-

مازندران ایستگاه پروژه‌های زخمی

طبق آخرین آمارهایی که مسئولان مازندران ارائه کرده‌اند، ۹۰ پروژه از دو‌هزار و ۷۰۰ پروژه نیمه‌کاره استان ملی است و با روند قطره‌چکانی اعتبارات، سال‌های سال زمان نیاز است تا به بهره‌برداری و تکمیل رسند.

مازندران ایستگاه پروژه‌های زخمی

سدهراز، پل و سد گلورد، تصفیه‌های شهری در شهرهای مختلف مازندران، چهاربانده شدن محورهای هراز، سوادکوه و کندوان، پروژه‌های بزرگ زباله‌سوز ساری و نوشهر، کتابخانه و تالار مرکزی ساری از جمله پروژه‌های بزرگ و ملی هستند که گویا تا پاره شدن روبان قرمز آنها سال‌های سال زمان نیاز است. از سوی دیگر، برخی از پروژه‌های بزرگ و نیمه‌کاره با ورود دستگاه قضایی طی سال‌های اخیر در مازندران تکمیل شدند که بازگشایی پل ولیعصر ۱۵ سال بعد از افتتاح، از جمله این طرح‌ها به‌نظر می‌رسد.

تکمیل نشدن طرح‌های حوزه راه از جمله باقیمانده تعریض و چهارخطه شدن ۲۷ کیلومتر باقیمانده جاده هراز، سد مخزنی هراز، مسیر انحرافی ساخت جاده بالادست سد هراز، نیمه‌کاره ماندن جاده قدیم آمل به بابل، جاده آمل به چمستان، سالن تخصصی صخره نوری، زمین‌های ورزشی روستایی، طرح‌های هادی و بهسازی راه روستایی، طرح فاضلاب شهری و مدیریت پسماند از مهم‌ترین طرح‌های نیمه‌کاره در شهرستان آمل است.

تکمیل چهاربانده شدن محور هراز

ذات‌الله زارعی، فرماندار آمل تکمیل طرح چهار‌بانده کردن ۲۷ کیلومتر باقیمانده از جاده هراز را از مطالبات بحق مردم شهرستان آمل خواند. وی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه تعریض محدوده جاده روستای بایجان تا پلیس راه لاریجان کمک زیادی به کاهش خطرات و بار ترافیکی این محدوده خواهد کرد، خواستار تسریع در اجرای این پروژه شد و افزود: تکمیل پروژه سیستم فاضلاب شهرستان آمل با مصوبه محقق‌نشده ۹۰ میلیون یورویی تسهیلات در بانک توسعه اسلامی نیز باید در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان مازندران قرار بگیرد.

سد هراز از دیگر پروژه‌هایی است که سال‌های سال روی دوش مازندران سنگینی می‌کند و تأمین اعتبار آن از طریق فایناس و تهاتر نفت همچنان پیگیری می‌شود و با تکمیل این پروژه سهم مازندران در مهار آب‌های سطحی از ۱۲ درصد به مرز ۴۰ درصد می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، سد هراز را پروژه مهم درتامین آب کشاورزی و شرب دانست و پیشرفت آن را ۶۰ درصد ذکر کرد و گفت: 5 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: افتتاح سد مخزنی هراز در کشاورزی و آب شرب و کاهش خسارت سیل نقش بسزایی دارد و اعتبار مورد‌نیاز برای تکمیل آن 5 هزار میلیارد تومان بوده که از طریق مولدسازی و سایر منابع مالی در حال پیگیری است. وی یادآور شد: سال قبل در قالب ماده ۵۶ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان تأمین مالی داشتیم و با تکمیل این سد روند مهار آب‌های سطحی در استان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

سد مخزنی هراز در کیلومتر ۲۲ جنوب شهر آمل روی رودخانه‌ای با همین نام از سال ۱۳۸۹ در حال ساخت است. این سد به‌عنوان چهارمین سد از نوع خاکی با هسته رسی در کشور است که طول تاج آن ۱۵۰ متر ارتفاع و به عرض ۳۷۳ متر است. با افتتاح این سد مخزنی ظرفیت نهایی و تکمیل حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب در سال را دارد، به تنهایی ۱۴ درصد مهار آب‌های سطحی مازندران را ارتقا خواهد داد. همچنین آب شرب مورد نیاز حدود یک میلیون مشترک ۵ شهرستان مرکزی مازندران تأمین وکم‌آبی حدود ۱۰۰ هزار هکتار شالیزار این مناطق با افتتاح سد هراز برطرف خواهد شد.

