-

قرارداد هوشمند به زبان ساده

یکی از اصلی‌ترین مفاهیم دنیای ارزهای دیجیتال، قرارداد هوشمند است. قرارداد هوشمند ابزار جدیدی است که توسط بشر امروز برای هوشمند‌سازی زندگی به کار گرفته می‌شود. اگرچه هوشمند‌سازی اصلا پدیده جدیدی نیست اما قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز و مبتنی بر فناوری بلاک چین، در چند سال اخیر ایجاد شده‌اند. این قراردادها به کاربران ارزهای دیجیتال کمک می‌کنند بدون نیاز به واسطه‌ها، قراردادهای تجاری ایجاد کرده یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را توسعه دهند.

قرارداد هوشمند به زبان ساده

شناخت قراردادهای هوشمند برای کاربران امری ضروری است. سرمایه‌گذاری و خرید ارز دیجیتال با کسب اطلاعات لازم درباره قراردادهای هوشمند منطقی‌تر و به روز‌تر صورت خواهد پذیرفت. از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به‌صورت کاملا تخصصی و کاربردی به بررسی قرارداد هوشمند به زبان ساده در بازار رمز ارزها پرداخته و نکات کاربردی لازم درباره آن را با شما در میان بگذاریم.

تعریف قرارداد هوشمند به زبان ساده می‌تواند شما را با مفهوم این قراردادها بیشتر آشنا کند. کلمه قرارداد در این اصطلاح، به همان معنی معمول قرارداد اشاره دارد. هر قراردادی را می‌توان در این باره در نظر گرفت. قرارداد هوشمند یا Smart Contract در واقع نسخه الکترونیکی و هوشمند یک قرارداد است که توسط یک کدنویس حرفه‌ای تنظیم شده و بر روی یک بستر مناسب قرار گرفته است.

قراردادهای هوشمند، با منطق «اگر - آنگاه» نوشته شده‌اند. برای مثال، اگر به سیستم پرداخت با کارت بانکی دقت کنید، می‌توانید یک قرارداد هوشمند ساده را مشاهده کند. زمانی که شما کارت می‌کشید، اطلاعات کارت وارد دستگاه شده و اگر رمز کارت خود را به درستی وارد کرده باشید، آنگاه می‌توانید وارد مرحله بعد شوید. در این مرحله، مبلغ مورد نظر را وارد کرده و اگر موجودی حساب شما کافی باشد، آنگاه پرداخت انجام شده و مبلغ از حسابتان کسر خواهد شد. در این مثال، سازمان واسطه، که بانک است از معاملات حذف شده و پرداخت صرفا بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود. البته در این مثال قرارداد هوشمند در یک سیستم متمرکز توضیح داده شده و درنهایت سازمان کنترل کننده حساب اشخاص، بانک است اما در دنیای بلاک چین، مطلقا هیچ سازمانی برای کنترل و نظارت وجود ندارد و همه چیز به دست قراردادهای برنامه نویسی شده انجام می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید هر قراردادی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. برای مثال قرارداد خرید و فروش ملک را در نظر بگیرید. این قرارداد اصول مشخصی داشته و مشاور املاک با تسلط بر روند نگارش قرارداد، آن را تنظیم می‌نماید. حال تصور کنید که یک قرارداد خرید و فروش ملک به صورت کاملا هوشمند از قبل تنظیم شده و بر روی یک بستر الکترونیکی در دسترس است. شما اکنون می‌توانید به جای حضور در دفتر مشاور املاک، از همین قرارداد هوشمند الکترونیکی استفاده کنید که علاوه بر داشتن تمام مزیت‌های قرارداد معمولی، دارای مزیت‌های دیگری مانند عدم امکان جعل را نیز دارا است. این قرارداد دقیقا مانند قرارداد معمولی دارای بخش‌های مختلفی اعم از موضوع قرارداد، طرفین قرارداد و ضوابط و شرایط حاکم بر آن است.

کاربرد قراردادهای هوشمند

کاربرد قراردادهای هوشمند

درک کاربرد قرارداد هوشمند بعد از درک خود این قراردادها امر ساده‌ای است. از قرارداد هوشمند می‌توان در موارد بسیار گسترده‌ای استفاده کرد. هیچ محدودیتی برای هیچ صنعتی برای استفاده از این قرارداد وجود ندارد. هر کسی در هر شغل و حرفه‌ای می‌تواند از مزیت‌های Smart Contract‌ها استفاده نماید. البته استفاده از این قراردادها در حال حاضر به صورت خیلی گسترده رایج نشده و هنوز صنایع و سازمان‌های زیادی هستند که کار با قراردادهای هوشمند را آغاز نکرده‌اند. در حال حاضر، مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای تعریف شده برای این قراردادها را می‌توان به موارد زیر نسبت داد:

  • برای تنظیم انواع قراردادهای تجاری در هر سطحی
  • یکی از جذاب‌ترین کاربردهای قرارداد هوشمند در رأی‌گیری هاست که از مزیت‌های بسیار زیادی مانند ناشناس باقی ماندن افراد برخوردار است.
  • در بحث مالکیت معنوی و کپی‌رایت می‌توان از آن استفاده نمود.
  • تنظیم قرارداد خرید و فروش ملک
  • صنعت بیمه و قراردادهای مربوط به آن
  • بنگاه‌های خرید و فروش خودرو
  • برای انجام معاملات خرید و فروش نفت
  • برای کنترل و مدیریت محموله‌ها از طریق اینترنت
  • ایجاد و توسعه بازی‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز

مزیت‌ها و ویژگی‌های بسیار زیاد قرارداد هوشمند مانند عدم نیاز به شخص ثالث، اعتمادپذیری و امنیت بالای آن باعث شده تا خیلی سریع شاهد روی آوردن سازمان‌ها و صنایع مختلف به سمت استفاده از این قراردادها باشیم.

فناوری بلاکچین و قرارداد هوشمند

فناوری بلاکچین و قرارداد هوشمند

اکنون با تعریف قرارداد هوشمند آشنا شده و می‌دانید که این قراردادها برای چه کاری استفاده می‌شوند؛ اما برای درک هر چه بهتر ارتباط میان فناوری بلاک چین و قرارداد هوشمند باید کمی درباره خود این فناوری نیز بدانید. فناوری بلاک چین، مانند یک دفتر یادداشت الکترونیکی غیرمتمرکز است که امکان پیاده‌سازی پروژه‌های مختلف مانند قرارداد هوشمند بر روی آن وجود دارد. در واقع، برای اجرای قراردادهای هوشمند نیاز به یک بستر مناسب داریم که بهترین و ایده‌آل‌ترین بستر در شرایط فعلی، بستر بلاک چین است.

البته شایان‌ذکر است که بلاک چین و قرارداد هوشمند به‌هیچ‌وجه تکه‌های پازل تکمیل‌کننده یکدیگر نیستند. در آینده ممکن است قرارداد هوشمند بر روی پلتفرم‌های دیگری پیاده‌سازی شود و دیگر نیازی به بلاک چین نداشته باشد؛ اما در شرایط فعلی فناوری بلاک چین با قابلیت‌هایی که دارد، امکان اجرایی شدن قرارداد هوشمند را برای کاربران فراهم می‌نماید. البته مزیت‌های دیگری را نیز می‌توان برای استفاده از بلاک چین برای قراردادهای هوشمند برشمرد. مزیت‌هایی مانند استفاده راحت‌تر ایمنی حداکثری، امکان کنترل دقیق‌تر برای جلوگیری از تقلب و جعل قراردادها و مواردی ازاین‌دست از این جمله این مزیت‌ها می‌باشند.

قرارداد هوشمند ترون چیست؟

اکنون شما می‌دانید که قراردادهای هوشمند باید بر روی یک بستر مناسب پیاده شوند که در حال حاضر بهترین گزینه بلاک چین است. از طرف دیگر می‌دانید که بلاک چین‌های مختلفی در بازار ارزهای دیجیتال تعریف شده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. البته که همه بلاک چین‌ها بستر مناسبی برای پیاده‌سازی این قرارداد‌ها نیستند، اما گزینه‌های بسیار عالی برای این منظور وجود دارد. به‌عنوان نمونه به قرارداد هوشمند قرار گرفته روی بلاک چین اتریوم اصطلاحا قرارداد هوشمند اتریوم اطلاق می‌شود که منظور همان پیاده‌سازی این قرارداد بر روی بلاک چین این رمز ارز است. ارز دیجیتال اتریوم، ارزی است که می‌توان با آن کارمزد قراردادهای هوشمند را پرداخت کرد.

قرارداد هوشمند ترون نیز به اسمارت کنتراکت‌هایی اشاره دارد که بر روی پلتفرم ترون پیاده‌سازی شده‌اند. ترون یکی از بهترین پلتفرم‌ها را برای چنین امری در اختیار دارد. به دلیل کارمزدهای بسیار مناسب و همچنین قابلیت‌هایی مانند امکان تبدیل قراردادهای هوشمند موجود بر روی پلتفرم اتریوم با تغییر اندکی به ترون، این پلتفرم این روز‌ها جذابیت بسیار زیادی برای پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند دارد. برای خرید ترون می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال ارزپایا استفاده کنید. این صرافی با کارمزد کم، سرعت و امنیت بالا صرافی مناسبی برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*