاورس اشاره کرد و گفت: واقعیت مجازی می‌تواند به افراد این امکان را بدهد که هر کاری را انجام دهند و در هر جایی باشند، حتی اگر در دنیای واقعی وجود نداشته باشد.

او بااشاره به 3 ویژگی کلیدی واقعیت مجازی یعنی غوطه‌وری، تعامل و تخیل، این ویژگی‌ها را به‌عنوان 3 کلمه جادویی معرفی کرد و توضیح داد: این ویژگی‌ها می‌توانند به تحریک همکاری خلاقانه کمک کنند. ایر در این زمینه افزود: با غوطه‌وری حس می‌کنیم واقعا در جوار یکدیگر هستیم. وقتی بحث همجواری می‌شود، ذهن ما نمی‌تواند تفاوت بین واقعیت مجازی و سنتی را درک کند.

ژوزفین ایر در ادامه به اهمیت تخیل در متاورس اشاره کرد و گفت: تخیل ما را قادر می‌سازد چیزهایی را که وجود ندارند، تصور و آنها را به واقعیت تبدیل کنیم. او به امکان انجام کارهای خلاقانه در محیط‌های مجازی مانند قله کلیمانجارو یا سطح کره ماه اشاره کرد و گفت: متاورس می‌تواند محیط‌های کاری خلاقانه و نوآورانه‌ای را فراهم کند که به همکاری و تعاملات خلاقانه کمک کند.

او در پایان سخنرانی ویدئویی خود، به تاثیرات ژرف متاورس بر تمام ابعاد زندگی اشاره کرد و گفت: متاورس تاثیر ژرفی بر تمام ابعاد زندگی ما خواهد گذاشت. مانند هر چیز دیگری که ساخته دست بشر است، می‌تواند کاملا مثبت یا به‌شکل ناگواری منفی باشد. ایر از رهبران خواست که از قدرت آینده‌نگری خود استفاده کنند تا آینده‌ای خلق کنند که می‌خواهند به‌وقوع بپیوندد.

سخن پایانی

چهارمین نشست روز جهانی روابط‌عمومی‌ در ایران به بررسی نقش و تاثیر فناوری‌های نوظهور در حوزه روابط‌عمومی‌ پرداخت. فناوری‌های نوظهور مانند متاورس، هوش‌مصنوعی، واقعیت‌مجازی و افزوده، اینترنت‌اشیا و شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های بی‌نظیری برای بهبود و تحول در حوزه روابط‌عمومی ‌فراهم می‌کنند. این فناوری‌ها با افزایش بهره‌وری، ایجاد تجربیات تعاملی و غوطه‌وری و خودکارسازی فرآیندها، می‌توانند به متخصصان روابط‌عمومی‌ کمک کنند تا به بهترین شکل ممکن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. بااین‌حال، برای بهره‌مندی کامل از این فناوری‌ها، نیاز به شناسایی دقیق نیازها، آموزش و فرهنگ‌سازی و پیاده‌سازی و ارزیابی مستمر داریم. آینده روابط‌عمومی ‌بدون شک با پذیرش و استفاده از فناوری‌های نوظهور روشن‌تر خواهد بود.  در جمع‌بندی این نشست، تاکید شد؛ فناوری‌های نوظهور، به‌ویژه هوش‌مصنوعی و متاورس، می‌توانند به‌عنوان کاتالیزوری برای تغییر و بهبود فرآیندهای روابط‌عمومی ‌عمل کنند. باتوجه‌ به پیشرفت‌های چشمگیر در این حوزه‌ها، روابط‌عمومی‌ باید به‌سمت دیجیتالی‌ شدن و استفاده بهینه از این فناوری‌ها حرکت کند. حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات نیز از جمله چالش‌های مهمی ‌است که در استفاده از این فناوری‌ها باید مدنظر قرار گیرد.  همچنین بیانات سخنرانان این نشست به‌خوبی نشان داد که صنعت روابط‌عمومی‌ در حال تحول است و نیاز به خلاقیت، نتایج ملموس، تنوع و استفاده از فناوری‌های نوین در این حوزه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین