-
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان بر رشد سودآوری این شرکت تاکید کرد

توسعه صادرات و تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر

شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ۶ ماه نخست امسال توانست رکوردهای جدیدی از سودآوری ثبت کند. میزان سوددهی این شرکت با افزایش ۱۹۵ درصدی به بیش از ۲هزار میلیارد تومان رسید. حاشیه سود این شرکت نیز برای نخستین‌بار از ۱۲ درصد عبور کرد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل این شرکت در جریان نمایشگاه ماینکس ‌فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران‌ و در کنفرانس خبری با بیان این مطلب گفت: عمده سودآوری ذوب‌آهن اصفهان حاصل بهبود فرآیند، تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و رشد صادرات بوده است. البته حدود ۳۰ درصد از این افزایش سود حاصل تورم و افزایش نرخ ارز است.

منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان گفت: فرآیند تولید ذوب‌آهن اصفهان با سایر تولیدکنندگان متفاوت است. ما حامل‌های انرژی موردنیاز خود را وارد می‌کنیم؛ ۵۰ درصد هزینه‌های تولید ما را حامل‌های انرژی تشکیل می‌دهد در حالی که اکنون که شاهد رشد قیمت‌های حامل انرژی هستیم، این میزان برای رقبای ما تنها به ۱۰ درصد افزایش یافته و این موضوع حکایت از رقابت ناعادلانه میان تولیدکنندگان دارد.

مدیرعامل ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: صادرات این کشور به بیش از ۱۷ کشور جهان انجام شده است. با رشد ۲۴درصدی تناژ و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی درآمد به بیش از ۶۰۰ هزار تن در ۶ ماه نخست امسال رسید که درآمد ارزی آن بیش از ۳۴۳ میلیون دلار شد.

پیوند صادرات به واردات

وی افزود: تلاش ما این بود که با رشد صادرات، از افزایش قیمت‌های جهانی بیشترین بهره را ببریم. در همین حال با ارتقای تنوع محصولات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر از جمله انواع ریل، آرک معدنی، ناودانی، تیرآهن‌های سبک و میلگردهای آلیاژی را روانه بازار کردیم و نیاز کشور به این محصولات تامین شد.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: یکی از استراتژی‌ها ما در جهت افزایش سود، پیوند دادن صادرات به واردات است. درواقع صادرات ما به مقصد کشورهایی انجام می‌شود که نیاز خود به کک و زغال را از آنها تامین می‌کنیم.

ارتقای تنوع محصولات

یزدی‌زاده افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۵ نوع محصول جدید در سبد محصولات تولیدی ذوب‌آهن اصفهان قرار گرفته که تاکنون بی‌سابقه بوده است. در همین حال محصولات تولید شده در ذوب‌آهن نیز از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند. این شرکت همچنین فهرست محصولات تازه تولید خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌کند تا تامین نیازهای وارداتی کشور مشخص شود.

وی افزود: با توجه به اینکه ذوب‌آهن کمترین بهره را از یارانه انرژی دریافت می‌کند امیدواریم در زمستان مشکلی در زمینه انرژی نداشته باشیم. روش تولید ذوب‌آهن، کوره بلندی است؛ بنابراین در زمستان با محدودیت گاز در بخش‌های تولید چدن و فولاد با مشکل چندانی مواجه نمی‌شویم؛ هرچند بخش نورد با کمبود گاز مشکل خواهد داشت. درمجموع امیدواریم سایر صنایع فولادی هم در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

یزدی‌زاده گفت: ظرفیت تولید فولاد ما به ۴۰ میلیون تن رسیده و مشکلی در جهت تامین آن برای یک میلیون واحد مسکونی نداریم. مهم‌ترین مشکل ما در زمینه بروکراسی‌های اداری است. برای رفع این مشکل باید اتاق فکری ایجاد و تمامی تولیدکنندگان در آن حضور داشته باشند تا موانع رسیدن به ساخت یک میلیون واحد مسکونی بررسی شود و به دغدغه تولیدکنندگان فولاد و سایر صنایع مرتبط با مسکن رسیدگی شود.

برای صادرات ریل ۳۶ متری برنامه داریم

وی افزود: در زمینه صادرات ریل با توجه به توان تولید ریل ۳۶ متری به دنبال بازارهای صادراتی هستیم. اما در زمینه توقف صادرات ریل به افغانستان باید عنوان کنم بحث قرارداد ریل ما مربوط به دولت قبلی افغانستان بوده و درخصوص ارتباط با دولت جدید تابع سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. تاکنون مانعی به لحاظ تحریم‌ها در واردات و صادرات نداشته‌ایم و بیشتر مشکلات ما از موضوعات داخلی نشأت می‌گیرد. درحال‌حاضر نیز امیدواریم قراردادهای جدید‌ منعقد شود و شاهد صادرات ریل باشیم.

یزدی‌زاده به پروژه‌های جدید توسعه این شرکت اشاره کرد و گفت: پروژه ساخت پلنت اکسیژن که تولید آن ۲۵ هزار مترمکعب است، شرایط تولید فولاد را بهبود می‌بخشد. پروژه پساب در حوزه تامین آب و حفظ محیط‌زیست در حال انجام است که با خرید پساب شهرستان اطراف انجام شده است. احداث کوره پاتیلی و همچنین ساخت باتری شماره ۲ کک‌سازی را در دست اجرا داریم که ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن به تولید کک ما می‌افزاید. با توجه به افزایش نرخ کک، ارزش افزوده آن ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار در هر تن برآورد می‌شود.

سخن پایانی

شرکت ذوب‌آهن اصفهان در طول سال‌های گذشته تلاش کرده تنوع محصولات تولیدی خود را ارتقا بخشد. بر همین اساس نیز در امسال شاهد تولید ۱۵ نوع محصول جدید با ارزش‌افزوده بالا در این شرکت هستیم.

این شرکت درحالی مسیر توسعه را ادامه می‌دهد که کمترین یارانه انرژی را در کشور دریافت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*