راه‌های لنگ اعتبار

سال‌های سال از چهارخطه شدن محورهای هراز، سوادکوه و کندوان می‌گذرد و هنوز این طرح‌ها به مقصد نرسیدند و تکمیل این پروژه‌ها ضریب ایمنی را در راه‌های پرتردد استان مازندران افزایش چشمگیری خواهد داد.

هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به مازندران از محور چهارخطه هراز بازدید کرد و گفت: جاده هراز یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی بین دو استان پرجمعیت تهران و مازندران و کوتاه‌ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است و به‌دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از نظر اقتصادی و گردشگری برای کشور، چهار‌خطه کردن آن از اولویت‌های کاری ما در استان مازندران است.

وی از تکمیل شدن 5 کیلومتر دیگر از این محور تا پایان امسال خبر داد و اظهار کرد: در حال‌حاضر ۷۴ کیلومتر از محور هراز از آمل تا پلیس راه بایجان و ۴ کیلومتر در محدوده تول آبشار تا ورودی شهر لاسم به‌صورت‌پیوسته چهار‌خطه شده و بخش هدف‌گذاری‌شده برای امسال نیز در محدوده پلیس راه بایجان تا تونل وانا است که با پیشرفت فیزیکی ۸۸ درصدی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به کوهستانی بودن مسیر محور هراز بیان کرد: بخش‌های باقیمانده از این محور عمدتاً احداث پل‌ها و تونل‌ها است که نیازمند ۳۰ همت اعتبار است که امیدواریم با تأمین اعتبار در فصل کاری مناسب عملیات اجرایی این بخش‌ها نیز سرعت بگیرد.

سد گلورد تشنه آبگیری

آبگیری سد گلورد در شرق مازندران نیز به‌دلیل آماده نبودن پل دسترسی روستاهای بالادست هر سال به‌تعویق می‌افتد و قرار است طلسم این پروژه اگر در آن مشکلی پیش نیاید، تا پایان سال شکسته شود. استاندار مازندران گفت: پروژه پل زیر‌قوسی روستاهای بالادست بهشهر روی سد گلورد تا قبل از عید ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری است.

مهدی یونسی رستمی در حاشیه بازدید از پل زیرقوسی سدگلورد در بهشهر که بیش از ۶۰ روستا را به هم متصل می‌کند، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دو هفته گذشته از این پروژه بازدید و مقرر شد که در ادامه کار تسریع شود که خوشبختانه روند رو به رشدی داشت.

وی افزود: این پروژه تا قبل از عید ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری است تا مردم بهشهر، نکا، زاغمرز و رستمکلا از آب این سد برای مصارف کشاورزی استفاده کنند. استاندار مازندران یادآور شد: پروژه طی دو هفته اخیر پیشرفت رو به رشدی داشت.

یونسی گفت: برخی مشکلات و تنگناهای مالی وجود دارد که با کمک نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی برای رفع آن اقدام می‌شود. عملیات نصب قطعات سازه فلزی پل بزرگ سد گلورد که ۳۰ مهر ۱۴۰۲ آغاز شده بود، پس حدود ۱۵ ماه با نصب آخرین قطعه به پایان رسید. با نصب آخرین قطعه سازه این پل، اقدامات بعدی برای بهره‌برداری کامل از پل و راه دسترسی آغاز شده است. این پل به طول ۲۸۱ متر و عرض ۱۲ متر با طول ۲۰۸ متری دهانه قوس زیرین بزرگ‌ترین پل شمال کشور محسوب می‌شود. مازندران دو هزار و ۷۰۰ پروژه ملی و استانی دارد که نیمه‌کاره است و تکمیل آن علاوه بر وفاق و همدلی مسئولان نیازمند اعتبارات کلان است.

سخن پایانی

مازندران با افزون بر 3 ‌میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود 4 درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره‌گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در راستای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین