چرا واردات خودرو به کشور با کندی صورت می گیرد؟
خلاف وعدههایی که دولت چهاردهم برای افزایش واردات خودرو داد، اکنون زمزمههایی از سوی برخی مسئولان درخصوص مخالفان واردات خودرو و فشار آنها مطرح میشود.
واردات خودرو به کشور به قانون تبدیل شده و در حال اجرا است، اما روند واردات خودرو برخلاف سروصدایی که دولتیها راه انداختند، کند است و فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. باوجود وعدههایی که درخصوص واردات صدها هزار خودرو به کشور در دولت سیزدهم وجود داشت، تا به امروز صرفا حدود ۴۱ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تمام این تعداد نیز عرضه نشده است.
علاوه بر دلایل فنی درخصوص روند کند واردات خودرو و مواردی مانند توقف ثبت سفارش، عدم تخصیص ارز و تامین خودرو وجود دارد، هر چند وقت یکبار هم اخباری در مورد مخالفت برخی افراد و گروهها با واردات خودرو مطرح و برخی متهم میشوند.
برای مثال در دولت سیزدهم، عباس علیآبادی، وزیر صنعت در کمیسیون اصل 90 مجلس و در برابر پرسشهای نمایندگان مجلس درباره علت عدمابلاغ آییننامه خودروهای کارکرده به موضوعی اشاره کرد که نام یک شخص را برجسته میکرد.
علیآبادی در این جلسه میگوید «ما کاری که باید را کردیم» و رئیس کمیسیون هم در جواب او میگوید ما باید سراغ آقای مخبر برویم.
در واقع در آن مقطع زمزمههایی مبنی بر این که محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم مخالف واردات خودرو است و از ابلاغ آییننامه طفره میرود، شدت گرفته بود.
همچنین رشیدی کوچی، نماینده سابق مجلس که پیگیر واردات خودرو بود در اظهارنظری به همین موضوع اشاره کرده بود و گفته بود که آییننامه واردات خودورهای دست دوم در دولت تصویب شده، اما آقای مخبر به عنوان معاون اول رئیسجمهور آن را ابلاغ نمیکند. حالا هم در دولت چهاردهم زمزمههایی از سوی برخی مسئولان درخصوص مخالفان واردات خودرو و فشار آنها مطرح میشود.
محمدجعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیس جمهور در مراسمی که به مناسبت روز دانشجو برگزار شده بود، در جمع دانشجویان این موضوع را مطرح کرده است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به میزان سوخت بنزین در کشور گفته است که «اجازه بدهید خودرو وارد شود، نمیخواهم بگویم چه کسانی مخالف واردات خودرو هستند.»
این صحبتها بار دیگر این سوال را که چه کسانی یا کدام گروهها مخالف واردات خودرو هستند را داغ کرده است، سوالی که هرچند وقت یکبار مطرح و مجدد به فراموشی سپرده میشود.
در همین زمینه حسین رحیمینژاد، کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: بهطبع این مخالفت از سمت کسانی است که اگر واردات خودرو انجام شود، بازارشان به هم میریزد. اگر از این منظر به این موضوع نگاه کنیم در این صورت مونتاژکاران خودروهای چینی که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را در اختیار دارند، متضرر میشوند.
رحیمینژاد افزود: مونتاژکاران محصولات خود را با سودهای بسیار بالا میفروشند، بازار این گروه از خودروسازان بر اثر واردات خراب میشود و منافعشان به خطر میافتد.
به گفته این کارشناس صنعت و بازار خودرو، واردات خودرو ذرهای آسیب به ایرانخودرو و سایپا وارد نمیکند و آنها مخالف این روند نیستند، چرا که خودروهای وارداتی ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان قیمت دارند و واردات هیچ تاثیری بر وضعیت قیمت تولیدات ایرانخودرو و سایپا نخواهد گذاشت.