تلاش برای شکست برجام به کجا رسید؟

حمید حاجی‌زاده - کارشناس اقتصاد سیاسی

تلاش برای شکست برجام به کجا رسید؟

پزشکیان که نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین انتخاب است، توانست با درایت و مشورت، کابینه‌ای معرفی کند که برای چهارمین بار پس از دولت‌های آیت‌الله‌خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با رای اعتماد کامل راهی پاستور شود؛ آن‌هم از مجلسی که به گمان خیلی‌ها غیرهمسو با او بود. در یادها خواهد ماند کابینه پزشکیان در مجلسی رای آورد که ریاست آن با یکی از رقبای انتخاباتی‌اش بود و با باز ماندن از رقابت در دور دوم انتخابات به صف حامیان پزشکیان پیوسته بود.

به‌نظر می‌رسد در ایران امروز، مردم بهتر از سیاستمداران می‌دانند که صحنه انتخابات صحنه برد و باخت نیست و هر کس که اخلاق را در عرصه «عرضه کردن شایستگی‌های خود» رعایت کرده باشد، شانس بیشتری برای رسیدن به سکوی برنده دارد. با همین نگاه انتظار می‌رود با تمام شدن این بخش از تاریخ و شروع سکانداری دولت جدید، همه تلاش‌ها معطوف به اعتلای ایران سربلند و رضایت مردم شود.

پزشکیان که در شرایطی خاص دولت را در اختیار گرفته، نشان داد سعی دارد هیات دولتی بدون حاشیه بسازد و در این مسیر از مشورت‌های دیگران نیز استفاده می‌کند. تشکیل شورای راهبری انتخاب وزرا و کمیته‌های تخصصی نیز در همین مسیر قابل‌ارزیابی است. او حتی به‌صراحت گفت در مواردی که نتوانسته شخص توانمندی را متقاعد به همکاری کند، از رهبری کمک گرفته است.

همچنین او در انتخاب بانویی برای منصب وزارت، کاری خلاف رویه قبلی انجام داد و منطقی است که در این خصوص نیز با مشورت و راهنمایی بزرگان گام برداشته است.

با این همه روند انتخابات، نتایج و همچنین رای اعتماد مجلس متضمن این مطلب است که مردم و نمایندگان فرصتی به دولت جدید داده‌اند تا بتواند اقتصاد را سروسامان دهد و در راستای رفع مشکلات به‌درستی بکوشد و گره از مشکلات معیشتی مردم باز کند؛ چه آنهایی که حاضر شدند در رای‌گیری شرکت کنند و چه آنهایی که باور نداشتند انتخابات بتواند نتیجه‌ای چنین داشته باشد. همگی دل به این امید بسته‌اند تا ثمرات آن را بر سفره خانوار مشاهده کنند. امروز همه انتظار دارند حقوق‌شان در دسترسی به فضای مجازی و آزادی‌های قابل‌انتظار بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

بی‌تردید این طی مسیر ارزشمند باتوجه به شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور و نفوذ کاسبان تحریم بسیار دشوار است. تا اینجای کار که روند با حضور مردم در انتخابات –علی‌رغم مشکلات‌شان- و رای مجلس به همه وزرا خوب بوده است.

اکنون آقای پزشکیان می‌ماند و دولتی که راهی جز موفقیت در پیش ندارد و آن هم میسر نیست؛ مگر در سایه تلاش پاکدستانه و اطلاع‌رسانی بهنگام و بکارگیری نیروهایی دلسوز و توانمند و پرهیز از افتادن در حاشیه‌هایی که از این به بعد بیشتر از قبل ازسوی جریانات سایه تدارک دیده و اجرا می‌شوند.

حاشیه‌هایی که اگر جایگزین متن شوند، بدون‌شک متضرران اصلی آن مردم هستند.

علاوه بر موارد یادشده بسیاری از مردم، چه آنها که پای صندوق‌های رای حاضر شدند و چه آنهایی که حاضر نشدند، منتظر تلاش‌های عملیاتی برای رفع تحریم‌های داخلی و خارجی هستند. البته که هرگونه تصمیم‌گیری با حفظ عزت ایران خواهد بود و نگاه کلی سربلندی ایرانیان در جهان است و بس.

راستی، حواس مردم پرت نشده است، یک سوال در ذهن آنها مانده است:

موضوع مناظره در زمینه تلاش برای شکست برجام به کجا رسید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین