-

ابتکار «ساخت جهان»

پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفه‌ای DBA

پریسا-حاجی-محمدی

امروزه، شرکت‌ها فعالیت‌های بازرگانی و تولیدی خود را در سراسر جهان تقسیم می‌کنند، از طراحی محصول و ساخت قطعات و شناسایی مواد اولیه برای ساخت و تولید گرفته تا مونتاژ و بازاریابی، ایجاد زنجیره‌های تولید بین‌المللی رو به‌رشد است و بیشتر محصولات «ساخت جهان» شده است زیرا با دست به‌دست هم دادم اقتصادهای کشورهای متفاوت و ایجاد چرخه‌های اقتصادی در جهان به جای اینکه قطعات و محصولات فقط در یک اقتصاد و یک کشور ساخته شوند، در جمعی از اقتصادها تولید می‌شوند که اصطلاحاً به ساخت جهان معروف شده است و باعث شده یک روند بُرد- بُرد در تجارت جهانی به‌وجود آید.

سوگیری آماری که با نسبت دادن ارزش تجاری کامل به آخرین کشور مبدأ ایجاد می‌شود، می‌تواند بحث سیاسی در مورد منشا این تعادل تجاری را در جهان منحرف کند و منجر به تصمیمات نادرست و حتی معکوس شود اما مسئله این است که تجارت جهانی بایستی یرقرار باشد چون مایه حیات همه کشورها و شرکت‌هاست.

یافتن پل‌های آماری مناسب بین چارچوب‌های آماری مختلف و سیستم‌های حسابداری‌های ملی و منسجم برای همه کشورهای شریک باعث می‌شود تا اطمینان حاصل شود که تعاملات بین‌المللی ناشی از جهانی شدن به درستی منعکس شده و گفت‌وگوی فرامرزی بین تصمیم گیرندگان کالاها و محصولات به‌طور جهانی و کامل در حال حل و فصل است و با تسهیل انجام می‌شود.

همه ما تمایل به مشارکت و اجتماعی بودن و دوست داریم که خود را در واقعیتی که «آن بیرون» است، بیابیم که پس از آن مجبور می‌شویم به‌طور ذهنی به معنای درونی مان اضافه کنیم بنابراین قد علم کردن محصولات و تولیدات مان در جهان و جوامع بین‌المللی باعث بالارفتن سطح کیفیت و استانداردهایمان خواهد شدو به‌طور فعال در دنیایی به همان اندازه فعال و پویا است شرکت می‌کنیم و مشارکت تجاری ما این حس را منتقل می‌کند که با جوامع دیگر هماهنگ شویم و محصول و آورده خود را به گونه‌ای پیکربندی کنیم که یک روش منحصر به فرد و ذاتاً معنی دار برای همراهی و مشارکت جمعی در جهان بین‌الملل را ایجاد کند.

معنای اصلی این مشارکت بین‌المللی این است؛ ما با جنبه‌های خاصی که به شیوه‌هایی از تجارت و بالابردن سطح کیفیت محصول برای پدیدار شدن در کلاس جهانی مرتبط است بیندیشیم و همین امر ظرفیت‌های منحصربه‌فردی را برای آیندة کسب و کار ما فراهم می‌کند.

سپس به‌طور مشترک این توانایی‌های نوظهور را تثبیت می‌کنیم و این جهان ما، از این پس واقعیت کسب و کار ما می‌شود و متعاقباً به درجه‌ای بالاتر از آنچه هستیم می‌رساندمان، که اول راه نمایان شدن در کلاس جهانی خواهد بود. در چارچوب جهانی شدن، افزایش سطح تجارت و همکاری می‌تواند محرکی برای حمایت از توسعه اقتصادی در کشور نیز باشد.

تجارت بین‌الملل این ظرفیت را دارد که از طریق افزایش تقاضای خارجی برای کالاها و خدمات، رشد اقتصادی را ارتقا دهد، در حالی که در عین حال انتخاب بیشتر (و اغلب قیمت‌های پایین‌تر) برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند و همچنین باعث افزایش بهره‌وری و حمایت از نوآوری

می‌شود. اگر چنین معاملاتی عاری از تعرفه و سایر موانع تجاری باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که بنگاه‌ها و شرکت‌ها یک شریک بین‌المللی را انتخاب کنند و در نتیجه بدون اصطکاک و کارآمد به کالاها و خدمات اجازه عبور از مرزها را

می‌دهد. آزادسازی تجارت، ایجاد فرصت‌های جدید برای افزایش سطوح تجاری (هم برای کالاها و هم برای خدمات)، سرمایه‌گذاری، نوآوری و رشد بهره‌وری است و این بدان معناست که سیاست تجارت بین‌الملل با سرعت رشد بالاتری طراحی شده است.

ابتکار «ساخت جهان» توسط سازمان تجارت جهانی برای حمایت از تبادل کارها و پروژه‌ها، تجربیات و رویکردهای عملی در اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل تجارت در ایجاد ارزش‌افزوده راه‌اندازی شده است و امروز، شرکت‌ها فعالیت‌های خود را در سراسر جهان تقسیم می‌کنند.

افزایش آزادسازی تجارت محرکی برای تجارت بین‌المللی کالا و خدمات فراهم کرده است و تأیید می‌کند تجارت کالا و خدمات بین‌المللی، با سرعت بیشتری در حال رشد است که خود به دلیل ایجاد زنجیره‌های تولید جهانی توسط برون سپاری‌های بین‌المللی است.

تولید جهانی یک مرور کلی کامل از مسائل پیچیده‌ای است که شرکت‌های چند ملیتی در جای جای دنیا با آن مواجه هستند و استراتژی‌های منبع‌یابی به جهان ارائه

می‌دهند.امروزه تعداد معدودی از مبادلات تجاری بین‌المللی مبتنی بر مبادله کالاهای نهایی است. در عوض، بیشتر معاملات تحت فروش قطعات و خدمات واسطه در گوشه و کنار دنیاست.

 بسیاری از شرکت‌ها تولیدات جهانی را براساس قطعات، اجزا و خدمات برون‌مرزی به کمک تولیدکنندگان خود در کشورهای دور، سازماندهی و مدیریت می‌کنند و قراردادهایی خاص برای طرفین تنظیم می‌شود و چارچوب یکپارچه‌ای ارائه می‌دهند که عواملی را که به شرکت‌های جهانی کمک می‌کند تا مکان‌های تولید و سایر انتخاب‌های سازمانی را در اقصی نقاط دنیا تعیین کنند و با استفاده از یک رویکرد یکپارچه، تولید جهانی یک منبع عالی برای اقتصاد و تجارت بین‌المللی است که مایه حیات همه کسب و کارهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین