-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->رپورتاژ

کاربردهای مختلف انواع الکترود جوشکاری

برای جوشکاری قطعات و سطوح مختلف، نیاز به تجهیزات خاصی است. یکی از لوازم جوشکاری که این روزها کاربرد زیادی هم دارد، الکترود جوشکاری است.

کاربردهای مختلف انواع الکترود جوشکاری

برای جوشکاری قطعات و سطوح مختلف، نیاز به تجهیزات خاصی است. یکی از لوازم جوشکاری که این روزها کاربرد زیادی هم دارد، الکترود جوشکاری است. الکترودهای جوشکاری قطعاتی هستند که میان فضاهای خالی قرار گرفته و عمل جوش را به خوبی شکل می‌دهند. این قطعات انواع مختلفی دارند و بسته به نوعشان در موارد خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه با انواع الکترود جوشکاری آشنا شده و به کاربرد هر یک از آنها اشاره خواهیم داشت .

الکترود جوشکاری و کاربردهای آن

الکترود جوشکاری قطعه‌ای است که از دو بخش فلزی و غیر فلزی تشکیل می‌شود. یکی از سرهای آن از نوع فلزی مانند مس و سر دیگر آن از مواد غیر فلزی است. زمانی که الکترود جوشکاری به جریان الکتریکی وصل می‌شود، الکترود یک قوس الکتریکی ایجاد کرده و سبب اتصال قطعات به هم می‌شود. در واقع زمانی که عمل جوشکاری شروع می‌شود، سر غیر فلزی الکترود به جریان برق وصل می‌شود. برخی از این قطعات از نوع مصرفی هستند و حین عمل جوشکاری مورد ذوب قرار می‌گیرند. برای همین الکترودهای جوشکاری را به عنوان قطعاتی جهت پر کردن فضاهای خالی و اتصالشان به هم در نظر می‌گیرند. در این میان پایداری قوس الکتریکی به نوع پوشش الکترودها بستگی زیادی دارد. این الکترودها از نظر نوع پوشش به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که هر یک از آنها در شرایط خاصی کاربرد دارند .

در رابطه با کاربرد اصلی الکترود جوشکاری باید اشاره شود که این قطعات در اتصال مواد فلزی به وسیله جریان الکتریکی کاربرد دارند. در واقع مهمترین کاربرد این قطعات هم همین موضوع است و سبب اتصال و شکل گیری جوش می‌شوند. البته بسته به نوعشان هم کاربردهای متفاوتی در صنعت دارند و باید هنگام خرید به سراغ نوع مناسبی از آنها رفت .

الکترود جوشکاری مصرفی و غیر مصرفی

الکترودهای جوشکاری در یک دسته بندی کلی به دو دسته مصرفی و غیر مصرفی تقسیم می‌شوند :

  • الکترود مصرفی: همانطور که از نام این الکترودها مشخص است، الکترودهای مصرفی به گونه‌ای هستند که در حین عمل جوش ذوب می‌شوند. این موضوع هم به خاطر برخورداری از نقطه ذوب پایین است. در ساخت این الکترودها بیشتر از موادی چون نیکل و فولاد کربن استفاده می‌شود که سبب وزن مناسبی هم در آنها می‌شود. الکترودهای مصرفی در دو نوع روکش‌دار و بدون روکش موجود هستند که هر کدام از آنها هم کاربردهای خاص خود را دارند. الکترودهای مصرفی در جوشکاری میگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و دارای مزایایی چون سادگی و سهولت در استفاده می‌باشند .
  • الکترود غیر مصرفی: این دسته از الکترودها بر خلاف نوع مصرفی هستند و به دلیل برخورداری از نقطه ذوب بالا، در حین جوش دچار ذوب شدگی نمی‌شوند. بیشترین کاربرد الکترود غیر مصرفی هم در جوشکاری گاز بی‌اثر تنگستن و قوس کربن است. الکترود غیر مصرفی در جوشکاری تیگ استفاده می‌شود و به دلیل عدم ذوب شدن، نیازی به تعویض آن در حین عملیات جوشکاری نمی‌باشد .

کاربرد الکترودهای غیر مصرفی

همانطور که اشاره شد الکترود جوشکاری غیر مصرفی در حین عملیات جوشکاری ذوب نمی‌شود. برای همین به آنها الکترود نسوز نیز گفته می‌شود. این الکترودها در دو نوع کربن‌دار و تنگستن موجود هستند که هر یک خصوصیات و کاربرد خاص خود را دارند :

  • الکترود کربن‌دار: این دسته از الکترودها با استفاده از کربن و گرافیت ساخته می‌شوند. کاربرد آنها هم در جوشکاری با استفاده از لایه محافظ گاز می‌باشد .
  • الکترود تنگستن: این نوع الکترودهای غیر مصرفی هم از تنگستن ساخته می‌شوند و مقاومت خوبی دارند. کاربردشان هم در جوشکاری تیگ است .

بررسی کاربردهای مختلف انواع الکترود جوشکاری

الکترودها تنها از نظر مصرفی یا غیر مصرفی بودن تقسیم نمی‌شوند. بلکه این قطعات را میتوان از لحاظ دیگری چون جنس مفتول، نوع پوشش، ضخامت پوشش و نحوه ساخت نیز تقسیم بندی کرد. در ادامه به بررسی چند مورد از الکترودها پرداخته و با کاربردهایشان در صنعت جوشکاری آشنا خواهیم شد .

  • الکترود جوشکاری چدن و کاربرد آن

الکترود چدن از آلیاژهای آهنی ساخته می‌شود و دارای چندین مدل است که هر یک روکش‌های خاصی چون فولاد نرم، نیکل خالص، مونل یا فرو نیکل، قلع برنز و آلومینیوم برنز دارند. برای اینکه بتوان جوشکاری را با این الکترودها به شکل با کیفیت و بدون ترک خوردگی انجام داد، باید از انرژی حرارتی کمی در آنها استفاده شود. کاربرد الکترود جوشکاری چدن در جوشکاری چدن و اتصال آن به فولاد است. این الکترودها باید متناسب با ضخامت و آلیاژ فلز چدن انتخاب شوند تا بهترین نتیجه را در پی داشته باشند .

  • الکترود جوشکاری با پوشش قلیایی و کاربرد آن

الکترودهای جوشکاری با پوشش قلیایی از انواع الکترودهای روکش‌دار هستند که در پوشش آنها از موادی چون کربنات کلسیم، کربنات منیزیم و فلورید کلسیم استفاده می‌شود. پوشش‌های قلیایی نیازی به رطوبت برای حفظ پایداری خود ندارند. برای همین احتمال ترک خوردگی در آنها بسیار کم است .

در رابطه با کاربرد الکترود با پوشش قلیایی باید اشاره شود که این الکترودها در جوشکاری قوس الکتریکی کاربرد زیادی دارند. همچنین در فرآیند جوشکاری با الکترودهای دستی بسیار پرکاربرد هستند .

  • الکترود جوشکاری تنگستن و کاربردهای آن

از الکترودهای غیر مصرفی، میتوان به الکترود تنگستن اشاره کرد که پوشش آنها از آلیاژ تنگستن می‌باشد. این دسته از الکترودها مقاومت بالایی در برابر ذوب و دما دارند و برای همین است که در دسته الکترودهای نسوز و غیر مصرفی قرار می‌گیرند. باید اشاره شود که الکترودهای تنگستن از فلزات مختلفی ساخته می‌شوند که هر یک از آنها برای انجام جوشکاری مربوط به آن فلز استفاده می‌شود .

کاربرد الکترود تنگستن در جوشکاری با لایه گاز محافظ است. استفاده از این الکترودها سبب مزایایی چون امکان کنترل بر روی جوش، رسیدن به کیفیت بالا، ظاهر ممتاز و عدم نیاز به تمیزکاری پس از جوش می‌شود .

  • الکترود جوشکاری سلولزی و کاربردهای آن

ساختار شیمیایی پوشش الکترودهای سلولزی، عمدتا از سلولز است. وجود زیاد این ماده باعث شده تا هنگام سوختن، مقدار قابل توجهی هیدروژن و دی اکسید کربن از آن آزاد شود که این موضوع سبب یونیزاسیون قوی و ایجاد ولتاژ بالا می‌شود. الکترودهای سلولزی از نفوذپذیری زیادی برخوردار هستند و سرباره آنها بسیار نازک است. برای همین سرباره‌شان به راحتی از روی گرده جوش جدا می‌شود .

کاربرد الکترود سلولزی، در جوشکاری پاس ریشه خطوط لوله انتقال نفت و گاز و دیگر سیالات است. این الکترود برای جوشکاری با جریان مستقیم و در حالات مختلف جوشکاری مناسب و کاربردی است. همچنین زمانی که نیاز به قوس بسیار محکم و پایدار باشد، میتوان از این الکترودها استفاده کرد .

  • الکترود جوشکاری روتیلی و کاربرد آن

در ترکیبات ساخت این دسته از الکترودها، علاوه بر روتیل از موادی چون سدیم و پتاسیم نیز استفاده می‌شود. وجود این ترکیبات باعث شده تا قوس حاصل شده آرام باشد و میزان پاشش آن به حداقل خود برسد. از جمله مزایای الکترود جوشکاری روتیلی این است که حساسیتی نسبت به رطوبت ندارند و جوشکاری با آنها بسیار ساده است. همچنین از این الکترودها میتوان در هر دو جریان برق مستقیم و متناسب استفاده کرد. الکترود جوشکاری E6013 از انواع الکترود روتیلی است .

جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید الکترودهای جوشکاری انواع بسیار زیادی دارند که ما در اینجا تنها به چند مورد از آنها اشاره کردیم. بنابراین بهتر است برای خرید الکترود جوشکاری بر اساس کاربردشان، به سراغ فروشگاه‌ها و مراکز معتبر فروش الکترود جوشکاری بروید و خرید الکترود را از این طریق انجام دهید. پاشا جوش صنعت از شرکت‌های معتبر در این زمینه بوده که از طریق آن میتوانید به خرید بهترین الکترودهای جوشکاری بپردازید .

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*