جای خالی آموزش در بازار مسکن
امید صادقی-کارشناس املاک
در عصر حاضر سیستمهای سنتی و کاغذها جای خود را به سایتها، نرمافزارها و هر آنچه به دستگاههای هوشمند مرتبط است، دادهاند. در این میان، بسیاری از سایتهای ملکی جای خود را در میان کسانی که بهنوعی با املاک و مستغلات سر و کار دارند، باز کردهاند. به علاوه، در کشوری مثل ایران از زمانی که دریافت کد رهگیری و استعلام این کد از طریق اینترنت انجام میشود، بار دیگر تکنولوژی، قدرت خود را در مقابل سیستمهای سنتی نشان داده است. بسیاری از صاحبان این سایتها در کمترین زمان و همزمان با انتقال نسل به استفاده از گوشیهای هوشمند، نسخه تلفنهمراه از سایت خود را توسعه دادند و درحالحاضر بسیاری در پی ساخت برنامههای کاربردی بهصورت تخصصی در صنعت املاک و مستغلات هستند. از طرفی، برخی قدیمیها در حوزه املاک تصور میکنند که انتقال کسبوکار بهسمت استفاده از فناوری هزینهبر است. در حالی که بسیاری از این کسبوکارها مدتهاست که به شیوه سنتی عمل کردهاند و یادگیری فناوریهای جدید را دشوار میدانند؛ در حالی که بهواقع چنین نیست. باتوجه به وجود مشکلات عدیده مردم درباره فرآیند خریدوفروش و اجاره مسکن که بهطورعمده مربوط به فعالیتهای فعالان در بنگاههای معاملات املاک بود؛ تلاش کردیم که با همکاری با آنها به افزایش توانمندیشان بپردازیم. از آنجایی که نام دیگر فعالان این عرصه مشاور املاک است، در تلاش بودیم با هدف کمک به مردم برای انتخاب بهتر مسکن، جریان مشاوره در بستر دقیقتر و جامعتری اتفاق بیفتد. برهمینمبنا، نزدیک به یک سال و چند ماه با مشاوران املاک همکاری داشتیم که از اتفاق، بازخوردهای خوبی هم دریافت کردیم؛ اما در واقعیت ماجرا آن اتفاقی که منتظرش بودیم، رخ نداد.
دلیل آن به دانش و مهارت کم افرادی برمیگشت که در این عرصه فعال بودند. در واقع، تعداد کثیری از فعالان این عرصه، هدفی جز کمک به مردم دارند و تنها سود خود را مدنظر قرار میدهند و تنها عقد قراردادها و بسته شدن معاملات برای آنها اهمیت دارد.
اینکه در جریان همکاری با بنگاههای املاک نتوانستیم بهنتیجه مطلوب برسیم، مربوط به متفاوت بودن نگرش و هدفمان از فعالیت در بازار مسکن میشد. از آنجایی که هدف ما کمک به مردم برای انتخاب دقیقتر، بهتر و آگاهانهتر بود، در تلاش بودیم که با توانمندسازی مشاوران املاک به این هدف برسیم. در واقع یکی از مشکلات اساسی در بازار مسکن، نداشتن دانش کافی و مهارت فعالان این عرصه است که در کشور ما روندی برای آموزش دیدن در حوزه بازار مسکن وجود ندارد. بهعبارت روشنتر، برای هر تخصص و شغلی در کشور دوره آموزشی وجود دارد، اما در هیچ سازمانی آموزشهایی مبنی بر خریدوفروش مسکن و کارشناسی این عرصه وجود نداشته است.بههمیندلیل، بیشتر مشاوران املاک دانش و تجربه کافی را ندارند و بیشترشان در هنگام کار بهکسب تجربه میپردازند. آگاهی از سلامت فیزیکی خانه و املاک یکی از دغدغههای خریداران است که هیچ سازمان یا نهادی هم متولی این امر در فرآیند خریدوفروش نیست، در واقع جای خالی اطمینانبخشی بهشدت احساس میشود. بههمیندلیل، پاییز سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مجموعه خودمان در این عرصه بهفعالیت بپردازد، برهمیناساس در ۲ زمینه قیمتگذاری و کارشناسی مسکن شروع به فعالیت کردیم.
خوشبختانه تاکنون بازخورد خوبی از مردم دریافت کردیم؛ باید به این موضوع اشاره کنم که فعالیت ما با آنچه مشاوران املاک انجام میدهند، مستقل است. یکی از خدماتی که تلاش کردیم در کسبوکار خود نهادینه کنیم، ارائه اطلاعات و امکانات لازم برای پیشگیری از مشکلات حقوقی افراد در مسکن است. از آنجایی که یکسوم پروندههای دعاوی مربوط به خریدوفروش ملک است، در مجموعه خود به پیشبینی این مشکلات پرداختیم و تلاش کردیم در ابتدای امر اطلاعرسانی جامعی به مردم ارائه بدهیم. از آنجایی که چنین روندی در بازار مسکن تا حد زیادی بهندرت اتفاق میافتد، در تلاش هستیم تا بتوانیم هم خریداران و هم فروشندگان آنچه باید و لازم است را درباره خانه بدانند و بهاطلاع یکدیگر برسانیم. در بخش کارشناسی از بیرونیترین اجزای ساختمان نظیر ایزوگام و حیاط تا درونیترین آن یعنی تجهیزات لولهکشی و سیمکشی آن، اطلاعات لازم را به مردم میدهیم و در پایان کارشناسی، گزارشی جامع و شفاف را که برای خریدار قابلفهم باشد، در اختیار آنان میگذاریم تا بهطورکامل متوجه شوند که محاسن و معایب ملک موردنظر چیست. همچنین، در بخش کارشناسی بخشی وجود دارد به نام عیوب پنهان خانه که شاید در نگاه و بازدید فیزیکی مردم از یک خانه مورداغماض قرار گیرد یا افراد متوجه این عیوب نشوند که ما تلاش کردیم در این گزارش به این موارد هم بپردازیم.
از دیگر مواردی که در فرآیند کارشناسی انجام میگیرد، ارائه اطلاعات مربوط به جغرافیا و راههای ارتباطی به مسکن موردنظر است. بسیاری از افراد در هنگام خرید یا اجاره ملک اطلاعاتی نظیر نزدیکی به ناوگان حملونقل، مترو و وجود مراکز خرید درمان و... موردنیازشان میشود و میخواهند تا پیش از خرید یا اجاره خانه موردنظر به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند که بهطورمعمول این اطلاعات باید با حضور در آن مکان یا آن محله خاص و با پرسوجو از اهالی اتفاق بیفتد. ما تلاش کردیم این اطلاعات بهصورت آنلاین و جامع در اختیار عموم مردم قرار بگیرد تا یک انتخاب آگاهانه و کامل داشته باشند.