بهبود صنعت خودرو نیازمند ایجاد فضای رقابتی
ابراهیم شجاعت کارشناس حوزه خودرو
برای ارتقاء کیفیت خودروهای تولید داخل، ضروری است که به سمت استفاده از پلتفرمهای جدید مانند PF1 که ایرانخودرو از پژو دریافت کرده، حرکت کنیم. این تغییرات میتواند به بهبود عملکرد و ایمنی خودروها کمک کند. علاوه بر این، بهینهسازی خطوط مونتاژ و فرآیند رنگآمیزی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این اقدامات نهتنها میتواند کیفیت نهایی محصولات را افزایش دهد، بلکه به کاهش هزینههای تولید نیز کمک خواهد کرد. در واقع، با ارتقاء فناوریهای موجود در خطوط تولید و استفاده از تکنیکهای نوین، میتوان به کیفیت بالاتری دست یافت. در مجموع، برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی، نیازمند توجه جدی به این پارامترها هستیم. تنها با سرمایهگذاری در فناوریهای جدید و بهینهسازی فرآیندهای تولید میتوانیم سطح کیفی خودروها را افزایش دهیم و رضایت مشتریان را جلب کنیم. این اقدامات در نهایت میتواند به توسعه پایدار صنعت خودرو کشور کمک کند و زمینهساز رقابتپذیری بیشتر در بازارهای داخلی و بینالمللی شود.
هر کدام از پارامترهایی که عنوان شد خود جنبهها و بخشهای گوناگونی دارند که باید موردبررسی قرار گرفته و براساس هر کدام تلاش کنیم بهترین رویکرد را در پیش بگیریم تا تولید باکیفیت محقق شود. در بحث خطوط مونتاژ و تولید نیز این مورد صدق میکند. در این میان، توسعه اتوماسیون و رباتیک در خطوط مونتاژ نیازمند سرمایهگذاری است و ارتباط مستقیم با بهبود پلتفرمها دارد.
از سوی دیگر، پرداخت بهموقع مطالبات به قطعهسازان برای تأمین مواد با کیفیت بالا ضروری است. در نهایت، افزایش رقابت و بهبود شرایط بازار نیز میتواند به ارتقاء کیفیت خودروها کمک کند. با ایجاد فضای رقابتی و پشتیبانی از خودروسازان، میتوانیم به بهبود کیفیت دست یابیم.
براساس آنچه گفته شد و معیارها و ملاکها برای یک تولید باکیفیت و خوب برای ارتقاء کیفیت خودرو و بهبود وضعیت خودروسازها، لازم است که دو عنصر کلیدی در نظر گرفته شود: رقابت و خصوصیسازی. بهمنظور ایجاد فضای رقابتی و وادارسازی خودروسازان به توسعه و بهبود عملکرد خود، باید شرایطی فراهم شود که این رقابت به صورت مؤثر برقرار گردد. ایجاد رقیب، به خودروسازان انگیزه میدهد تا به سمت بهبود کیفیت و افزایش بهرهوری حرکت کنند. از سویی، خصوصیسازی نیز میتواند نقش بسزایی در این فرآیند ایفا کند. تا زمانی که خودروسازها به شکل جدی و واقعی در معرض رقابت قرار نگیرند، ممکن است برای اصلاح امور داخلی خود و بالا بردن کارایی اقدامی انجام ندهند. هزینههای انباشته و زیانهای گذشته ادامه خواهد یافت و به شرایط موجود آسیب خواهد رساند. بنابراین، خصوصیسازی در روند درست و مؤثر باید در دستور کار قرار گیرد. این خصوصیسازی باید بهگونهای طراحی شود که خودروسازان را به سمت بهبود کیفیت و بهرهوری سوق دهد و از طرفی نیاز به رقابت در بازار را تقویت کند.
علاوه بر این، بهبود شرایط بازار از طریق تسهیل واردات خودروها نیز میتواند به ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا کمک کند. این امر نهتنها موجب افزایش رقابت میان خودروسازان داخلی خواهد شد، بلکه باعث میشود که مشتریان گزینههای بهتری برای انتخاب داشته باشند.
به همین ترتیب، ایجاد بسترهای مناسب برای واردات خودرو میتواند فشار بیشتری بر خودروسازان داخلی وارد کند و آنها را وادار به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمتها کند.
با توجه به این شرایط، لازم است هم از سوی دولت و هم از سوی خودروسازان اقداماتی انجام شود که به بهبود رقابت و کیفیت بینجامد. چنین رویکردی میتواند به توسعه و بهبود شرایط صنعت خودرو در کشور منجر شود و نهایتا در راستای تأمین رضایت مشتری و رشد اقتصادی گام بردارد.
در پایان میتوان گفت که ایجاد فضای رقابت و خصوصیسازی بهعنوان دو عامل اصلی، در تحول و بهبود صنعت خودرو کشور بسیار اهمیت دارند. نیاز به تعادل میان این دو عنصر حس میشود تا به این صنعت رشد و بهرهوری بیشتری بخشیده شود و در نهایت کیفیت تولیدات آن افزایش یابد.