آغاز ثبتنام ۱۵ هزار دانشآموز فاقد مدارک هویتی طبق بخشنامه جدید آموزشوپرورش
در پی ابلاغ بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش مبنی بر امکان ثبتنام دانشآموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی، معاون آموزش ابتدایی اعلام کرد که از زمان اجرای این دستور تا تاریخ ۱۶ مهر، بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ دانشآموز در مدارس کشور ثبتنام شدهاند.

در راستای تحقق عدالت آموزشی و با تأکید رئیسجمهور بر ایجاد فرصتهای برابر تحصیلی برای تمامی کودکان ایرانی، وزیر آموزش و پرورش با صدور بخشنامهای به ادارات کل استانها، مدارس ابتدایی را موظف کرد تا نسبت به ثبتنام دانشآموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی اقدام کنند.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با ایسنا با اشاره به جزئیات این بخشنامه اظهار کرد: این بخشنامه در پی دستور مستقیم وزیر آموزش و پرورش و در چارچوب دستورالعمل اجرایی ثبتنام دانشآموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۵ صادر شده است. هدف اصلی آن، جذب حداکثری کودکان واجبالتعلیم و کاهش آمار بازماندگان از تحصیل در کشور است.
وی با اشاره به استمرار سیاست ثبتنام این گروه از دانشآموزان در سالهای گذشته افزود: ترتیبی اتخاذ شده تا در سال تحصیلی جاری نیز ثبتنام دانشآموزان ایرانی فاقد مدارک هویتی مانند سالهای گذشته و بر اساس ماده ۴۵ آییننامه اجرایی مدارس در اسرع وقت انجام شود. این ماده به مدیر مدرسه اجازه میدهد در موارد استثنا از دانشآموزی که فاقد مدارک هویتی و تحصیلی است، به صورت مشروط ثبتنام کند تا مدارک لازم در ادامه تحویل داده شود.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به روند اجرای این بخشنامه ادامه داد: از زمان ارسال بخشنامه و تأکید بر ثبتنام این دانشآموزان، تا روز چهارشنبه گذشته، ثبتنام ۱۴ هزار و ۸۰۰ دانشآموز انجام شده و بقیه افراد نیز در حال انجام مراحل ثبتنام هستند.
حکیم زاده گفت: کودکان فاقد مدارک هویتی که در سن ثبتنام قرار دارند باید طبق بخشنامه ارسالی وزیر در مدارس ثبتنام شوند. درباره افرادی که از نظر سنی در بازه تعریفشده نیستند، مدارس طبق ضوابط خاص خود تصمیم میگیرند و این موضوع ارتباطی با مدارک هویتی ندارد.
وی عنوان کرد: اگر سن این افراد در محدوده ثبتنام مدارس باشد، در همان مدارس ثبتنام میشوند و اگر مشمول گروه سنی مدارس بزرگسالان باشند، در مدارس بزرگسال تحصیل خواهند کرد. بنابراین موضوع کبر سن ربطی به اصل دستورالعمل ثبتنام دانشآموزان فاقد مدارک هویتی ندارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این بخشنامه بخشی از برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای تضمین حق آموزش و کاهش نابرابریهای آموزشی است. آموزش حق مسلم همه کودکان ایرانی است و هیچ کودک واجد شرایطی نباید صرفاً به دلیل مسائل اداری یا نداشتن مدارک، از تحصیل محروم بماند.