-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->عباس سلیمیان

ساماندهی به اقتصاد یا سامانه‌سازی در اقتصاد

عباس سلیمیان-اقتصاددان

ساماندهی به اقتصاد یا سامانه‌سازی در اقتصاد

در تئوری ‌ های پولی مکاتب اقتصادی، اگر بخش تولید اقتصاد در حالت انعطاف قرار داشته باشد و ساختارهای اجرایی و ارتباطی داخلی و خارجی کارآ عمل کنند، شاخص تورم اوج ‌ گیری نخواهد کرد. همچنین اگر دولتمردان دانش کافی و وافی در امور نظری و عملی ادبیات اقتصادی داشته باشند و این دانش را در شرایط خاص تورم ‌ زده کشور به ‌ کار گیرند، مانع افت ارزش پول ملی خواهند شد و با حفظ ارزش پول ملی درآمد خانوارهای کشور روند کاهشی به خود نخواهد گرفت؛ بنابراین سفره معیشت آب نمی ‌ رود.

دولت ‌ ها با سیاست ‌ هایی که اتخاذ می ‌ کنند هزینه ‌ های جاری را بالا برده و برای تامین این هزینه ‌ ها نیز به ناچار دست به دامان بانک مرکزی می ‌ شوند و به چاپ پول روی می ‌ آورند. نرخ دلار هم در غیاب نظارت و عملکرد صحیح بانک مرکزی افسار پاره کرده و بانک مرکزی فقط سعی کرده با افزودن به سامانه ‌ های نظارتی قیمت ‌ ها را مهار کند. همچنین رئیس کل بانک مرکزی گفته نرخ فعلی دلار را قبول نداریم؛ اتفاقا آقای فرزین بازار هم سال ‌ هاست که ثابت کرده که امثال شماها را قبول ندارد. شماها با اتوبوس می ‌ آیید و می ‌ روید و آنکه می ‌ ماند همین نرخ بازار آزاد دلار است. حرکت انفجاری نرخ ارز را با راه ‌ اندازی سامانه اندر سامانه الکترونیک نمی ‌ توان کنترل کرد. متاسفانه در ایران انتخاب غلط مسیر استراتژیک توسعه اقتصادی، اتخاذ سیاست ‌ های غلط اقتصادی و نبود تعاملات بین ‌ المللی مناسب وهمچنین تصمیمات غلط مقطعی دولت ‌ ها و از سوی دیگر وجود فساد و رانت ‌ خواری خودی ‌ ها و بالاتر از همه بکارگیری خودی ‌ های بی ‌ سواد و بله ‌ قربان ‌ گو، نرخ ارز را فراتر از نتیجه یک فرآیند اقتصادی عرضه و تقاضا بالا برده است.بنابراین نرخ ارز را ۳ بعد روانی و هیجانی در اقتصاد کل تعیین می ‌ کند. بخش ‌ های روانشناسی تاثیر ‌ گذار در تعیین نرخ ارز عبارتند از عدم اعتماد به آینده اقتصاد و زندگی در پناه آن، عدم اعتماد به تامین حقوق اجتماعی و برخورداری از یک فضای آزاد، عدم اعتماد به دولت و مسئولان و... بنابراین جناب آقای رئیس کل از شما انتظار می ‌ رود به ‌ عنوان یک اقتصاددان به رهبری و دولت مشاوره درست بدهید و از هزینه بودجه کشور در سایت ‌ سازی اینترنتی بی ‌ خاصیت دوری کنید و با کشور و اقتصاد آن بازی نکنید.

برای چرخش امور و جبران مافات بهتر است حاکمیت ابتدا روی تغییر اساسی مسیر استراتژیک حرکت توسعه ‌ ای و ایجاد ظرفیت مناسب تعاملات بین ‌ المللی متمرکز شود و از طریق طرح یک معماری جدید اقتصادی و سیاسی که به همه ایرانیان فارغ از دخالت نهاد ‌ های نظامی یا نظامیان فرصت همکاری و بهره ‌ برداری از امکانات کشور را می ‌ دهد، نخستین بارقه ‌ های امید را برای مردم این کشور روشن کند.در راستای این چرخش و اصلاح امور اقتصادی کشور اگر این استراتژی در نهاد ‌ های دانشگاهی و دانشگاهیان آزاد و غیربله ‌ قربان ‌ گو تایید شد، قدم بعدی این استراتژی به ‌ راحتی قابل ‌ تنظیم است.جناب فرزین تاکنون برای کنترل کاهش محسوس ارزش پول ملی و افزایش بی ‌ محابای نرخ دلار کاری نکردید؛ بنابراین شایسته ‌ تر است اگر بلد نیستید تورم را مهار کنید، لااقل اجازه بدهید افراد بلد فقط به ‌ عنوان مشاور بدون ادعای داشتن حکم و دستمزد در جمع ‌ تان قرار بگیرند و کشور و به نظام بدون چشمداشت پست و مقام و ریال کمک کنند. باید بپذیریم در سایه تداوم سیاست ‌ های نادرست دولتمردان، چشم ‌ انداز مثبتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد. تورم و حفظ ارزش ریال در برابر دلار از کنترل مسئولان خارج ‌ و رسیدن اقتصاد ایران به مرحله بحرانی اجتناب ‌ ناپذیر شده است؛ بنابراین شایسته است که دولتمردان به ‌ جای ساختن سامانه ‌ ها بر ساماندهی اقتصاد متمرکز شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*