-

اصناف چشم‌انتظار ایجاد شهرک‌های صنفی

استقرار اصناف در شهرک‌های صنعتی در چند سال گذشته مورد توجه بوده و اصناف امیدوارند شاهد حضور بیشتر در شهرک‌های صنعتی با هدف بهره از مزایای شرکت شهرک‌های صنعتی در ایجاد شهرک‌های صنفی باشند. یکی از مزایای ایجاد و حضور واحدهای صنفی در شهرک‌های صنعتی، استفاده از حمایت دولت در ارائه خدماتی چون آب، برق، گاز و تلفن و دیگر امکانات است. همچنین قیمت زمین نیز با قیمت کارشناسی شده و توافقی با شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار اصناف قرار گرفته و این مسئله قیمت تمام‌شده را برای استقرار صنوف کاهش خواهد داد که بسیار حائز اهمیت است، چرا که درگذشته تمامی این هزینه‌ها برعهده صنوف بود.

اصناف چشم‌انتظار  ایجاد شهرک‌های صنفی

به گفته مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شهرک‌های غیردولتی ظرفیت قابل‌توجهی برای ظهور و بروز مشارکت مردم است، استقرار صنف و صنوف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را دنبال می‌کنیم.

چندی پیش فرشاد مقیمی در میزگرد خانه صنعت، معدن و تجارت به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک اظهارکرد: مجوز شهرک‌های صنفی در داخل حریم شهرها و محدوده شهری در برنامه هفتم توسعه به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذار شده است. وی افزود: این سازمان متولی خوشه‌های کسب و کار در کشور است، تجمیع تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی نیز بر اساس برنامه هفتم توسعه بر عهده ماست.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه صنایع کوچک یکی از جلوه‌های مشارکت مردم است گفت: جایگاه صنایع کوچک در تحقق شعار سال دارای اهمیت است در همین راستا حمایت‌های صنایع کوچک در ۲ حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری (زیرساخت‌های صنعتی) است.

وی ادامه داد: ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با ارتقای وظایف و مسئولیت‌ها مجموعه خدمات مورد نیاز مالی را به واحدهای تولیدی ارائه می‌دهد همچنین نقش و کارکردهای صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ارتقا یافته و به سمت کارکردهای حمایت مالی از بنگاه‌ها به عنوان بانک صنایع کوچک رفته است.

مقیمی با عنوان اینکه نقش برخی صنوف تولیدی برای صنایع کوچک به مراتب بیشتر از صنایع بزرگ است گفت: نقشه لجستیکی کشور در حوزه صنایع کوچک را اگر مرور و بازنگری کنیم اثرات جدی روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت. وی ابرازکرد: توسعه بر مبنای مزیت‌های منطقه‌ای و توجه به آمایش سرزمینی مهم است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه برندینگ بسیار حوزه مهمی است گفت: دومین تولیدکننده عسل دنیاییم، اما برندسازی و بازاریابی مناسبی انجام نگرفته است، برای ۱۲۰ هزار تولیدکننده عسل کشور در حوزه توسعه برندینگ باید کار شود. مقیمی خاطرنشان کرد: بسترهای توسعه‌ای باید پلتفرمی باشد، سازمان‌های پلتفرمی باید شکل بگیرد، زیرساخت‌های لازم باید شکل بگیرد.

نقش تشکل‌ها در توسعه صنعتی

حسین ساسانی با بیان اینکه نمی‌توان تشکل‌های صنعتی را به بهانه موازی‌کاری با یکدیگر ادغام کرد، افزود: این کار باعث کم‌شدن تنوع در بین تشکل‌ها می‌شود. این فعال اقتصادی با بیان اینکه برای رفع مشکلات بخش صنعت می‌توان راهبردهای توسعه‌ای و حاکمیتی را مدنظر قرار داد افزود: در بخش حاکمیتی باید بخش خصوصی تصدی گری اقتصاد را بر عهده بگیرد.

ساسانی با بیان این که نقش تشکل‌ها در توسعه صنعتی نیز باید مد نظر قرار بگیرد، افزود: در بخش توسعه‌ای برخی موانع و چالش‌ها پیش‌روی صنعت کشور قرار دارد که بخشی از آنها را می‌توان به صورت کوتاه مدت برطرف کرد اما برخی دیگر نیازمند راهکار بلندمدت است.

رویکرد دوستانه نسبت به بازار و بخش خصوصی

در ادامه علی دینی عضو دیگر کنفدراسیون صنعت ایران یکی از راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را اتخاذ رویکرد دوستانه نسبت به بازار و بخش خصوصی عنوان کرد. وی با اشاره به مسائل مبتلای تولید و راهکارهای آن، یکی از مشکلات اقتصاد ایران را مسائل مرتبط با سازمان‌های غیردولتی دانست. وی با بیان اینکه باید زمینه بازتوزیع قدرت به طور برابر در بین بخش خصوصی و دولتی فراهم شود افزود: باید به‌دنبال ایجاد ثبات در قوانین صنعتی و اقتصادی باشیم تا به توسعه صنعتی برسیم.

تشکل‌ها بازوی اجرایی دولت

حبیب‌الله انصاری، عضو انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه موانع زیادی پیش روی اقتصاد کشور وجود دارد و تنها عامل توسعه اقتصادی بخش صنعت است افزود: پیشرفت جامعه در ابعاد اقتصادی و فرهنگی زمانی شکل می‌گیرد که تشکل‌ها در کنار دولت به عنوان بازوی اجرایی قرار گیرند و به قانون بهبود فضای کسب و کار با تکیه بر تشکل‌ها توجه شود. وی گفت: باید بخشی از اختیارات دولت به تشکل‌ها تخصیص داده شود و در قانون‌گذاری از آنها نیز نظرخواهی شود.

انصاری ادامه داد: تا زمانی که در مجموعه اطلاعات دولت چشم‌اندازی برای سال‌های آتی سرمایه‌گذاری در صنعت وجود نداشت باشد نمی‌توان انتظار ثبات داشت. وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل صنعت درحال‌حاضر نقدینگی است گفت: متاسفانه این موضوع باعث شده نتوانیم تمام تعهدات خود را به درستی انجام دهیم.

انصاری در خصوص موازی کاری تشکل‌های بخش خصوصی نیز گفت: وجود تشکل‌های متنوع در کشور نه تنها اشکالی ایجاد نمی‌کند بلکه می‌تواند باعث هماهنگی آنها شود. وی گفت: اگر موازی کاری‌ها در تناقض و تعارض با هم باشند ضرر می‌رساند پس باید با یکدیگر وحدت رویه داشت و متفق القول موضوعی را پیگیری کرد.

احیای کارخانه‌های متضرر

مسعود فلاطونی، دبیر انجمن لنت ترمز و کلاچ نیز معتقد است؛ مهم‌ترین خواسته ما از دولت جدید اصلاح دیدگاه صنعتگران و سرمایه‌گذاران صنعتی است. وی افزود: در سال‌های گذشته برخی کارخانه‌ها از نبود نقدینگی مناسب و همراهی نکردن سیستم بانکی متضرر و تعطیل شدند افزود: دولت جدید باید به احیای مجدد این کارخانه‌ها بپردازد و آنها را بازپروری کرد.

جایگاه کارآفرینان در اقتصاد مشخص شود

حسین اکبری، عضو شورای مرکزی کنفدراسیون ایران با اشاره به جایگاه کارآفرینی در اقتصاد نیز عنوان کرد: در اسناد بالادستی کشور جایگاه مشخصی برای کارآفرینان در نظر گرفته نشده است، در حالی که باید حمایت‌های بیشتری از کارآفرینان کشور صورت گیرد. وی گفت: تا زمانی که جایگاه کارآفرین در جامعه مشخص نشود نمی‌توان در حوزه صنعت موفق عمل کرد.

ثبات قوانین نیاز امروز بخش صنعت

علاوه بر اظهارات یاد‌شده، اردشیر دادرس، عضو انجمن صنفی و مالیاتی کشور تاکید دارد؛ ثبات قوانین و تعرفه‌ها نیاز امروز بخش صنعت است. دادرس با بیان اینکه تشکل‌ها به عنوان وزرای بخش خصوصی در سند چشم‌انداز و برنامه دولت و مجلس باید حضور داشته باشد، افزود: گفت‌وگوی هوشمندانه دولت با تشکل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: ما نیاز به هماهنگی بین صنعت و دانشگاه داریم و باید به ایجاد پارک‌های علمی و فناوری بیش از پیش توجه شود.

سخن پایانی

به طور قطع ایجاد شهرک‌های صنفی برای اصناف مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت و فعالیت صنوف به صورت متمرکز باعث ایجاد خوشه سازی، برندینگ، هم افزایی و گرفتن سفارشات انبوه و صادرات خواهد شد. مصوبات صورت گرفته مدیریت شهرک‌های صنفی همانند شهرک‌های صنعتی به صورت هیات امنایی خواهد بود و مشکلات کمتری برای اصناف در زمینه صدور پروانه کسب و پایان کار پیش خواهد آمد و همچنین مشکلاتی که اصناف با شهرداری‌ها در ایجاد مجتمع‌های صنفی داشتند، در ایجاد شهرک‌های صنفی نخواهند داشت. اصناف همچنان امیدوارند با تایید مصوبات تبیین‌شده برای ایجاد شهرک‌های صنفی از سوی شورای نگهبان، شاهد ایجاد شهرک‌های صنفی با بهره‌مندی از تمام مزایایی که شهرک‌های صنعتی دارند، شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین