بورس درگیر اخبار سیاسی جهان

بازار سرمایه این روزها با وجود تغییرات و اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی داخلی، تحت تاثیر ریسک های سیاسی است و برای رشد دچار تردید است.

 بورس درگیر اخبار سیاسی جهان

بورس تهران پس از چند گام مثبت و کوچک و امیدواری های منتج از سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک، به سرعت تحت تاثیر اخبار سیاسی خاورمیانه قرار گرفت و از حرکت محتاطانه خود ایستاد.

در سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک و سخنرانی و دیدارهای وی در این سفر، حل مسائلی مانند احیای برجام و حرکت به سمت تصویب FATF قوت گرفت.دو اتفاقی که در رفع تحریم ها و برقراری صحیح نقل و انتقالات مالی موثر است. در این میان سیاست های جدید وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد شرایط را به سمت تغییرات مثبت در صادرات صنایع و شناسایی موثر سود سوق داده است.

اما با این وجود ترور شخصیت اول سیاسی حزب الله و سایر فرماندهان سیاسی این گروه و سبقه حمایتی ایران از حزب الله و احتمال پاسخگویی از طریق حمله انتقامجویانه،ورود ایران به جنگ خاورمیانه را قوت می بخشد و این ریسک بر بازارهای مختلف مالی منطقه از جمله بورس ایران سایه انداخته است.

سایه سنگینی که برآیند همه فاکتورهای مثبت سیاسی و اقتصادی را تا حد زیادی خنثی ساخته و سبب احتیاط معامله گران در بازار شده است.

بر همین اساس بورس اوراق بهادار تهران در دومین روز از هفته کاری خود صبح امروز به حرکت نزولی خود ادامه داد و در جلسه معاملاتی خود در روز یکشنبه؛ 8 مهرماه 1403 با کاهش 8 هزار و 876 واحدی به میزان 0.41 درصد از ارزش خود را از دست داد.

در این میان فولاد و فملی مجموعا با 2 هزار و 357 واحد کاهش بیشترین سهم را در نزول امروز شاخص بورس داشتند.

فرابورس نیز امروز با کاهش شاخص خود به میزان 38 واحد همراه بود و معادل 0.17 درصد از ارزش خود را از دست داد.

در این میان سنگ آهن گوهر زمین با نماد(کگهر) با کاهش 7.06 درصدی بیشترین تاثیر را در کاهش ارزش روز شاخص فرابورس ایفا کرد.

همچنین تجلی توسعه معادن و فلزات با نماد (تجلی) با صف فروش خود در نیمه دوم بازار و روند کاهشی خود تاثیری 2.91 واحدی بر کاهش شاخص فرابورس گذاشت.

به نظر می رسد بازار سرمایه پس از یک واکنش نزولی و موقت طی روزهای آینده با تکیه بر اخبار مثبت داخلی خود را بازیابی کند و به سرعت به روند صعودی محتاطانه خود بازگردد. روندی که به تدریج با انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت شکل گرفت و طی آخرین روز کاری خود در هفته گذشته سبب جذب بیشترین پول خرد سهامداران طی 6 ماه اخیر شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین