-

سال استهلاک سرمایه

بدون شک سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌های اقتصادی و صنعتی در بستر ثبات و امنیت اتفاق می‌افتد، حال چه این سرمایه‌گذاری منشاء داخلی داشته باشد و چه خارجی.

ثبات و امنیت وجوه متعددی دارد. از امنیت سیاسی و اجتماعی گرفته تا ثبات قوانین و مقررات، همگی در کنار هم می ‌ توانند بستری فراهم آورند که امنیت سرمایه ‌ گذار را تضمین کند و با اتکا به آن افراد حقیقی یا حقوقی بتوانند مسیر فعالیت اقتصادی را پیش ‌ بینی کرده و استراتژی لازم را برای سرمایه ‌ گذاری انتخاب کنند. تنها در این صورت است که سرمایه ‌ گذار می ‌ تواند با اطمینان پا در این گود بگذارند.

به گزارش صمت، هرچند شدت گرفتن تحریم ‌ ها و تلاطم بازار سرمایه ‌ گذاری در چند سال گذشته به ‌ ویژه در سال جاری، چشم ‌ انداز جذب سرمایه ‌ گذار خارجی را در حوزه معدن و صنایع وابسته تیره کرده است. با این ‌ همه فعالان این حوزه از امکان ‌ سنجی و بررسی فرصت و چالش ‌ ها در مسیر تحقق این هدف غافل نیستند.

طی بروکراسی در یک سازمان

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، نبود شفافیت در سیاست ‌ های جذب سرمایه در ایران را یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه دانست.

به گزارش ایسنا حسین سلیمی ضمن تاکید بر امکانات گسترده و زیرساخت ‌ های مناسب برای جذب سرمایه خارجی، قوانین موجود در این حوزه را پیشرفته ارزیابی کرد اما از نبود شفافیت در سیاست ‌ های تعریف شده و بروکراسی ‌ های پیچیده در روند اجرای قوانین، انتقاد کرد. سلیمی تصریح کرد: دولت به منظور تشویق سرمایه ‌ گذاران خارجی باید روش ‌ ها، سیاست ‌ ها و فرآیندها را تسهیل کند و همزمان همه امکانات را بسیج کند تا سرمایه ‌ گذار از شروع تا پایان فرآیند سرمایه ‌ گذاری با یک دستگاه و یک سازمان روبه ‌ رو باشد.

تعمیق روابط سیاسی

این فعال اقتصادی، تنوع صنایع، شرایط اقلیمی و آب ‌ وهوایی، مواد معدنی، منابع و نیروی انسانی موجود را برای سرمایه ‌ گذاری مناسب برشمرد و تاکید کرد: ایران برای جذب سرمایه ‌ های خارجی باید از عمق بخشیدن به روابط سیاسی با کشورهای هدف استفاده کند. باید از بروکراسی ‌ های موجود بکاهد و مجوزهای متعددی که باید از سازمان ‌ های مختلف دریافت شود را حذف کند.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود محدودیت ‌ های ناشی از تحریم ‌ ها و بالا رفتن هزینه سرمایه ‌ گذاری را مانعی جدی در مسیر دستیابی به این هدف عنوان کرد. وی افزود: در شرایط موجود استفاده از ابزارهای مختلف مانند برگزاری نمایشگاه ‌ هایی برای معرفی توانمندی ‌ های کشور با وجودتحریم ‌ ها زمینه آشنایی فعالان اقتصادی داخلی با یکدیگر و شناخت ظرفیت ‌ ها و دستاوردهای موجود را فراهم خواهد کرد.

شاید امسال سخت تر باشد

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران درباره ورود سرمایه ‌ گذار خارجی به حوزه معدن و صنایع معدنی کشور گفت: شاید امسال جذب سرمایه ‌ گذار سخت ‌ تر شده باشد ولی خارجی ‌ ها و بسیاری از شرکت ‌ های بزرگ علاقمند به سرمایه ‌ گذاری در ایران هستند و اگر توافقی در وین صورت گیرد، می ‌ توانیم شاهد حضور سرمایه ‌ گذاران خارجی باشیم. به گزارش کانی مگ، ابراهیم جمیلی اظهارکرد: رفع موانع موجود در این مسیر بستگی به برنامه ‌ های کلان کشور دارد که آن را مسئولان تشخیص می ‌ دهند و ما باید برنامه ‌ های خود را بر اساس سیاست ‌ های کلی نظام، پیش ببریم.

هزینه تصمیمات نادرست

جمیلی با اشاره به تاثیر تحریم ‌ ها بر صنعت معدن و فولاد گفت: قطعا این تحریم ‌ ها اثرات مخربی داشته و شرایط تولید و فروش و صادرات را با اختلال روبه ‌ رو کرده است ولی همه تقصیرها و مشکلات موجود را نمی ‌ توان به گردن آنها انداخت. وی افزود: در بسیاری از موارد نیز تصمیم گیری ‌ های ما به موقع نبوده، قیمت ‌ گذاری ‌ ها دستوری بوده است، نحوه توزیع ‌ مان مناسب نبوده و از همه مهم ‌ تر نظارت کافی بر عملکردها نداشته ‌ ایم. مجموع این عوامل تاثیراتی منفی در رشد و توسعه معدن و صنایع معدنی داشته است.

اگر تحریم ها نبود

جمیلی در ادامه گفت: با همه اتفاقاتی که رخ داد باز شاهد روند رو به رشد تولید بودیم اما اگر تحریم ‌ ها نبود، نرخ تمام شده تولیدات معقول ‌ تر می ‌ شد و برگشت پول راحت ‌ تر صورت می ‌ گرفت. علاوه بر این تامین قطعات یدکی هم راحت ‌ تر و ارزان ‌ تر می ‌ شد و همه این عوامل می ‌ توانست در افزایش تولید، فروش و صادرات تاثیرگذار باشد. او با اشاره به بالا بردن افزایش سهم صادرات فولاد تصریح کرد: پیش از افزایش سهم صادرات این محصول حتما باید نیاز داخلی تامین شود؛ نمی ‌ توان انتظار داشت صادرات را بی ‌ توجه به تامین بازار داخلی افزایش دهیم و آن را دستاورد مثبتی بدانیم. جمیلی ادامه داد: در مرحله بعدی باید برای دستیابی به اهداف برنامه ‌ ریزی شود و بر مبنای همان برنامه ‌ ها حرکت کرد. وی سومین مرحله را افزایش ارزش دانست و گفت: باید بتوانیم محصولات جدیدی که ارزش افزوده بیشتری دارند تولید کنیم و در نهایت باید تلاش کنیم تا تنوع کالایی را بیشتر کنیم و به این ترتیب در جامعه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. به گفته این فعال بخش معدن اگر این اقدامات انجام شود قطعا صادرات افزایش پیدا می ‌ کند و ارز آوری بیشتری خواهیم داشت.

تحقق شعار سال در فولاد

جمیلی در پاسخ به این پرسش که چگونه می ‌ توان صنعت فولاد را در مسیر تحقق شعار سال قرار داد، گفت: نباید صادرات صنعت فولاد را به تنهایی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد بلکه باید این صنعت را در بستر اقتصاد، تولید و صادرات دیگر کالاها بررسی کرد. وی افزود: رویکرد ما باید رسیدن به اقتصاد دانش ‌ بنیان و چشم ‌ انداز ما دستیابی به تولید دانش ‌ بنیان باشد. زیرا دنیا در حال تغییر است و ما هم باید همگام با دنیا تغییر پیدا کنیم و نقطه اثرگذاری خودمان را به ‌ دست آوریم. رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران درباره مشارکت شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان با صنعت معدن اظهار کرد: در یک بخش ‌ هایی خیلی خوب عمل کرده ‌ ایم اما در بخش ‌ هایی دیگر متاسفانه هنوز مشکلات و عقب ‌ ماندگی ‌ های زیادی وجود دارد و دولت بسترسازی لازم را انجام نداده است.

غیبت جبران ناپذیر

جمیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به غیبت ما در جامعه بین ‌ المللی که ناشی از تحریم ‌ ها بوده است گفت: این مشکل لطمه ‌ های جبران ‌ ناپذیری به بخش معدن و صنایع معدنی وارد کرده است. وی درباره آینده صنعت فولاد اظهارکرد: حتما باید در آینده بر تولید فولادهای آلیاژی تمرکز کنیم. به علاوه لازم است برنامه ‌ هایی که کشورهای همسایه و منطقه در دست اجرا دارند را رصد کنیم. همچنین جایگاه ‌ های خودمان را مورد بازنگری قرار دهیم و اهداف ‌ مان را بازتعریف کنیم. وی افزود: اگر توانستیم در این برنامه ‌ ها حرکتی رو به جلو داشته باشیم قطعا هم جایگاهمان بهبود پیدا خواهد کرد و هم میزان درآمدمان نسبت به گذشته افزایش می ‌ یابد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق ایران ادامه داد: همه این اتفاقات در سایه تلاش و همکاری رخ می ‌ دهد و در این راستا باید از موازی کاری ‌ ها پرهیز شود. وی افزود: باید با تجمیع شرکت ‌ های کوچک و متوسط، آنها را به شرکت ‌ هایی بزرگ تبدیل و در مرحله بعد جایی برای این شرکت ‌ های بزرگ را عرصه بین ‌ المللی باز کنیم و برای خودمان اسم و رسمی داشته باشیم.

سخن پایانی

یکی از اصلی ‌ ترین موضوعاتی که دولت ‌ های همواره بر آن تاکید داشته ‌ اند، لزوم جذب سرمایه ‌ گذار در بخش معدن و صنایع معدنی بوده است. اما روند پیچیده بروکراسی، عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصاد و نبود ثبات در برخی تصمیم گیری ‌ ها باعث شده است گاه حتی میزان استهلاک سرمایه از روند جذب پیشی بگیرد. امید است کشورداران کمی در رفع موانع موجود همت کنند، تمهیداتی بیندیشند و مسیرهایی باز کنند تا معدن و تولیدات معدنی هم در مسیر جذب سرمایه پیش رود و جانی تازه بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*