جابهجایی ۳۷۲ میلیون تن کالا در سراسر جهان توسط ناوگان کانتینری طی سال ۲۰۲۴
تعداد ۷۱۸۸ فروند کشتی کانتینری فعال تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ با ظرفیت ۳۱ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۸۱۹ TEU کانتینر توانستند ۳۷۲ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۴ DWT کارا را به سراسر جهان ارسال کنند.
موسسۀ آلفالاینر در آخرین گزارش منتشر شده مربوط به فعالیت خطوط کشتیرانی کانتینری اعلام کرد: آمارهای منتشر شده از نظر تعداد کشتیها، میزان کانتینر حمل شده و مقدار کالا نسبت به سال ۲۰۲۳ میلادی بالاتر است به گونهای که تعداد کشتیهای فعال کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی، حدود ۶ هزار ۷۰۰ فروند، میزان ظرفیت کانتینر بیش از.۲۸.۵ میلیون TEU و محمولات از نظر وزنی هم بیش از ۳۳۹ میلیون تُن بود.
براساس این گزارش از میزان کانتینرهای حمل شده ۱۴۷ هزار و ۸۳۳ TEU در مسیر ترانس آتلانتیک، ۵۸۸ هزار و ۷۳۰ TEU در مسیر ترانس پاسیفیک و ۴۷۷ هزار و ۹۰۹ TEU در مسیر اروپای شمالی جابهجا شده است.
در این میان از بین ۱۰۰ شرکت بزرگ و کوچک کانتینری در اقصی نقاط جهان، خط کشتیرانی MSC با داشتن ۶ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۲۴۰ TEU کانتینر در رتبه اول جهان قرار دارد که موفق شد بیش از ۲۰ درصد کالاها را توسط خطوط کانتینری حمل کند. پس از آن مرسک با تعداد چهار میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۲۴ TEU کانتینر در رتبه دوم قرار دارد که میزان کالای حمل شده توسط این شرکت ۱۴ درصد است.
رتبه سوم نیز به خط کشتیرانی فرانسه با سه میلیون و ۸۲۹ هزار و ۷۲۴ TEU کانتینر تعلق دارد که توانست ۱۲.۳ درصد از محمولات کانتینری را حمل کند. شرکت MSC با ۵۸۵ فروند کشتی ملکی و ۲۹۴ فروند کشتی اجارهای توانست در سال ۲۰۲۳ میلادی با سفارش ۱۳۱ فروند کشتی ۳۱.۷ درصد به ظرفیت خود بیفزاید.
مرسک با ۳۳۲ فروند کشتی ملکی، ۳۸۲ فروند کشتی اجارهای و ۵۴ کشتی در دست سفارش ساخت، ۱۷.۵ درصد ظرفیت خود را بالا برد. خط کشتیرانی فرانسه CMACGM Group با ۳۰۳ فروند کشتی ملکی و ۳۵۱ کشتی اجارهای با ۷۵ کشتی در دست ساخت ۳۰ درصد به ظرفیت خود افزود.
از سوی دیگر خط کشتیرانی کاسکو در رتبه چهارم با ۱۹۷ فروند کشتی ملکی، ۳۱۴ کشتی اجارهای و ۵۵ فروند کشتی در دست ساخت ۲۷ درصد به ظرفیت خود اضافه کرد.
خط کشتیرانی هاپاک لوید نیز با ۲۹۹ فروند کشتی ملکی و اجارهای و ۳۷ فروند کشتی در دست ساخت، خط کشتیرانی one با ۲۵۳ فروند کشتیهای ملکی و اجارهای و ۴۶ فروند کشتی در دست سفارش ساخت در رتبههای پنجم و ششم جای گرفتهاند.
در پایان این گزارش آمده است در بین ۱۰۰ شرکت کانتینری که نسبت به افزایش ظرفیت اقدام کردند بالاترین رقم به شرکت Pacific International Lines (PIL) سنگاپور تعلق دارد که در سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۶۰ درصد به ظرفیت خود افزود.