-

گردش مالی بازار ابزار اورولوژی در جهان چقدر است؟

پیش‌بینی می‌شود که گردش مالی بازار ابزار اورولوژی در جهان با نرخ رشد مرکب سالانه 4.1 درصد، از 38.0 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، به 46.4 میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۶ میلادی برسد. چنین رشدی در بازار ابزار اورولوژی، بدلیل شیوه و افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های اورولوژیک و همچنین ناشی از افزایش تعداد بیمارستان‌ها و رشد سرمایه‌گذاری در بخش تجهیزات آندوسکوپی و لاپاراسکوپی می‌باشد.

گردش مالی بازار ابزار اورولوژی در جهان چقدر است؟

اورولوژی یکی از شاخه‌های علم پزشکی است که شامل تشخیص و درمان بیماری در زمینه اورولوژی کودکان، پیوند کلیه، بیماری سنگ کلیه، ناباروری و ناتوانی جنسی مردان و سایر عفونت‌های دستگاه ادراری میشود. از بین بیماری‌های مرتبط با حوزه اورولوژی، بیماری سنگ کلیه،‌ اختلال نعوظ در مردان، هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و عفونت دستگاه ادراری جزو شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد در سراسر جهان به آنها مبتلا میشوند. انواع تجهیزات اورولوژی را میتوان در سطح کلی به عنوان تجهیزات تشخیصی، تجهیزات جراحی وسایر دستگاه‌ها طبقه بندی کرد. افزایش روز افزون شیوع و ابتلا به بیماری‌های دستگاه ادراری، منجر به افزایش تقاضا برای تهجیزات تشخیصی و درمانی این قبیل بیماری‌ها شده است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، طی سال ۲۰۱۶ تقریبا 4.9 میلیون نفر از بزرگسالان در این کشور به بیماری سنگ کلیه مبتلا شده‌اند. از اینرو، انتظار می‌رود تا افزایش عرضه محصولات و تجهیزات تشخیصی یا جراحی اورولوژی برای استفاده در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و سایر مراکز درمانی، موجب رشد و افزایش گردش مالی بازار ابزار اورولوژی در جهان شود.

عوامل موثر در رشد گردش مالی بازار تجهیزات و ابزار اورولوژی

افزایش شیوع و ابتلا به بیماری‌های اورولوژی اعم از عفونت دستگاه ادراری، سرطان پروستات و سنگ کلیه، از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در رشد بازار جهانی ابزار اورولوژی هستند. همچنین، انتظار می‌رود که روند روز افزون شیوع دیابت نیز از سوی دیگر، طی دوره‌ای منجر به افزایش شیوع بیماری‌های اورولوژی شود. طبق اعلام جامعه جهانی دیابت، بیماری دیابت منجر به بی‌اختیاری ادرار در بیماران دیابتی میشود که این امر نیز در جایگاه خود میتواند گردش مالی بازار ابزار اورولوژی را تقویت کند.

با این حال، عواملی همچون کمبود کارکنان آموزش دیده و ماهر در کشورهای نوظهور و توسعه نیافته،‌ هزینه بالای ابزار و تجهیزات و همچنین کمبود منابع و زیرساخت‌های بهداشتی درمانی در این کشورها، از جمله عوامل بازدارنده رشد بازار جهانی تجهیزات اورولوژی به شمار میروند. با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، از میان تمامی موارد ابتلا به عفونت‌های اکتسابی دستگاه ادراری که در بیمارستان‌های این کشور بستری شده‌اند، تقریبا 75٪ كاتترهای ادراري دریافت میکنند که این امر میتواند گردش مالی بازار ابزار اورولوژی را مختل کند.

جهت مندی و روندهای کلیدی و تاثیرگذار در بازار

انتظار می رود که بیماری‌های کلیوی بیشترین سهم را در رشد این بازار داشته باشند.

شایع‌ترین بیماری‌های کلیوی شامل کیست کلیه، بیماری پلی کیستیک کلیه، بیماری مزمن کلیه یا نارسایی کلیه، سندرم همولیتیک اورمیک، بیماری نفریت لوپوسی و غیره می‌باشد. اکثریت بیماری‌های کلیوی منجر به نارسایی کلیه شده و درمان آنها به تشخیص زودهنگام بیماری بستگی دارد.

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های کلیوی و گوارشی ایالات متحده آمریکا (NIDDK) در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که افراد مبتلا به مرحله پیشرفته و کشنده از بیماری مرحله نهایی بیماری کلیوی ( که ESKD یا ESRD نامیده می شود)، در 71٪ موارد به دیالیز و در 29٪ موارد به پیوند کلیه نیاز دارند. در ازای هر ۳ مرد، ۲ زن نیز به ESKD (نارسایی یا بیماری شدید کلیوی) مبتلا هستند. با این حال، این عارضه در اکثریت موارد با عدم تشخیص در مراحل اولیه، نهایتا منجر به مرگ افراد مبتلا در سراسر جهان میشود. تحقیقات همچنین نشان میدهند که بازار ابزار و تجهیزات عمل جراحی واریکوسل نیز بمنظور افزایش نرخ باروری مردان در کشورهایی با نرخ زاد و ولد پایین اعم از کشور آلمان، رو به رشد و افزایش است.

از اینرو، افزایش آگاهی توام با حمایت‌های دولت در خصوص جبران هزینه‌های درمانی و تولید محصولات و ابزار نوین با فناوری بروز و مدرن جهت کاهش هزینه‌ها و موثرتر بودن درمان، از جمله عواملی است انتظار میرود در دوره مد نظر منجر به رشد گردش مالی بازار ابزار اورولوژی شود.

آمریکای شمالی در حال غلبه و تسلط بر این بازار است و انتظار می رود که در دوره پیش رو نیز به همین روال ادامه دهد.

در حال حاضر‌ آمریکای شمالی، بازار ابزار اورولوژی را در دست دارد و انتظار میرود تا چند سال آینده نیز این تسلط بر بازار ادامه داشته باشد. هایپرپلازی خوش خیم پروستات و واریکوسل (واریس عروق بیضه) ، از جمله دست نخورده‌ترین بخش‌های بازار ابزار اورولوژی هستند که تنها چند شرکت از طریق مشارکت در تولید یا خرید، در حال ارتقای ابزارهای این بخش هستند.

بر اساس فکت شیت (آمار و اطلاعیه رسمی) بیماری‌های کودکان از موسسه‌ی تحقیقات پزشکی کوئینزلند در سال ۲۰۱۹، تخمین زده میشود که تقریبا ۱ نفر از هر ۱۰ دختر و ۱ نفر از هر ۵۰ پسر، تا سن ۷ سالگی خود به عفونت دستگاه ادراری مبتلا خواهند بود. عفونت دستگاه ادراری در پسران زیر یک سال شایع‌تر است اما این بیماری در کودکان بزرگتر، در دختران بیشتر و شایع‌تر است. مقاله‌ی جدیدی که در می 2019 در مجله‌ی Therapeutic Advances in Urology با عنوان "مقدمه‌ای بر اپیدمیولوژی و معضل عفونت‌های دستگاه ادراری" منتشر شده است، نشان می‌دهد که عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)، شایع‌ترین نوع از عفونت‌های‌ بافت نرم در زنان بالغ با شیوع مادام‌العمر 50 تا 60 درصد است. عفونت‌های دستگاه ادراری، علاوه بر تاثیرات منفی بر زندگی شخصی و روابط اجتماعی فرد، جزو دلایل عمده و اصلی مراجعه به پزشک در ایالات متحده آمریکا بوده و با افزایش فروش ابزارهای اورولوژی، موجب رشد گردش مالی در این بازار میشود.

از اینرو، طی دوره پیش‌بینی شده انتظار میرود که عواملی نظیر پیشرفت‌های تکنولوژی و فناوری، افزایش تقاضا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، و افزایش بودجه وسرمایه‌گذاری در این بخش، از محرک‌های اصلی رشد بازار و افزایش گردش مالی ابزار اورولوژی در جهان باشند.

پویایی‌های بازار

عوامل محرک: ارجحیت واولویت رو به رشد روش‌های درمانی کم تهاجمی

طی سالیان متمادی، جراحی‌های کم تهاجمی به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری دستخوش تحولات شگرفی شده‌اند که این امر منجر به تغییر الگو و رویکرد روش‌های درمانی بیماری‌های اورولوژی شده است. جراحی‌های کم تهاجمی مزایایی نظیر زخم کوچکتر و کمتر، روند ریکاوری و بهبودی سریعتر، کوتاه شدن مدت زمان بستری بودن در بیمارستان، کاهش خونریزی و تروما، کاهش خطر عفونت و کاهش هزینه درمان را بهمراه دارند. در حوزه اورولوژی، این جراحی و درمان کم تهاجمی شامل استفاده از جراحی رباتیک، آندوسکوپی و لاپاراسکوپی میشود که دسترسی کامل به دستگاه ادراری و اندام‌های مرتبط برای تشخیص، درمان و کنترل بیماری‌های اورولوژی را تسهیل میکنند. متداول‌ترین سیستم رباتیک مورد استفاده توسط متخصصین اورولوژی ، جراحی بصری حداقل تهاجمی با سیستم روباتیک داوینچی است. در این روش، جراحی با سیستم رباتیک و با استفاده از یک کنسول جراحی انجام میشود که جراح در آن ابزارهای متصل به بازوهای مکانیکی را کنترل می کند.

موقعیت و فرصت‌ها: بازارهای نوظهور فرصتی عالی برای سودآوری فراهم می کنند.

اقتصادهای نوظهور در این عرصه نظیر کشور چین، هند، کره جنوبی، برزیل و مکزیک،‌ فرصت‌های رشد و سودآوری کلانی را در اختیار بازیگران اصلی این بازار قرار میدهند. دلیل این امر را نیز میتوان به کم بودن موانع از سوی دستگاه‌های نظارتی، بهبود زیرساخت‌های بهداشتی درمانی، رشد جمعیت بیماران و افزایش هزینه‌های درمانی نسبت داد. قوانین و سیاست‌های دستگاه‌های نظارتی در آسیا و اقیانوسیه نسبت به کشورهای توسعه یافته، برای تجارت مناسب‌تر و سازگار‌تر هستند. این امر همراه با افزایش میزان رقابت در بازارهای پخته این صنعت، بازیگران اصلی و کلیدی بازار ابزار اورولوژی را به سمت تمرکز بر کشورهای نو ظهور سوق میدهد. برای مثال، شرکت بی. براون (انگلیسی: B.Braun) در آوریل ۲۰۱۸، پنج مرکز تولید محصولات پزشکی جدید را در پنانگ مالزی و در سال 2017، یک شرکت تابعه را در زامبیا تأسیس کرد.

موانع: انحصاری و یکطرفه بودن بازار

بازیگران اصلی اعم از شرکت آلمانی فرزنیوس مدیکال کر (Fresenius Medical Care AG & Co)، شرکت آلمانی مِرک (Merck KGaA)، شرکت داروسازی و مهندسی پزشکی آمریکایی بکستر (Baxter) ، شرکت ژاپنی الیمپوس (Olympus)، شرکت آمریکایی بوستون ساینتیفیک (Boston Scientific)، شرکت آمریکایی بکتون دیکینسون (BD) و شرکت آمریکایی استرایکر (Stryker) از جمله ابر شرکت‌هایی هستند که در سال ۲۰۲۲، اکثریت سهم بازار ابزار اورولوژی را به خود اختصاص داده‌اند. رقابت بسیار شدید و تندی در بین بازیگران این بازار وجود داشته و تنها شرکت‌های بزرگی که قادر به سرمایه‌گذاری کلان بوده و همچنین توان تامین هزینه برای تحقیق و توسعه و تولید را دارند میتوانند در این بازار رقابت کنند. این عوامل از ورود تازه‌واردان به این بازار جلوگیری میکند. علاوه بر این، بازیگران برتر و اصلی این بازار نیز سابقه درخشانی در این عرصه داشته و از درصد بالایی از وفاداری مشتریان بازار به برندشان برخوردار هستند. تازه‌واردان باید در کنار رقابت با چنین شرکت‌هایی، همواره با تولید محصولات نوآورانه خود را از دیگران متمایز کنند. این حالت انحصاری بازار به عنوان اصلی‌ترین مانع برای ورود تازه واردان عمل می کند که در کنار محدودسازی سرمایه‌گذاری‌ها، پتانسیل رشد بازار را نیز کاهش میدهد. از سوی دیگر، نیاز این بازار به سرمایه‌گذاری کلان و همچنین هزینه بالای تحقیق و توسعه و تولید نیز از جمله مواردی است که بازیگران جدید را از ورود به این عرصه منصرف خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*