با الکترونیکی شدن خدمات در دفاتر اسناد رسمی، ارائه خدمات به صورت غیر حضوری انجام می شود
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: ظرف یکسال گذشته اقدامات خوبی از نظر حقوقی، زیرساختی و فنی در قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول انجام شده است و در حال حاضر این قانون در حوزه فنی هیچ مشکلی ندارد.

نشست خبری علی خندانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران امروز یکشنبه (۱۹ مردادماه) به مناسبت روز خبرنگار با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار به تمامی خبرنگاران و اهالی رسانه و مطبوعات، اظهار کرد: امیدوارم روز به روز شاهد شکوفایی حوزه خبر و خبرنگاری و مسائل اطلاع رسانی شفاف و واضح به تمام هموطنان در کشور جمهوری اسلامی و در تمام جهان باشیم.
وی افزود: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه ۵ دفتر اسناد رسمی در تهران و یکی از شهرستانها مورد اصابت حمله رژیم صهیونی واقع شد و محل زندگی و کار همکاران ما در این حملات آسیب دیدند و یکی از سردفتران مجروح شد، اما در این ایام دفاتر اسناد رسمی خدمات را به صورت کامل و بهترین کیفیت به مردم ارائه کردند.
خندانی بیان کرد: پس از این اتفاق با توجه به اینکه ما یک جامعه مدنی هستیم و در سطح جهان نیز شناخته شدهایم و چون دفاتر اسناد رسمی دارای اتحادیهای تحت عنوان اتحادیه جهانی سردفتران جهان است و ایران در حال حاضر به عنوان عضو ناظر آن مجموعه است و اگر این وضعیت رخ نمیداد شاید در حال حاضر عضویت ما قطعی شده بود بنابراین با اعضای موثر آن اتحادیه در آن زمان مکاتباتی را انجام دادیم و حملاتی که اتفاق افتاده است را محکوم کردیم و روسای کانونهایی که با آنها مکاتبه انجام شد، جواب لازم را ارائه کردند و رئیس کانون کشور روسیه به صراحت این حملات را محکوم کردند. همچنین نامهای نیز به رئیس اتحادیه جهانی نوشتیم که پاسخ لازم را ارائه کرد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره وضعیت اجرایی شدن قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول، گفت: از زمان ابلاغ و اجرایی شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بیش از یک سال گذشته است. روند تصویب قانون روند بسیار طولانی بود و در حال حاضر با یک تغییراتی در محتوا نظر اصلی قانونگذار تامین شده و اجرایی میشود. ظرف یکسال گذشته اقدامات خوبی از نظر حقوقی، زیرساختی و فنی لازم درخصوص این قانون انجام شده است و چون این قانون متکی بر علوم روز و فناوری است، بنابراین باید علوم روز و فناوری را به عنوان زیرساخت در این قانون لحاظ، عملیاتی و اجرایی میکردند تا این قانون عملیاتی و اجرایی شود که این اتفاق در حوزه فنی محقق شد و در حال حاضر این قانون در حوزه فنی هیچ مشکلی ندارد.
وی ادامه داد: در حوزه حقوقی نیز اتفاقاتی باید رقم میخورد و چون این قانون آییننامههای متعددی را پیشبینی کرده که باید تصویب شود و اکثر آییننامهها تاکنون مصوب و ابلاغ شده و در حال اجرا است. تاکنون با توجه به اینکه حجم قانون، کیفیت و گستردگی آن بسیار بالا، پیچیده و حقوقی است تاکنون کارنامه خوبی از اجرای این قانون داشتیم. ماده ۱۰ این قانون، چون بسیار گسترده است نیز به زودی ابلاغ میشود و بحث تعیین تکلیف اسناد عادی نیز مشخص میشود. با عملیاتی و اجرایی شدن این قانون شاهد کاهش پروندههای دستگاه قضایی و محاکم قضایی هستیم و اگر این قانون به صورت کامل عملیاتی شود حتماً مشاهده کاهش شدید پروندهها در محاکم قضایی خواهیم بود. این قانون یک بال دیگر دارد و آن بحث قانون حدنگار است که قانون حدنگار نیز قاطعانه پیگیری شده است و رئیس سازمان ثبت اسناد به صورت جدی به دنبال اجرای قانون کاداستر هستند.
خندانی درباره الکترونیکی شدن خدمات در دفاتر اسناد رسمی، گفت: با الکترونیکی شدن خدمات در دفاتر اسناد رسمی، ارائه خدمات به صورت غیر حضوری است و دفاتر اسناد رسمی در این راستا فعالیتهای بسیار خوبی کردند سازمان ثبت مدیریت بسیار خوبی را انجام داده است و انشاءالله در آینده نزدیک مرحله به مرحله بحث غیرحضوری شدن را عملیاتی و اجرایی کنیم. در حال حاضر بحث الکترونیکی شدن ثبت شرکتها آغاز شده است و بحث اجرا نیز ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد تا مردم دیگر به ادارت اجرا مراجعه حضوری نداشته باشند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره راهاندازی دفاتر مجازی، اظهار کرد: باعملیاتی و اجرایی شدن یک سری الزامات خاص به زودی دفاتر مجازی و غیر حضوری را راهاندازی خواهیم کرد البته دفاتر مجازی شکل و نوع جدیدی ندارند به همین وضعیت کنونی است، اما به صورت غیر حضوری خدمات را به مردم ارائه خواهند کرد البته در دو قسمت این امر در حال تحقق است بحث ثبت شرکتها عملیاتی شده و بسیاری از اقدامات ثبت شرکتها به صورت غیر حضوری و الکترونیکی ارائه میشود.
وی ادامه داد: بحث اجرا نیز یکی از معضلاتی بود که چندین سال وجود داشت و بیشترین حجم مراجعه در خصوص بحث اجرا است که اقدامات اولیه آن انجام شده و سامانه بسیار خوبی، دقیق و جامعهای برای این کار طراحی شده است و از روز سه شنبه به صورت پایلوت اجرایی میشود و از نیمه شهریور ماه نیز در سراسر کشور عملیاتی و اجرا خواهد شد.
خندانی درباره پاسخ به سوالی درباره وضعیت کیفیت آزمون سردفتری سال جاری، اظهار کرد: ما هنوز بر این موضع هستیم که قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید اصلاح شود ولی، چون این قانون هنوز اجرا میشود ان شاءالله در زمان خودش برای برگزاری آزمون تصمیم گیری و آزمون در آینده برگزار میشود.
وی ادامه داد: در بحث اصلاح قانون بهبود فضای کسب و کار، چون دو سال است که اجرایی و مصوب شده است و باید الزامات و کیفیت لازم برای اصلاح انجام شود این اقدامات را انجام و به نتیجه رساندهایم و در کمیسیون مربوطه نیز مطرح کردهایم و چند جلسه تخصصی هم برگزار شده تا نظرات و دیدگاهها را ارائه دهیم حتی جمع بندی هم انجامشده است و در حال حاضر سیر قانونی مراحل مجلس را طی میکند.
خندانی بیان کرد: انشاءالله اصلاحات قانونی قبل از پایان سال جاری به نتیجه برسد و مشکلاتی که برای فعالان حوزه ثبت اسناد و دفاتر رسمی به وجود آمده، برطرف شود. با وجود اینکه اجرای این قانون طی دو سال اخیر شروع شده است، هنوز برخی مشکلات برای فعالان به وجود آمده که باید با اصلاحات مورد نظر، این مسائل حل شود؛ بنابراین اصلاح این قانون الزامی است و از نمایندگان خواستارم به صورت کاملا بی طرف و براساس شرایط و واقعیت جامعه این موضوع را بررسی کنند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اتصال سکوهای دیگر به سامانه کاتب بیان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران سامانه کاتب را مدیریت و نظارت میکند تمام الزاماتی که در یک سکو باید قرار گیرد در این سامانه دیده شده تاکنون بسیار خوب و موفق عمل کرده است. رئیس سازمان ثبت اسناد با سکوهایی که داوطلب عضویت و همکاری با سامانه ثبت اسناد را دارند جلساتی را برگزار کرده است. اما برای اتصال یک سری الزامات فنی، حقوقی و گستردهای وجود دارد که اگر آن را عملیاتی کنند هیچ مانعی برای اتصال به سامانه کاتب وجود نخواهد داشت.
درباره در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ثبت معاملات مشاوران املاک در سامانه کاتب، بیان کرد: اسنادی که دارای سند تک برگ سبز رنگ هستند باید از طریق سامانه به صورت رسمی ثبت شوند و در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه میشوند و آمار و ارقام باید متوجه این نوع اسناد باشد این اسناد الزامی و اجرایی است مشاور املاکی که این اسناد را در غیر از سامانه و به صورت عادی ثبت کنند قانون برای آنها ضمانت اجرایی را در نظر گرفته است حتی تا ابطال پروانه مشاور پیش خواهد رفت.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره رتبهبندی دفاتر اسناد، گفت: رتبه بندی دفاتر اسناد تکلیفی است که در سند تحول قضایی و آیین نامه دفاتر اسناد رسمی به آن اشاره شده است تا کسانی که خدمات بهتر ارائه میدهند و بیشتر در خدمت مردم هستند وجه تمایزی با کسی که این امر برای آنها اهمیتی ندارد وجود داشته باشد. در رتبه بندی به شدت دقت میکنیم تا حق و حقوق افراد رعایت شود. زیرساختهای انجام این اقدام مهیا و اقدامات اولیه انجام شده است.
وی ادامه داد: عمده موضوعی که در این راستا دیده شده بحث رضایتمندی مراجعان به دفاتر اسناد رسمی و نوع عملکرد دفاتر اسناد رسمی که تخلفاتی در انجام کار نداشته باشند. افراد بعد از اینکه خدمتی را از دفتر اسناد رسمی دریافت میکنند یک فرمی از طریق فضای مجازی در اختیارشان قرار داده میشود تا تکمیل کنند و سپس در سامانه بارگذاری میشود.
خندانی در پاسخ به این سوال که چند درصد از مشاورین املاک به سامانه کاتب متصل شدهاند، گفت: بیش از ۸۰ درصد مشاورین املاکی که دارای مجوز فعالیت هستند در سامانه کاتب عضو هستند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به موضوع که پیش از اجرای این قانون، تعداد سردفتران حدود ۸۵۰۰ نفر بود و در سال اول پس از تصویب، حدود ۸۰۰۰ نفر پذیرفته شدند، اما طبق آمارهای جدید اعلام شده، تعداد سردفتران به حدود ۱۲ هزار نفر رسیده است، تصریح کرد: افزایش آمار به دلیل پذیرش افراد در آزمونهای کتبی و مراحل مختلف است، اما این روند همچنان ادامه دارد. برخی از افرادی که در آزمون پذیرفته شدهاند، پس از دریافت ابلاغ، مراحل بعدی را پیگیری نکرده یا کار خود را متوقف کردهاند.
وی افزود: در حال حاضر برخی از استانها مانند فارس و آذربایجان غربی در حال برگزاری مراحل تایید و صدور ابلاغ برای سردفتران جدید هستند و در آینده نزدیک، استانهای دیگر از جمله تهران نیز به این روند اضافه خواهند شد بنابراین هیچ کاهش چشمگیری در تعداد سردفتران مشاهده نمیشود و این افزایش به تدریج در حال پیشرفت است.
خندانی در پاسخ به سوالی درباره بیشترین تخلف سردفتران گفت: در حوزه دفاتر اسناد رسمی شاهد تخلفات زیادی نیستیم. با وجود صلاحیت ها، ظرفیتهای گسترده و اختیارات قانونی دفاتر اسناد رسمی، میزان تخلفات در این حوزه نسبتاً پایین است. اگر تخلفی هم باشد عمدتا ناشی از اختلافات بین افراد در زمان تنظیم اسناد و طولانی شدن برخی فرآیندها بهویژه در سامانههای سنتی است. امید است با گسترش استفاده از سامانههای الکترونیک، زمان انجام معاملات کاهش یابد و مشکلات کمتری برای مردم ایجاد شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تنظیم اسناد خودرو، گفت: دفاتر اسناد رسمی صلاحیت خود را در تنظیم اسناد خودرو از دست ندادهاند و این موضوع ادامه داد. مراکز تعویض پلاک نیز با توجه به وظایفی که در اختیار دارند نسبت به صدور برگ سبز اقدام میکنند و برگ سبز، برگ مالکیت خودرو محسوب نمیشود و روند صدور سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی باید طی شود.