-
برگزارکننده نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی مترو:

بزرگان صنعت تونل‌سازی گردهم می‌آیند

شرکت‌های برتر و صاحب‌نام صنایع و تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی مترو از ۳۰ دی تا ۳ بهمن ۱۴۰۰ در نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی مترو، آخرین دستاوردهای خود را در معرض بازدید اهل فن قرار می‌دهند.

رضا قوی‌فکر، رئیس هیات مدیره شرکت بانیان فردای روشن، برگزارکننده این نمایشگاه در گفت‌وگو با صمت ضمن اعلام این خبر یادآور شد: این نمایشگاه که با مجوز سازمان توسعه تجارت و حمایت و پشتیبانی معنوی انجمن تونل ایران و شرکت مترو در فضایی افزون‌بر ۴ هزار مترمربع در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، قصد دارد توانمندی‌های مهندسین، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران صنعت تونل‌سازی و فضاهای زیرزمینی و مترو کشور را در کنار تولیدکنندگان برتر خارجی این صنایع به نمایش بگذارند.

رئیس هیات مدیره شرکت بانیان فردای روشن، برگزارکننده بین‌المللی شرکت‌های برتر و صاحب‌نام صنایع و تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی مترو گفت: رویکرد بهره‌برداری از تونل‌ها و سازه‌های زیرزمینی در جهان به‌منظور تامین نیازهای جوامع روزبه‌روز در حال افزایش است. پیشرفت‌های علمی و فنی تونل‌سازی و نوآوری‌های مربوط به آن در روش‌های طراحی و اجرا و نیز ابزار و تجهیزات مرتبط، امکان ‌پاسخگویی به نیازهای یادشده را فراهم کرده و طبیعی است که همگام با این پیشرفت‌ها، نیازهای جوامع و انتظارات آنها نیز افزایش یابد.

وی افزود: نکته مهم در این زمینه، بزرگ شدن و توسعه نیازهای تونل‌سازی در جوامع است و همین مسئله سبب می‌شود تونل‌سازان و دست‌اندرکاران مرتبط با این صنعت استراتژیک با چالش‌های جدیدی در دستیابی به تولیدات این صنعت مهم روبه‌رو شوند.

قوی‌فکر افزود: با این دیدگاه باید صنعت تونل‌سازی و فضاهای زیرزمینی کشور بتوانند به نیازهای جامعه در زمینه‌های گوناگون این صنعت پاسخ دهند. برگزارکننده این نمایشگاه با اشاره به استقبال کم‌نظیر دست‌اندرکاران و متخصصان این صنعت و تجهیزات وابسته برای حضور در نمایشگاه، یادآورشد: شرکت بانیان فردای روشن با بهره‌گیری از دانش اعضای حرفه‌ای انجمن تونل ایران و نیز همکاری شرکت مترو به این نتیجه رسید که با توجه به لزوم بهینه‌سازی فرآیندهای این صنعت، برپایی نخستین نمایشگاه تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی قادر خواهد بود گام‌هایی موثر در راستای پاسخگویی به نیازهای این صنعت بردارد.

وی افزود: برپایی این نمایشگاه در شرایط حساس کنونی یک نیاز اساسی برای کشور به‌شمار می‌رود. طبیعی است در این ‌نمایشگاه که با حضور شرکت‌های خارجی فعال در این حوزه برگزار می‌شود، امکان تبادل اطلاعات و تجربیات متخصصان، مهندسان و دست‌اندرکاران صنایع تونل‌سازی و فضاهای زیرزمینی و نیز نمایش آخرین پدیده‌های فناوری در بخش‌های گوناگون و متنوع این صنعت به مناسب‌ترین شکل ممکن میسر شود.

قوی فکر اظهار امیدواری کردکه صاحبان صنایع مرتبط، متخصصان و دست‌اندرکاران این صنعت با حضور گسترده در این نمایشگاه، سبب‌ساز عینیت بخشیدن به توانمندی‌های متخصصان ایرانی در سطح بین‌الملل شوند.

رئیس هیات مدیره شرکت بانیان فردای روشن در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: عنوان این نمایشگاه یعنی تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی مترو به‌دلیل ارتباط مستقیم با موضوع انتقال آب، حمل‌ونقل و بسیاری موارد دیگر، نه‌تنها در کشور ما، بلکه در تمام‌کشورهای جهان از جمله اساسی‌ترین مسائل است. ما بر آنیم تا با شناسایی و جذب شرکت‌های برتر و صاحب‌نام در این عرصه‌ها، توان و قدرت اجرایی و نیز بهره‌گیری از فناوری روز، تجهیزات مرتبط شرکت‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را در کشور به نمایش گذاریم.

وی افزود: از سوی دیگر، با جذب تعدادی از نمایندگان شرکت‌های خارجی فعال در ایران زمینه را برای ارتباط منطقی و تبادل اطلاعات و فناوری‌های روز جهان با شرکت‌ها و دست‌اندرکاران ایرانی فراهم آوریم.

به گفته قوی‌فکر، نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی مترو با نگاهی حرفه‌ای به بررسی روش‌های بهبود و ارتقای سطح کیفی این صنایع و نیز شناسایی و معرفی فناوری‌های به کار گرفته‌شده در این زمینه‌ها می‌پردازد.

همچنین در عرصه فضاهای زیرزمینی به‌ویژه مترو تلاش شده چالش‌ها و راهکارهای احداث تونل‌های بزرگ به‌ویژه پایتخت موردبررسی و شناسایی قرار گیرد تا در راستای رفع مشکلات ترافیکی شهرهای بزرگ گام‌های موثری برداشته

شود.

گفتنی است نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی تجهیزات تونل و فضاهای زیرزمینی، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تورنمنت تجاری - صنعتی و با اهمیت‌ترین گردهمایی بزرگان این صنعت است که تاکنون در کشور برگزارشده است.

سخن پایانی

ایجاد بسیاری از زیرساخت‌های موردنیاز جامعه مانند مترو به دانش و صنعت تونل‌سازی کشور وابسته است. حوزه تونل‌سازی، تمامی مراحل مربوط به احداث انواع تونل‌ها شامل مطالعه، ساخت، نگهداری و بهره‌برداری از آنها را در برمی‌گیرد. براساس آمار از لحاظ شاخص‌های تخصصی، ایران با داشتن حدود ۸۵۰ کیلومتر تونل و رکورد حفاری مکانیزه ۱۱۰۰ متر در ماه، وضعیت مطلوبی دارد.

برخی از فعالان این حوزه پیشنهاد می‌دهند تونل‌ها و فضاهای زیرزمینی به‌عنوان یک بخش ساختمانی ایمن در سیاست‌گذاری‌های زیرساخت تلقی شود تا بتوان با پیش‌بینی ردیف‌های بودجه اختصاصی برای توسعه مراکز پژوهشی تخصصی و موقعیت‌یابی مناسب برای این حوزه در پارک‌های علم و فناوری و ایجاد رسته تونل و فضاهای زیرزمینی در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، شاهد رشد و شکوفایی این بخش باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*