-

ناترازی گاز در فصل پاییز سرما خورد

ناترازی انرژی گاز علاوه بر فصل سرد زمستان به فصل پاییز نیز سرایت کرده است.

ناترازی گاز در فصل پاییز سرما خورد

ملیکا قاسمی، کارشناس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس، به بررسی روند «میزان مصرف انرژی گاز سوخت و خوراک آب و برق مصرفی در صنایع با اهمیت و انرژی‌بر بازار سرمایه» و نقش با اهمیت ناترازی انرژی در میزان تولید و سودآوری صنایع بورسی پرداخت. در ادامه متن گزارش اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس ارائه می‌شود.

گزارش اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس نشان می‌دهد: ناترازی انرژی گاز علاوه بر فصل سرد زمستان به فصل پاییز نیز سرایت کرده است.

براساس یافته‌های این بررسی، صنایع فلزات اساسی محصولات شیمیایی نیروگاهی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی را در صنایع بازار سرمایه به خود اختصاص داده‌اند و نسبت به سایر صنایع بازار سرمایه از بیشترین هزینه انرژی برخوردارند.

نتایج این گزارش حاکی از آن است که؛ با رفع محدودیت قریب به ۹۰ روزه (۱۵ خرداد الی ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۳) در مصرف انرژی برق، میزان مصرف این انرژی در صنایعی نظیر فلزات اساسی سیمان، گچ، آهک، مواد و محصولات شیمیایی، در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه،به ترتیب، با افزایشی به میزان ۵۷، ۵۵ و ۳ درصد همراه بوده است.

بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد؛ رفع این محدودیت دارای اثر افزایشی در میزان مصرف انرژی گاز و آب در صنایع با اهمیت است. به گونه‌ای که این امر به افزایش میزان تولید و به تبع آن افزایش مقدار مصرف انرژی گاز و آب منجر شده است.

میزان انرژی گاز مصرفی صنایع سیمان آهک، گچ و فلزات اساسی به ترتیب به میزان ۱۰۱ و ۱۶ درصد و میزان مصرف انرژی آب در صنعت فلزات اساسی به میزان ۳۴ در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه افزایش یافته است.

میانگین نرخ چهار هاب منطقه‌ای نیز در شهریور ماه (۲۳.۴۳ سنت بر متر مکعب) نسبت به مرداد ماه (۲۳.۱۲ سنت بر متر مکعب) افزایش داشته است که این امر بر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی و به تبع نرخ سوخت گاز سایر صنایع تاثیرگذار است.

ناترازی انرژی

این گزارش حاکی است: نرخ خوراک صنایع عمدتاً با تاخیر اعلام می‌شود که این امر روند تهیه گزارش‌های میان دوره‌ای صنایع را دچار مشکل می‌کند. از این رو با توجه به نقش با اهمیت نرخ خوراک بر تصمیمات سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به اعلام به موقع نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع اقدامات لازم و ضروری را انجام دهد.

دامنه شمول این گزارش، تمام شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس است. در مجموع ۳۴۳ نماد در گزارش شهریورماه ۱۴۰۳مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین