-

نقاش دریاها را بشناسید

هنرمندان زیادی دریا را نقاشی کرده‌اند، اما فقط «ایوان آیوازوفسکی» بود که خود را به طور کامل وقف این سوژه کرده بود. او در طول زندگی خود هزاران تابلو نقاشی با موضوع دریا خلق کرد؛ طلوع و غروب آفتاب بر فراز دریا،‌ طوفان، سکوت، لاشه کشی و نبردهای دریایی از مضامینی بودند که در نقاشی‌های او به چشم می‌خوردند. در این گزارش شما را به جهان مواج «ایوان آیوازوفسکی» می‌بریم.

نقاش دریاها را بشناسید

در این گزارش شما را به جهان مواج «ایوان آیوازوفسکی» می‌بریم. «ایوان آیوازوفسکی» ارمنی‌تبار اهل «فئودوسیا» شهری واقع در دریای سیاه بود و می‌توان درک کرد که چرا دریا به منبع الهام او برای خلق نقاشی‌هایش تبدیل شده است. «آیوازوفسکی» در سنین پایین توانایی‌های موسیقی قابل توجهی از خود نشان داد. او بدون هیچ کمکی نواختن ویولن را به خوبی یاد گرفت و اگر در نقاشی مستعد نبود، شاید جهان آیوازوفسکی را به عنوان یک موسیقیدان مشهور می‌شناخت.

البته که توانایی‌های هنری او مشهود بود. «آیوازوفسکی» در سن کم و به رغم اینکه هنوز به سن لازم نرسیده بود (او ۱۴ساله بود)، وارد آکادمی امپراتوری هنر شد. مدیر وقت آکادمی فقط با تماشای یکی از نقاشی‌های آیوازوفسکی با ورود او به آکادمی موافقت کرد.

«وداع»‌ اثر «ایوان آیوازوفسکی»

آیوازوفسکی در سال ۱۸۳۷ میلادی مدال طلای بزرگ آکادمی را دریافت کرد و برنده جایزه سفر به اروپا شد. «آیوازوفسکی» ۲۰ ساله دو سال زودتر از موعد اصلی فارغ‌التحصیل شد، چراکه آموزگاران او به این نتیجه رسیدند که آکادمی نمی‌تواند چیز بیشتری به او بیاموزد. این نقاش جوان چیره‌دست در سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۴۴ میلادی به سراسر اروپا سفر کرد و مهارت خود را افزایش داد. او در ابتدا در ایتالیا ساکن شد و در آنجا تحصیل کرد.  او در این دوران روش مبتکرانه خود را پیش برد و یاد گرفت که با کمک حافظه‌اش نقاشی کند. «آیوازوفسکی» همچون بسیاری از نقاشان، تمام تابلوهای نقاشی مشهور خود با موضوع دریا را در کارگاه نقاشی‌اش خلق کرد. این درحالی بود که پنجره‌های کارگاه نمایی رو به حیاط داشت نه دریا.

«رنگین‌کمان» اثر «ایوان آیوازوفسکی»

رنگین کمان

نقاشی‌های ایتالیایی «آیوازوفسکی» موفقیت زیادی را برای او به ارمغان آورد، در نتیجه او توانست به ماجراجویی‌های اروپایی خود ادامه دهد. یک‌بار در هنگام سفر، کشتی بخاری که آیوازوفسکی سوار آن بود با توفان شدیدی مواجه شد. گمان می‌رفت که کشتی غرق و هنرمند نیز گم شده باشد. حتی آگهی درگذشت او در روزنامه‌های سن پترزبورگ منتشر شده بود!  ایوان آیوازوفسکی با موفقیت به روسیه بازگشت. او به یکی از اعضای دانشگاه تبدیل شد و به عنوان هنرمند به ستاد کل نیروی دریایی پیوست.

«دریای توفانی در شب» اثر «ایوان آیوازوفسکی»

دریای طوفانی

آیوازوفسکی عناوین افتخاری بسیاری دریافت کرد. او بسیار سفر کرد و از دریاهای مختلفی عبور کرد: او در مصر، یونان و آناتولی بود. اما مهم‌تر از همه، آیوازوفسکی به نقاشی کردن مناظر دریایی که بسیار محبوب بودند، ادامه داد.  

او در مجموع بیش از شش هزار نقاشی خلق کرد. اگرچه، اگر مشخص می‌شد مردم یکی از تابلوهای نقاشی او را دوست دارند، کپی‌های متعددی از یک ترکیب‌بندی خلق می‌کرد. در سال ۱۸۴۳ میلادی «ایوان آیوازوفسکی» همچنین به نخستین نقاش روسی تبدیل شد که آثارش در موزه «لوور» به نمایش گذاشته شدند.

«آکروپولیس آتن»‌ اثر «ایوان آیوازوفسکی»

آکروپولیس آتن

اگر بخواهیم منصف باشیم، آیوازوفسکی نه تنها دریاها را نقاشی کرد بلکه تابلوهایی با موضوع صحنه‌های خودمانی، کوه و موضوعات مذهبی نیز خلق کرد، اما نقاشی‌های دریایی‌اش بودند که او را به شهرت رساندند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین