چین چگونه بزرگترین صادرکننده خودرو جهان شد؟
چین بهعنوان رهبر در انتقال خودروهای الکتریکی است و بیش از هر کشور دیگری، این نوع خودروها را صادر میکند. پیشبینی میشود این کشور به سرمایهگذاری سنگین خود ادامه داده و پیشتازی خود را در خودروهای الکتریکی حفظ کند. به گزارش ایسنا، دو دهه پیش، چین ظرفیت اندکی برای ساخت خودرو داشت و این مورد بهدوراز تصور بود اما امروزه، چین بیش از هر کشور دیگری در جهان خودرو تولید و صادر میکند. دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب امریکا وعده داده که تعرفههای جدیدی را علیه چین وضع خواهد کرد. بسیاری از کشورها، ازجمله ایالاتمتحده، در حال حاضر تعرفههای اضافی بر خودروهای الکتریکی چین وضع کردهاند. اما باوجود تمام مزایایی که چین در خودروسازی دارد، بعید است این عقبنشینی سلطه چین را تضعیف کند.
بازار چین برای فروش خودرو، بزرگترین بازار جهان و تقریبا بهاندازه بازارهای ایالاتمتحده و اروپاست. همانطور که بازار داخلی چین رشد کرد، ظرفیت تولید آن نیز افزایش یافت، که با سرمایهگذاری عظیم دولت و پیشرفتهای جهانی در اتوماسیون پیش رفت. با این حال، در سالهای اخیر، با کاهش هزینههای مصرفکننده در رکود اقتصادی چین، سرعت فروش کاهش یافته است. نتیجه این است که چین امروز ظرفیت تولید دو برابر بیشتر از نیاز مصرفکنندگانش را دارد. برای مقابله پیامدهای این تولید مازاد، چین بهطور فزایندهای بهدنبال فروش خودرو خارج از کشور است. چین پیشرو در گذار به خودروهای الکتریکی است و بیش از هر کشور دیگری از آنها صادر میکند. برندهای چینی مانند بیوایدی، بهدلیل ارائه خودروهای الکتریکی پیشرفته با رقابتیترین قیمتها در سراسر جهان شناخته میشوند و از آنجاییکه رانندگان چینی به سرعت به سمت خودروهای برقی روی آوردهاند، تقاضا برای خودروهای بنزینی در چین کاهش یافته است و بسیاری از آنها به جای آن صادر میشوند. اما شرکای تجاری چین میگویند که صادرات خودروهای برقی و بنزینی این کشور، میلیونها شغل را به خطر میاندازد و شرکتهای بزرگ را تهدید میکند. اوایل سال جاری، ایالاتمتحده و اتحادیه اروپا تعرفههای جدید قابلتوجهی را بر خودروهای الکتریکی از چین اعمال کردند. دولتها نگرانند، زیرا صنعت خودرو نقش بزرگی در امنیت ملی ایفا میکند. علاوه بر این، چین از تعرفههای سنگین و سایر مالیاتها بهعنوان مانعی برای واردات خودرو استفاده کرده، بهطوری که عملا تمام خودروهای فروختهشده در چین ساخت چین هستند.
این کشور برای بیش از ۱۵ سال، سرمایهگذاری زیادی در توسعه خودروهای الکتریکی انجام داده تا وابستگی خود را به نفت وارداتی محدود کند. ون جیابائو، نخستوزیر پیشین چین از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳، خودروهای الکتریکی را به یکی از اولویتهای خود تبدیل کرد. او در تلاش بود چین را به رهبر جهان در خودروهای الکتریکی تبدیل کند.
اکنون نیمی از خریداران خودرو در چین خودروهای برقی با باتری یا پلاگین هیبریدی را انتخاب میکنند. تا همین اواخر خریداران خودروهای برقی نیز یارانه کلانی از دولت دریافت میکردند. خودروسازان وامهای کمبهره از بانکهای تحت کنترل دولت برای ساخت ۱۰ ها کارخانه و همچنین معافیتهای مالیاتی دولت و زمین و برق ارزان دریافت کردهاند. بر اساس یک برآورد، کمک پکن به بخش خودروهای برقی و باتری چین از سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار ارزش داشته است.
پیشبینی میشود چین به سرمایهگذاری سنگین خود ادامه دهد و پیشتازی خود را در خودروهای الکتریکی حفظ کند. این کشور بیش از ۱۰۰ کارخانه با ظرفیت ترکیبی برای ساخت حدود ۴۰ میلیون خودرو موتور احتراق داخلی در سال دارد. این میزان بیش از دو برابر بیشتر از تعدادی است که مردم در چین میخواهند بخرند و فروش این خودروها با محبوبیت بیشتر خودروهای الکتریکی، به سرعت کاهش مییابد. در نتیجه، برخی از کارخانههای مونتاژ، تعطیل شدهاند. اما خودروسازان که تمایلی به توقف ندارند، بسیاری از خودروهای بنزین سوز را در خارج از کشور با تخفیفهای زیاد میفروشند.
سیل خودروهای چینی به بازارهای جهانی زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورده است. دولتها در جاهای دیگر علاوه بر مالیاتهای پایه که قبلا برای همه خودروهای وارداتی اعمال میشد، تعرفههای اضافی بر خودروهای برقی چین وضع کردهاند. تعرفهها به اشکال مختلف است. ایالاتمتحده مالیات ثابتی وضع کرد. اتحادیه اروپا براساس یارانههایی که این شرکت از سازمانهای دولتی چین و بانکهای تحت کنترل دولت دریافت کرده است، نرخی را برای هر خودروساز محاسبه کرد. هند و برزیل نیز بهدنبال حفاظت از صنایع محلی خود هستند. البته ممکن است تعرفهها بهطور کامل پیشروی رقابتی خودروسازان چینی را جبران نکند. چنین شرکتهایی خودروهایی را با کیفیتی مشابه رقبای جهانی خود و با هزینه کمتر عرضه میکنند.
تحلیلگران اعلام کردند که مونتاژ خودروهای شرکت بیوایدی به میزان ۳۰ درصد کمتر از خودروهای مشابه ساخت شرکتهای غربی است. برخی از بزرگترین صرفهجوییها برای شرکتهای چینی روی باتری است. چین عملا کل زنجیره تامین برای ساخت باتری خودروهای الکتریکی را کنترل میکند. نیویورک تایمز گزارش کرد که با ویژگیهایی که چین در خودروسازی دارد، بعید به نظر میرسد که تشدید فشار جهانی در سالهای آینده مانع از تسلط این کشور بر این صنعت شود.