تراز تجاری بخش معدن و صنایع معدنی در سه‌ماهه ۱۴۰۳ بررسی شد

پیشتازان صادرات معدنی

تراز تجاری بخش معدن و صنایع معدنی در سه‌ماهه اول سال‌۱۴۰۳، هم از لحاظ ارزشی و هم وزنی مثبت است. در این بازه زمانی تراز تجاری به لحاظ ارزشی یک‌‌میلیارد و ۵۷۹‌‌میلیون دلار و به لحاظ وزنی ۱۴‌میلیون و ۸۵۱‌‌هزار تن مثبت است.

پیشتازان صادرات معدنی

در فصل اول سال‌۱۴۰۳ صادرات معدن و صنایع معدنی، ۲میلیارد و ۹۷۸‌‌میلیون دلار به وزن ۱۵‌‌میلیون و ۷۲۴‌‌هزار تن و واردات یک‌‌میلیارد و ۴۰۰‌‌میلیون دلار به وزن ۸۷۳‌هزار‌تن بوده‌است، با این‌وجود صادرات معدن و صنایع معدنی نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به لحاظ ارزشی ۱۰‌درصد و به لحاظ وزنی یک‌درصد کاهش داشته‌است. معدن و صنایع معدنی همچنین سهم ۲۲‌درصدی از صادرات غیرنفتی در سه‌ماهه امسال داشته‌‌‌‌‌اند.

صادرات معدن و صنایع معدنی در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ کاهش ۱۰‌درصدی ارزشی داشته‌است. در حالی در سه‌ماهه اول سال‌۱۴۰۲، کشور ۳‌‌میلیارد و ۲۹۳‌‌میلیون دلار به وزن ۱۵‌‌میلیون و ۸۲۶‌‌هزار تن صادرات معدن و صنایع معدنی داشته‌است که در سه‌ماهه اول امسال صادرات معدن به ۲‌میلیارد و ۹۷۸‌میلیون دلار به وزن ۱۵‌میلیون و ۷۲۴‌هزار تن رسیده‌است. ارزش واحد صادرات را نیز در این بازه زمانی ۹‌درصد کاهش داشته‌است.

صادرات معدن به تفکیک بخش‌های عمده و گروه‌های کالایی

صادرات معدن و صنایع معدنی در سه بخش صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی غیرفلزی و معدن صورت می‌گیرد.

صنایع معدنی فلزی: مجموع صادرات صنایع معدنی فلزی در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۲‌‌میلیارد و ۱۲۴‌میلیون دلار به وزن ۳‌‌‌میلیون و ۱۸۷‌هزار تن بوده‌ که در مجموع سهم ارزشی ۱۶درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این بخش به لحاظ ارزشی ۱۳‌درصد (۳۱۰‌میلیون دلار) و به لحاظ وزنی ۱۵درصد (۵۴۸‌هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته کاهش داشته‌است.

شمش فولاد: صادرات این گروه کالایی ۷۳۷‌میلیون دلار به وزن یک‌میلیون و ۵۵۶‌‌هزار تن بوده که سهم ارزشی ۵.۵‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۳۳‌درصد و به لحاظ وزنی ۲۷‌درصد کاهش داشته‌است.

محصولات طویل فولادی: صادرات این گروه کالایی ۴۴۶‌میلیون دلار به وزن ۹۲۴‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۳.۳‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی ۱۹‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۱درصد افزایش داشته‌است.

سایر صنایع معدنی فلزی: صادرات این گروه کالایی ۴۰۲‌میلیون دلار به وزن ۱۱۸هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۳‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۳۹‌درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۲۹درصد کاهش داشته‌است.

شمش آلومینیوم: صادرات این گروه کالایی ۱۴۰‌میلیون دلار به وزن ۵۸‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی یک‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی ۱۸‌درصد و به لحاظ وزنی ۲۱درصد کاهش داشته‌است.

کاتد مس: صادرات این گروه کالایی ۱۱۶میلیون دلار به وزن ۱۲هزار ‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۹‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۷۷‌درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۵۵‌درصد افزایش داشته‌است.

آهن اسفنجی: صادرات این گروه کالایی ۸۸‌ میلیون دلار به وزن ۳۴۱هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۶‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۱۶‌درصد و به لحاظ وزنی ۱۵درصد کاهش داشته‌است.

شمش روی: صادرات این گروه کالایی ۷۵میلیون دلار به وزن ۲۸هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۶درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۴۸‌درصد و به لحاظ وزنی ۴۹درصد کاهش داشته‌است.

محصولات تخت فولادی: صادرات این گروه کالایی ۵۲میلیون دلار به وزن ۷۷ هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۴‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۴۲درصد و به لحاظ وزنی ۴۱‌درصد کاهش داشته‌است.

فروآلیاژها: صادرات این گروه کالایی ۳۵‌میلیون دلار به وزن ۳۱هزار ‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۳‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۲۸درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۲۸درصد افزایش داشته‌است.

فولادی لوله و پروفیل: صادرات این گروه کالایی۲۵‌میلیون دلار به وزن ۳۸هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۲‌درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۱۶درصد و به لحاظ وزنی ۱۴درصد کاهش داشته‌است.شمش سرب: صادرات این گروه کالایی ۹میلیون دلار به وزن۴هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۱درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۴۵‌درصد و به لحاظ وزنی ۴۴درصد کاهش داشته‌است.صنایع معدنی غیرفلزی: مجموع صادرات معدنی فلزی در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۳۳۰‌میلیون دلار به وزن ۵‌‌‌میلیون و ۳۳۳‌هزار تن بوده‌ که در مجموع سهم ارزشی ۲.۴درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این بخش به لحاظ ارزشی ۱۹‌درصد (۵۲‌میلیون دلار) و به لحاظ وزنی ۵‌درصد (۲۳۲‌هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افزایش داشته‌است.کاشی و سرامیک: صادرات این گروه کالایی۱۰۹‌میلیون دلار به وزن یک‌میلیون‌ و ۷۹‌هزار تن بوده که سهم ارزشی۰.۸درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۶۳‌درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۰.۴‌درصد کاهش داشته‌است.سایر صنایع معدنی غیرفلزی: صادرات این گروه کالایی ۴۹‌میلیون دلار به وزن۲۴۰‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۴درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۱۲‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۵‌درصد افزایش داشته‌است.

سنگ ساختمانی: صادرات این گروه کالایی ۴۸‌میلیون دلار به وزن۳۴۳‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۴درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۲‌درصد و به لحاظ وزنی۸‌درصد کاهش داشته‌است.

سیمان: صادرات این گروه کالایی ۴۷‌میلیون دلار به وزن یک‌‌‌میلیون و ۴۸۹‌هزار تن بوده که سهم ارزشی ۰.۳درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۷‌درصد و به لحاظ وزنی ۹درصد افزایش داشته‌است.

کلینکر: صادرات این گروه کالایی ۴۷‌میلیون دلار به وزن ۲‌میلیون و ۵۲‌‌هزار تن بوده که سهم ارزشی۰.۳درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۴درصد و به لحاظ وزنی ۳درصد افزایش داشته‌است.

شیشه ساختمانی: صادرات این گروه کالایی ۲۴میلیون دلار به وزن ۱۱۸‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۲درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۲۰درصد و به لحاظ وزنی ۲۰درصد افزایش داشته‌است.

چینی بهداشتی: صادرات این گروه کالایی ۸‌میلیون دلار به وزن۱۳هزار ‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۱درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۲۸‌درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۵‌درصد افزایش داشته‌است.

معدن: مجموع صادرات معدن در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۵۲۳‌میلیون دلار به وزن ۷‌میلیون و ۲۰۴‌‌هزار تن بوده‌است که در مجموع سهم ارزشی ۳.۹درصدی از کل صادرات داشته‌است. صادرات این بخش به لحاظ ارزشی ۱۰‌درصد (۵۶میلیون دلار) کاهش و به لحاظ وزنی ۳درصد (۲۱۴هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افزایش داشته‌است.

مقاصد صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی

بررسی مقاصد صادراتی بخش معدن و صنایع معدنی نشان می‌دهد؛ چین با سهم ۲۵درصدی، عراق با سهم ۲۰‌درصدی، ترکیه با سهم ۱۳‌درصدی، امارات‌متحده‌عربی با سهم ۱۰‌درصدی، عمان با سهم ۵‌درصدی، جمهوری‌آذربایجان با سهم ۳‌درصدی و سایر کشورها با سهم ۲۴‌درصدی هستند. سنگ و کنسانتره آهن سهم ۱۰‌درصدی از صادرات به چین داشته‌است. صنایع معدنی فلزی، سهم ۱۴‌درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۵ در صدی از صادرات به عراق داشته‌اند. صنایع معدنی فلزی سهم ۱۵‌درصدی از صادرات به امارات داشته‌است.

در صادرات به ترکیه، سایر صنایع معدنی فلزی سهم ۰.۹‌درصدی، شمش آلومینیوم سهم ۰.۷‌درصدی، شمش فولاد سهم ۰.۴‌درصدی و شمش روی سهم ۰.۴‌درصدی داشته‌است. در صادرات به افغانستان صنایع معدنی فلزی سهم ۱۳درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۰.۴‌درصدی داشته‌است.

صنایع معدنی فلزی در صادرات به هند و پاکستان سهم ۵‌درصدی داشته‌است. در صادرات به عمان شمش فولاد سهم ۲۰‌درصدی، آهن اسفنجی سهم ۸‌درصدی و سنگ و کنسانتره آهن سهم ۷درصدی داشته‌است. در صادرات به فدراسیون‌روسیه صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۶درصدی داشته‌است. در صادرات به جمهوری‌آذربایجان نیز صنایع معدنی فلزی سهم ۴۴درصدی و صنایع معدنی غیرفلزی سهم ۵‌درصدی داشته‌است.

واردات معدن و صنایع معدنی در سه‌ماهه ۱۴۰۳

واردات معدن و صنایع معدنی در سه‌ماهه اول ۱۴۰۳ افزایش ۱۱‌درصدی ارزشی و کاهش وزنی ۲۱درصدی داشته‌است. در حالی در سه‌ماهه اول امسال، یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار به وزن ۸۷۳هزار‌تن واردات معدن و صنایع معدنی صورت‌گرفته که در مدت مشابه سال‌گذشته واردات معدن و صنایع معدنی یک‌میلیون و ۲۶۲‌هزار دلار به وزن یک‌هزار و ۱۱۲‌تن بوده‌است. ارزش واردات نیز در این بازه زمانی ۴۱‌درصد افزایش داشته‌است. معدن و صنایع معدنی سهم ارزشی ۱۰‌درصدی از واردات کشور در این بازه زمانی داشته‌است.

واردات معدن به تفکیک بخش‌های عمده و گروه‌های کالایی

واردات معدن و صنایع معدنی در چهار بخش صنایع معدنی فلزی، صنایع معدنی فیرفلزی، معدن و فلزات گرانبها صورت می‌گیرد.

صنایع معدنی فلزی: مجموع واردات صنایع معدنی فلزی در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۷۲۴میلیون دلار به وزن ۴۸۶هزار‌تن بوده‌ که در مجموع سهم ارزشی ۵درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این بخش به لحاظ ارزشی ۱۰درصد (۷۸‌میلیون دلار) کاهش و به لحاظ وزنی ۴درصد (۱۶هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افزایش داشته‌است.

شمش فولاد: واردات این گروه کالایی ۲‌میلیون دلار به وزن یک‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۰۱‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۲۶۴‌درصد و به لحاظ وزنی ۷۰‌درصد افزایش داشته‌است.

محصولات طویل فولادی: واردات این گروه کالایی ۲۸‌میلیون دلار به وزن ۲۴‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۲‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی ۱۴درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۲درصد افزایش داشته‌است.

سایر صنایع معدنی فلزی: واردات این گروه کالایی ۳۰۷‌میلیون دلار به وزن ۱۰۹هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۲درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۴‌درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۷درصد افزایش داشته‌است.

شمش آلومینیوم: واردات این گروه کالایی ۳۳‌میلیون دلار به وزن ۲۱‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۲درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۲۲‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۴‌درصد کاهش داشته‌است.

محصولات تخت فولادی: واردات این گروه کالایی ۲۹۶میلیون دلار به وزن ۲۹۷هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۲درصدی از کل واردات داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۵ درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۱۴‌درصد افزایش داشته‌است.

فروآلیاژها: واردات این گروه کالایی ۵۱‌میلیون دلار به وزن ۳۲‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۴درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی ۴۱‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۴‌درصد کاهش داشته‌است.

فولادی لوله و پروفیل: واردات این گروه کالایی۶‌میلیون دلار به وزن ۳‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۰۴درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۳۶درصد و به لحاظ وزنی ۳۷‌درصد افزایش داشته‌است.

شمش سرب: واردات این گروه کالایی ۰.۲‌میلیون دلار به وزن ۰.۱‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی ناچیزی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی و وزنی ۹۵‌درصد کاهش داشته‌است.

صنایع معدنی غیرفلزی: مجموع واردات معدنی فلزی در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۷۵‌میلیون دلار به وزن ۴۷هزار‌تن بوده‌است که در مجموع سهم ارزشی یک‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این بخش به لحاظ ارزشی ۴درصد (۲.۸میلیون دلار) کاهش و به لحاظ وزنی ۴‌درصد (۲‌هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افزایش داشته‌است.

سایر صنایع معدنی غیرفلزی: واردات این گروه کالایی ۷۱‌میلیون دلار به وزن۳۹هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۵درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۵درصد کاهش و به لحاظ وزنی ۶‌درصد افزایش داشته‌است.

سنگ ساختمانی: واردات این گروه کالایی یک‌میلیون دلار به وزن۴‌هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۰۱‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۳‌درصد و به لحاظ وزنی ۳۷‌درصد کاهش داشته‌است.

سیمان: واردات این گروه کالایی ۲‌میلیون دلار به وزن۳هزار‌تن بوده که سهم ارزشی۰.۰۲درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۷۶‌درصد و به لحاظ وزنی ۱۶۷درصد افزایش داشته‌است.

شیشه ساختمانی: واردات این گروه کالایی ۲‌میلیون دلار به وزن یک‌‌هزار ‌تن بوده که سهم ارزشی ۰.۰۱‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این محصول نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته به لحاظ ارزشی۵درصد افزایش و به لحاظ وزنی ۴درصد کاهش داشته‌است.

معدن: مجموع واردات بخش معدن در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۱۲۳میلیون دلار به وزن ۳۴۰‌هزار‌تن بوده‌است که در مجموع سهم ارزشی یک‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این بخش به لحاظ ارزشی ۵۱‌درصد (۱۲۷میلیون دلار) و به لحاظ وزنی ۴۳درصد (۲۵۷هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته کاهش داشته‌است.

فلزات گرانبها: مجموع واردات فلزات گرانبها در سه‌ماهه ۱۴۰۳، ۴۷۷‌میلیون دلار به وزن ۰.۰۰۷هزار‌تن بوده‌است که در مجموع سهم ارزشی ۳.۳‌درصدی از کل واردات داشته‌است. واردات این بخش به لحاظ ارزشی ۲۶۳‌درصد (۳۴۵میلیون دلار) و به لحاظ وزنی ۱۳۱درصد (۰.۰۰۴هزار تن) نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته افزایش داشته‌است.

مبادی وارداتی بخش معدن

مبادی وارداتی بخش معدن شامل امارات‌متحده‌عربی به سهم ۳۴‌درصدی، چین با سهم ۳۱‌درصدی، ترکیه با سهم ۱۴‌درصدی، هنگ‌کنگ با سهم ۰.۵‌درصدی، عراق با سهم ۰.۵‌درصدی، عمان با سهم ۰.۳‌درصدی و سایر با سهم ۸‌درصدی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین