شایستگی محورییک کسب و کار
پریسا حاجی محمدی دکتری کسب و کار حرفهای DBA
شناسایی شایستگیهای اصلی و محوری، به کسبوکارها کمک میکند تا بر نقاط قوت خود تمرکز، نوآوری و مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.
بروزرسانی منظم و همسو کردن شایستگیها با نیازهای در حال تحول کسبوکار تضمین میکند که شرکت و سازمانتان بتواند رقابتی و مؤثر باقی میماند. اینکه یک کسب و کار مدت زمان بیشتری از عمر خود را در حیطه رقابت صنف خود باقی بماند برای تداوم حیاتش ضروری است.
شایستگیهای اصلی یک سازمان کمک میکند تا تواناییهای مورد نیاز برای ایفای نقشهای مختلف را تعریف و اندازهگیری کند. با شناسایی و پرورش این شایستگیها، هر شرکت میتواند عملکرد خود را افزایش دهد و مزیت رقابتیاش را حفظ کند.
برای سازمان، شایستگیهای اصلی آن به قابلیتها، دانش، مهارتها و منابعی اشاره دارد که تعیینکننده نقاط قوت است و یک شرکت را از سایر سازمانها متمایز میکند.
یک شرکت میتواند یک یا چند شایستگی اصلی داشته باشد که بسیاری از آنها میتوانند به طور قابل توجهی در صنایع مختلف متفاوت باشند. یعنی ممکن است یک شایستگیمحوری سازمانی در صنایع مختلف نقش و اثر متفاوتی از خود بهجای گذارد و سازمانها از شایستگیهای محوریشان برای متمایزتر شدن در بازار و بهتر دیده شدن نسبت به رقبای خود استفاده
کنند.
کیفیت محصول یا نوع خدمت یکی از این شایستگیهاست. محصولات بادوامتر، قابلاطمینان تر، با عملکرد بهتر و عمر بیشتر باعث شهرت میشود که البته استانداردها را هر شرکتی بسته به صنعت خود اجرا میکند.
قدرت خرید منابع و مواد اولیه، یکی دیگر از شایستگیهای محوری شرکتهاست. یک شرکت بزرگ و تاسیسشده اغلب قدرت خرید قابلتوجهی دارد که خرید در مقادیر بیشتر و با قیمتهای پایینتر را ممکن میسازد. این پسانداز میتواند به مشتریان منتقل شود، گاهی اوقات با قیمتهای کمتر از رقبا، گوی رقابت را در دستانمان حفظ کنیم.
خدمات مشتری، شایستگی دیگری است که خدمات استثنایی به مشتریان میتواند راهی موثر برای سازمان برای متمایز ساختن خود باشد. با اولویت دادن به خدمات و پشتیبانی مشتری در هنگام خرید و پس از خرید مشتری، میتوان وفاداری مشتری را تضمین کرد. خدمات به مشتریان باید حرفهای، سازگار و سهلالوصول باشد.
طراحی یا نوآوری که مبحث امروز دنیاست. طراحی و نوآوری برتر محصول میتواند به یک شرکت کمک کند تا از رقبای خود متمایز شود. سازمانی که هر دو نوآوری و طراحی پیشرفته را با هم ترکیب میکند، میتواند برتری قابل توجهی نسبت به رقبا داشته باشد و به عنوان پیشرو بازار شهرت داشته باشد.
هر شایستگی یک ویژگی مثبت است که به منحصر به فرد شدن شرکت کمک میکند. هرچه سازمان به وضوح شایستگیهای اصلی خود را تعریف کند و هرچه موثرتر از آن شایستگیها استفاده کند، تقلید از پیشنهادات شرکت یا تکرار موفقیت آن برای رقبا دشوارتر میشود. به همین دلیل، شناسایی شایستگیهای اصلی گامی مهم در برنامهریزی استراتژیک است.
یک کسب و کار موفق، مشخص کرده است که چه کاری را بهتر از هر شرکت دیگری میتواند انجام دهد و چرا؛ شایستگیهای اصلی آن «چرا» است.
شایستگیهای اصلی به عنوان قابلیتهای اصلی یا شایستگیهای متمایز نیز شناخته میشوندکه منجر به مزیتهای رقابتی میشوند.اینها میتواند شامل دانش، تواناییها و مهارتهایی باشد که باعث تمایز میشود. شایستگیهای محوری اغلب عمیقا در محصولات و خدمات ادغام میشوند.
با شناسایی و اولویتبندی مهمترین مهارتها و رفتارهای سازمان، شرکتها میتوانند حتی کیفیت استخدامهای خود را بهبود بخشند و از همسویی با اهداف و فرهنگ شرکت اطمینان حاصل کنند.همچنین شناخت شایستگیهای اصلی کمک میکند تا توصیفات و معیارهای دقیقتری برای ارزیابی همکاران ایجاد شود.
شایستگیهای اصلی این اطمینان را ایجاد میکنند که همه افراد شرکت در جهت نیل به اهداف یکسانی کار میکنند.وقتی منابع انسانی از این شایستگیها مطلع باشند، همه را روی چشمانداز و ماموریت اصلی شرکت متمرکز کرده و شایستگیهای اصلی بهعنوان یک نقشه راه برای توسعه کارکنان عمل میکنند.