-

وقتی قیمه‌ها می‌رود در ماست‌ها!

مسیح فرزانه کارشناس حوزه خودرو

مسیح فرزانه

حال این روزهای بازار هوشمند خودرو نشانه کاملی از نبض حقیقی اقتصاد کشور و نوعی روند ترکیبی از بی‌تصمیمی کلان و مخلوط شده با تصمیمات خلق‌الساعه مقطعی است که بر رکود این حوزه افزوده و مشکلات مصرف‌کننده را بیشتر کرده است.

دراین‌بین اما دو سوی ماجرا رفتار شفافی دارند؛ شرکت‌هایی که به شدت مشکل نقدینگی دارند و به نظر می‌آید گاها دست به آینده‌فروشی برای جمع کردن نقدینگی بدون توجه به معوقات قبلی می‌زنند و مردمی که به‌درستی و بحق معتقدند خودرو در بلندمدت کالای سرمایه‌ای است و با پذیرفتن ریسک بالای تحویل‌های طویل‌المدت مجموعه‌ها، اما برای حفظ سرمایه‌های خود دست به ثبت‌نام می‌زنند.

از طرفی افزایش اخیر نرخ ارز میانگین ۵ درصد و گاها در برخی خودروها تا ۱۰ در صد سبب افزایش نرخ و روند اقتصاد سیاسی سبب تثبیت این اعداد در بازار و پذیرش این افزایش قیمتی شده است.

این واردات خودرو نیز حقیقتا واردات بشو نیست و با گذشت زمان هم مشکلات آن بیشتر شده و هم سازمان‌ها و نهاد‌ها همان روش اشتباه گذشته را با سیاست، حرف مرد یکی است، ادامه می‌دهند. به‌واقع از ابتدای سال ۱۴۰۴ به‌صورت رسمی واردات خودرو و ثبت سفارش و تخصیص ارزی شکل نگرفته و آنچه در ۶ ماه نخست در بخش آمارسازی منتشر می‌شود، مربوط به ثبت سفارش‌های ۱۴۰۳ است!

فضای مجازی این حوزه نیز به‌گونه‌ای شده که هر که از راه می‌رسد ادعای واردات خودرو و فروش ماشین دارد و در کنارشان صفحات زردی هستند که صبح تبلیغ‌کننده فروش خودرو هستند و ظهر تبلیغ جراحی لیفت صورت می‌کنند! 

در این آشفته‌بازار انتشار صحبت‌های نادرست دربارهواردات خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و واردات خودرو ایرانیان خارج از کشور نیز نورعلی نور شده.

درصورتی‌که در مورد واردات کارت اقامتی‌ها تا این لحظه هیچ دستورالعمل شفاف و مشخصی که بتوان با کمک آن این مسیر را تا پلاک گرفتن برای خودرو طی کرد در اختیار نیست.

اصل داستان واردات بالای ۲۵۰۰ سی‌سی‌ها نیز بدین‌صورت است که شرکت‌های درخواست‌کننده باید ابتدا در بحث خدمات حائز نمره قبولی شده و سپس معوقات قبلی تحویل خودرو نداشته باشند.

ضمنا متعهد و مکلف شوند که از سهمیه‌ای که درخواست می‌کنند ۲۰ در صد آن را خودروی تا ۱۶ هزار دلار، ۲۰ درصد آن را خودرو برقی تا ۴۰ هزار دلار و مابقی را در صورت اجرا کردن دو تعهد اول خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با تعرفه ۱۴۵ تا ۱۶۵ درصد و تا سقف قیمتی ۱۰۰ هزار دلار وارد کنند و برای رفتن این مسیر صرفا تا پایان ۱۴۰۴ نیز بیشتر فرصت ندارند...!

در هر روی این وضعیتی است ازآنچه بر این روزهای بازار خودرو می‌گذرد...بازاری که در آن قیمه‌هایش ریخته شده در ماست‌هایش و خوب نتیجه‌اش هم کاملا مشخص است....! کند و بی‌جان با فشارخون و چربی و قند و اوره‌ای که مرز هشدار را رد کرده است!

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین