-

دوچرخه‌سواری در مسیرهای شلوغ ممنوع شد

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به ضوابط مربوط به دوچرخه‌سواری اعلام کرد: استفاده از دوچرخه در معابر شهری نیازی به داشتن گواهینامه ندارد، اما تردد آن در مسیرهای پرتردد و شلوغ ممنوع بوده و مشمول محدودیت‌های قانونی است.

دوچرخه‌سواری در مسیرهای شلوغ ممنوع شد

سرهنگ فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ، در توضیحی پیرامون قوانین مرتبط با رانندگی اظهار کرد: طبق ماده ۲۶ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هر فردی که قصد دارد با هر نوع وسیله نقلیه موتوری یا زمینی رانندگی کند، موظف است پیش از آن، گواهینامه مربوط به همان وسیله را دریافت کند.

وی ادامه داد: بر اساس مقررات، فردی که هدایت وسیله نقلیه موتوری یا غیرموتوری را بر عهده دارد، «راننده» نامیده می‌شود. همچنین «عابر پیاده» به کسی اطلاق می‌شود که هیچ‌گونه وسیله نقلیه‌ای در اختیار ندارد و با پای خود در سطح زمین حرکت می‌کند.

در پاسخ به پرسشی درباره لزوم داشتن گواهینامه برای دوچرخه‌سواری، سرهنگ کشیر توضیح داد: دوچرخه وسیله‌ای بدون موتور و با سرعت پایین است که عمدتاً در فضاهای ورزشی و سربسته مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از این‌رو نیازی به دریافت گواهینامه ندارد. با این حال، راکبان دوچرخه موظف‌اند مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا ایمنی خود و دیگران حفظ شود.

کشیر گفت: بر اساس آمار، سال گذشته ۴۰ فقره تصادف خسارتی، ۱۴۴ مورد تصادف جرحی رخ داد و ۲ فقره تصادف فوتی برای دوچرخه سواران رخ داد. همچنین از ابتدای امسال نیز ۲۹ فقره تصادف خسارتی، ۱۲۳ فقره تصادف جرحی و ۳ مورد تصادف فوتی رخ داده و نشان می‌دهد که امسال میزان فوتیان این نوع کاربران ترافیکی افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تردد دوچرخه‌سوار در خیابان‌های شلوغ ممنوع است، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶۷ آئین نامه راهنمایی و رانندگی عبور موتور گازی، موتورسیکلت و دوچرخه از پیاده‌رو، وسط دسته‌ها، بازار و نقاط شلوغ ممنوع است و در واقع دوچرخه‌ها باید از محل ویژه خود عمل کنند.

معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: وقتی عابرپیاده‌ای سوارِ خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه یا حتی اسکوتر و اسکیت شود، دیگر حکم راننده پیدا می‌کند زیرا روی پاهای خود راه نمی‌رود؛ بنابراین باید قوانین را رعایت کنند.

کشیر گفت: همچنین بر اساس ماده ۲۰۵ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، تکیه دادن و آویزان شدن دوچرخه سوار، اسکیت سوار و اسکوتر سوار از سایر وسایل نقلیه عمومی مثل وانت‌ها ممنوع و بسیار خطرناک است.

مرگ ۱۴۱ عابرپیاده در سال ۱۴۰۴

وی درباره تصادفات عابرین پیاده نیز افزود: با توجه به افزایش میزان ترافیک در مهرماه، در فصل پائیز روزها کوتاه‌تر هستند و هوا زود تاریک می‌شوند به همین دلیل عابرین پیاده باید لباس مناسبی بپوشند که شب‌ها توسط سایر راننده‌ها دیده شوند و حتما از پل‌های عابرپیاده تردد کند.

کشیر در پاسخ به این سوال که آیا عابرین پیاده نیز در تصادفات مقصر شناخته می شوند یا خیر؟ گفت: بر اساس ماده ۲۱۵ آئین نامه راهنمایی و رانندگی، عابرپیاده باید ۱۱ بند را رعایت کند وگرنه در تصادفات مقصر شناخته می شود. از ابتدای امسال ۲ هزار و۷۸۳ نفر در تصادفات جرحی مجروح شدند و ۱۴۱ نفر عابرپیاده نیز در تصادفات فوتی کشته شدند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین