-
اعتبار صندوق بیمه‌ سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی افزایش یافت

توسعه اکتشاف در استان‌های معدن‌خیز

توجه به شرایط معدنی هر استان به تفکیک، از مسائلی است که ما را در پیشرفت و توسعه بخش معدن کشور یاری خواهد کرد، چراکه هر منطقه متناسب با مختصات جغرافیایی و وضعیت مکانی خود، دارای مسائل منحصر به‌فرد بوده و برای هر گره باید مطابق با شرایط موجود راهکار تدوین و برنامه‌ریزی کرد؛ از این رو حرکت استان‌ها به سمت آسیب‌شناسی و گره‌گشایی‌های تخصصی در هر قسمت را می‌توان از اقدامات روشن تلقی کرد.

حمایت از معدنکاران خراسان جنوبی

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی گفت: باتوجه به افزایش سرمایه این صندوق، امکان ارائه حداقل ۶۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش خصوصی در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری حوزه معدن وجود دارد که در این راستا از فعالان و سرمایه‌گذاران در حوزه معدن خراسان جنوبی حمایت می‌شود. به گزارش ماین‌نیوز فرید دهقانی در نشست با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اعلام این مطلب افزود: در طول ۳ سال، سرمایه صندوق را به بیش از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم تا بتوانیم نقش و کارکرد حمایتی این صندوق را پررنگ‌تر کنیم.

دهقانی تصریح‌ کرد: در سال‌های گذشته، تامین منابع مالی این صندوق در بخش اکتشافات توسط سازمان برنامه و بودجه و از محل وجوه اداره شده و کمک‌های فنی و اعتباری انجام می‌شد که باتوجه به محدودیت و تغییرات در این زمینه لازم بود این وابستگی قطع شود. وی ادامه داد: از محل افزایش سرمایه صندوق به این بخش کمک کردیم که امیدواریم گشایشی در نیمه دوم امسال برای مکتشفین و اکتشافات تکمیلی اتفاق بیفتد.

بیمه برای کاهش ریسک اکتشافات

دهقانی با بیان اینکه برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف، بیمه سرمایه‌گذاری صادر می‌شود، افزود: با صدور این بیمه، اگر متقاضی مطابق طرح اکتشافی که به صندوق ارائه شده عمل کند، در هر مرحله‌ای که اکتشافات منتج به نتیجه نشود، صندوق ۸۰ درصد کل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در معدن را پرداخت خواهد کرد. مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی گفت: در بخش استخراج نیز برای ماشین‌آلات معدنی مطابق طرح استخراجی و پروانه بهره‌برداری سرمایه‌گذار به‌منظور دریافت تسهیلات به بانک معرفی و ضمانتنامه ازسوی صندوق صادر می‌شود.

وی با اشاره به ماشین‌آلاتی که شامل این تسهیلات می‌شود گفت: به کلیه ماشین‌آلات دست اول و دوم تا ۱۰ سال ساخت با ارائه پیش‌فاکتور تسهیلات ارائه خواهد شد. دهقانی تاکید کرد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار این تسهیلات برای افراد حقیقی دارای محدودیت و سقف مشخصی است که حداکثر ۳ میلیارد تومان تعیین شد.

وی ادامه داد: در این زمینه تنها تضامینی که اخذ خواهد شد، ماشین‌آلات خریداری شده و پروانه بهره‌برداری معدنی خواهد بود. وی با اشاره به حمایت از خرید ماشین‌آلات معدنی ساخت داخل گفت: برای سوق دادن معدنکاران به سمت استفاده از ماشین‌آلات تولید داخل، یارانه سود تسهیلات به‌میزان ۴ درصد در نظر گرفته شده تا هزینه مالی استفاده از ماشین‌آلات داخلی برای معدنکاران کاهش و تولید و فروش این ماشین‌آلات در کشور رونق یابد.

تسهیلات برای خرید تجهیزات

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری‌ فعالیت‌های معدنی دوره‌ بازپرداخت این تسهیلات را ۳ تا ۴ سال عنوان و اظهار کرد: یک سال تنفس برای این تسهیلات در نظر گرفته شده که تا ۱۸ ماه قابل‌تمدید است.

دهقانی به پرداخت تسهیلات به‌منظور خرید دستگاه حفاری برای نخستین بار ازسوی صندوق نیز اشاره کرد و گفت: برای کمک به حفاری در بخش اکتشافات به‌منظور واردات یا خرید ماشین‌آلات حفاری داخلی به پیمانکاران اکتشاف و حفاری تسهیلات ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه کلیه واحدهای فرآوری امکان دریافت تسهیلات را دارند، افزود: واحدهای فرآوری برای دریافت این تسهیلات باید یا معدن‌دار باشند یا قرارداد تامین خوراک با تاییدیه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارائه کنند که باتوجه به برخی معیارها و شاخص‌ها، یارانه سود تسهیلات تا سقف ۸ درصد نیز می‌تواند به آنها تعلق گیرد.

توسعه فعالیت‌های اکتشافی استان فارس

جلسه کارگروه معدن سازمان بسیج مهندسان استان فارس با موضوع مانع‌زدایی از فعالیت‌های اکتشافی و معدنی در استان فارس و همچنین استفاده از ظرفیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در توسعه فعالیت‌های اکتشافی و معدنی تشکیل شد.

به گزارش معدن‌نیوز به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز شیراز این جلسه همچنین به‌منظور توجه به سایر فعالیت‌های مرتبط با علوم‌ زمین و معدن در راستای حرکت به‌سوی اشتغالزایی و توسعه پایدار با ۵ دستور جلسه در محل سالن جلسات اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) برگزار شد.

بررسی مطالعات زمین‌شناسی شهرستان‌های فارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک حوزه‌های زمین‌شناسی کاربردی، انتقال تجربیات اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور در حوزه گوهرسنگ‌ها، استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و ایجاد گروه جهادی تخصصی زمین‌شناسی در سامانه اطلس جهادی از دستورکارهای این جلسه بود. براساس این گزارش مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی جنوب کشور در این جلسه ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان در کل کشور به‌ویژه استان فارس، به تشریح وظایف حاکمیتی این سازمان پرداخت.

طهمورث یوسفی با بیان اینکه فعالیت‌های اکتشافی این اداره‌ کل در سطح استان به‌طور گسترده و در تمام مناطق انجام می‌پذیرد، افزود: اطلاعات پایه و ارزشمند این سازمان در زمینه‌های مختلف علمی، عمرانی، کشاورزی، پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی ضمن تشریح وضعیت موجود و پیشرفت فعالیت‌های اکتشافی در سطح استان به تشریح پروژه‌های اکتشافی شهرستان‌های استان فارس که حدود نیمی از مساحت استان را شامل شده، پرداخت.

توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها

به‌گفته مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی منطقه جنوب مطالعات در پهنه‌های اکتشافی شمالی و شرقی استان نزدیک یک‌سوم از مساحت استان را پوشش می‌دهد. وی به شرح دلایل کند شدن روند عملیات اکتشافی و معضلات پیش‌ روی این مطالعات به‌ویژه در مراحل تفصیلی از جمله مخالفت‌های دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی پرداخت و خواستار اتخاذ رویکرد مثبت در انجام فعالیت‌های اکتشافی توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور از سوی دستگاه‌های مربوطه شد.

در ادامه جلسه رئیس سازمان بسیج مهندسان استان فارس ضمن تشریح فعالیت‌های این سازمان، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ که ازسوی رهبر معظم انقلاب با عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌‍گذاری شده، مانع‌زدایی از فعالیت‌های اکتشافی و معدنی را در دستور کار این سازمان معرفی کرد. پناهی خاطرنشان کرد: مانع‌زدایی از این فعالیت‌ها با هم‌افزایی کلیه دستگاه‌ها و ظرفیت‌های استان با جدیت صورت خواهد پذیرفت. گفتنی است در پایان جلسه مقرر شد رفع موانع موجود در ادامه مطالعات محدوده‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور توسط سازمان بسیج مهندسان مورد پیگیری قرار گیرد و همچنین از ظرفیت‌های اداره‌ کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور (شیراز) در فعالیت‌های اکتشافی، آموزشی و همچنین توسعه صنعت گوهرسنگ‌ها استفاده شود.

سخن پایانی...

امیدواریم در دولت جدید شاهد رفع موانع فعلی و تبیین اهداف روشن و توسعه‌آفرین، در جهت رشد و رونق بخش معدن کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*