-
بازارهای مالی به چه سمتی می‌روند؟

طلا روی موج گرانی

۱۰ مهر بود که ۲۰۰ موشک بالستیک که در بین آنها موشک هایپرسونیک فتاح ۱ هم قرار داشت، با موفقیت ۹۰ درصدی به پایگاه‌های نواتیم محل اصلی نگهداری جنگنده‌های F۳۵ و هاتسریم مبدأ عملیات ترور شهید سیدحسن نصرالله، مقر موساد، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه پیرامون غزه اصابت کرد. البته بازارهای داخلی پیش از این حمله نیز در زمان حمله بی‌رحمانه اسرائیل به بیروت و ترور سیدحسن نصرالله واکنش داده و روندی صعودی را در پیش گرفتند اما با مدیریت درست دولت چهاردهم تاکنون شاهد بهم‌ریختگی وحشتناکی در بازارهای مالی پس از تنش‌های موجود نبوده‌ایم. گرچه باید دید بازارهای مالی در چند روز آینده چه روندی را در پیش خواهند گرفت؟

طلا روی موج گرانی

نظاره‌گران بازار دلار

اقدام نظامی ایران در مقابل ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی در میانه هفته گذشته، نرخ دلار را به‌طور روزانه هزار تومان افزایش داد. باید گفت سیگنال‌های نامساعد سیاسی در مدت یادشده این توانایی را داشت که نرخ دلار را تا کریدور هفتم بالا ببرد، اما ارزپاشی سیاست‌گذار، مانع رشد قابل‌توجه در بازار ارز شد و توانست تقاضا را تاحدودی مدیریت کند.

برخی کارشناسان معتقدند، مرز حمایتی اصلی دلار تهران ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان است و اگر نرخ به پایین این سطح برسد، احتمال افت تا ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان وجود دارد. از سوی دیگر، مرز مقاومتی کلیدی دلار تهران ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان است.

در مجموع معامله‌گران وضعیت فعلی، بازار ارز را انتظاری توصیف می‌کنند و بسیاری از فعالان بازار دست از مبادله کشیده‌اند و ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند تا جریانات روزهای آینده به بازار ارز مسیر دهد. اما باز هم در رابطه با پیش‌بینی نرخ دلار باید در انتظار بازگشایی بازارها و نوسانات آن در روزهای ابتدایی هفته جاری ماند، چراکه هرگونه روندی در بازار ارز به اخبار سیاسی، تصمیمات سیاست‌گذار و روند تقاضا گره خورده است.

پیش‌بینی مهم از بازار طلا

افزایش تنش در منطقه خاورمیانه علاوه بر رشد نرخ دلار، روند نرخ در بازارهای جهانی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد و به رشد نرخ در بازار طلا در داخل کمک کرد. معامله‌گران بازارهای مالی باتوجه به سیاست فریز بازار ارز توسط بانک مرکزی، احتمال رشد شارپی نرخ دلار را کم می‌دانند. آنها برای روزهای آینده چشم به تغییرات نرخ اونس جهانی طلا دوخته‌‎اند.

در ادامه گزارش به‌منظور بررسی دقیق‌تر بازار طلا، به گفت‌وگو با رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران پرداخته‌ایم.

نادر بذرافشان، رئیس تحادیه طلا و جواهر تهران بااشاره به تنش‌های موجود در خاورمیانه و اخبار احتمالی در رابطه با افزایش تنش‌ها به صمت گفت: تنش‌های سیاسی بین‌المللی، عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی است و این نوسانات منشأ اقتصادی ندارد، بلکه تنها هیجانات بازار به‌شمار می‌رود.  نکته مهم آنکه در حال‌ حاضر بازار طلا و سکه التهابی ندارد و افزایش تقاضا نیز نداریم. بازار روال عادی را طی می‌کند و امیدواریم آرامش به بازار برگردد.

وی درباره وضعیت فعلی بازار طلا بیان کرد: باتوجه به تنش‌های اخیر، افزایش بسیار زیادی در بازارهای جهانی و داخلی طلا داشته‌ایم. در مجموع متاسفانه وضعیت فعلی برای فعالان بازار طلا اصلا مناسب نیست که بخشی از آن ناشی از کاهش قدرت خرید مردم و بخش دیگر به‌دلیل افزایش نرخ طلا است. مدت‌هاست که خرید طلا گزینه حذف‌شده از سبد خانواده است و تنها بعد سرمایه‌گذاری و پس‌انداز دارد.

بذرافشان وضعیت بازار طلا در روزهای آینده را پیش‌بینی کرد و افزود: طی روزهای آینده شاهد نوسانات زیادی در بازار نخواهیم بود، اما باز هم برای پیش‌بینی زود است و باید دید طی روزهای آینده بازار به چه سمت‌وسویی خواهد رفت. البته براساس تحلیل‌های موجود، در بازار جهانی نرخ طلا رو به افزایش است و هیچ کاهش قیمتی پیش‌بینی نشده است، در نتیجه احتمال کاهش نرخ بسیار کم خواهد بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با توصیه‌ای به مردم گفت: همیشه پیشنهاد می‌کنم که هر زمان مردم تصمیم به خرید طلا نسبت به بودجه و نیاز خود دارند، منتظر کاهش نرخ نباشند و خرید را انجام دهند، چراکه باتوجه به تحلیل بازار جهانی طلا، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال میلادی با افزایش نرخ مواجه شویم که به‌واسطه آن، بازار داخلی نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. البته در صورت کاهش تنش خاورمیانه، نرخ ارز، طلا و سکه اندکی کاهش می‌یابد، اما در طولانی‌مدت در صورت تحقق تحلیل بازار جهانی، نرخ طلا افزایشی خواهد بود. ممکن است نرخ طلا باتوجه به تنش سیاسی و اقتصادی منطقه، نوساناتی داشته باشد، اما باید تحلیل افزایش نرخ بازار جهانی طلا را تا پایان سال در نظر بگیرند که در صورت تحقق، با افزایش نرخ طلا مواجه خواهیم شد.

سخن پایانی

باتوجه به نظرات کارشناسی، بی‌شک تا پایان سال میلادی با افزایش نرخ طلا مواجه خواهیم شد که ممکن است تنش‌های خاورمیانه نیز این افزایش نرخ را تشدید کند، اما در رابطه با نرخ دلار باید باز هم منتظر ماند، چراکه به‌عقیده برخی کارشناسان، بیشترین تاثیر در نرخ دلار مربوط به انتخابات امریکا خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین