شاسی بلند جدید کیا دل همه ایرانیها را خواهد برد
کیا EV۹ GT مدل ۲۰۲۶ به بازار خواهد امد. این کراساوور ۳ ردیفه تمام برقی مدعیاست که میتواند در عرض ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو شگفتانگیز با سیستم تعویض دنده فیک به بازار میآید و آنقدر سریع است که مناسب رساندن بهموقع بچهها به مدرسه است. کراساوور کیا EV۹ بهترین خودرو الکتریک موجود در بازار است. این خودرو کارآمد و بسیار شیک به نظر میرسد.
همچنین EV۹ ضعف قدرت پیشرانه هم ندارد و از نظر فنی قدرتمند و به شکل بسیار عجیبی خوب است. با این حال کیا درصدد بوده تا نسخه بهتری از آن ارائه کند. کراساوور مورد بررسی در این مقاله ۵۰۱ بخار قدرت دارد و پسوند GT را یدک میکشد. کراساووری که آنقدر سریع است که میتوانید بچههای خود را سرموقع و حتی شاید زودتر از موعد به مدرسه برسانید در نمایشگاه خودرو لوسآنجلس به نمایش درآمد. در حالی که نسخه معمولی EV۹ دو موتور الکتریکی در جلو عقب دارد که هرکدام ۱۸۹ اسب بخار قدرت دارند EV۹ GT از دو موتور الکتریکی که در جلو ۲۱۴ و در عقب ۳۶۲ اسب بخار قدرت تولید میکند، تشکیل شده است.
اما صبر کنید طبق محاسبات ما در روزگار خودرو ۲۱۴ به علاوه ۳۶۲ برابر با ۵۶۶ است پس چطور کیا قدرت این خودرو را ۵۰۱ اسب بخار اعلام کرده است. دلیل این امر را کیا به شکل مفصل برای ما توضیح میدهد.
طبق گفته کیا این موتورها در سرعتهای مختلف توانهای متفاوتی دارند و در پیک سرعت از تمامی توان خود استفاده میکنند در واقع در سرعتهای مختلف توان موتورها مختلف است و یکی نیست. کیا در انتها اعلام کرده که عدد دقیق توان خروجی پیشرانههای الکتریکیاش را در زمان عرضه کامل اعلام خواهد کرد. البته این تعهد کیا و صداقت این خودروساز را نشان میدهد. با وجود اینکه توان خودرو بالاتر از حد اعلامی است اما آنها ترجیح دادند به دلیل اینکه هنوز کاملا مطمئن نیستند عدد حداقلی را اعلام کنند تا متهم به ریاکاری نشوند. البته باید اعتراف کنیم که همین ۵۰۱ اسب بخار هم برای چنین خودرویی شگفتانگیز است.
کیا شتاب EV۹ GT را ۴.۳ ثانیه اعلام کرده است که این عدد ۰.۷ ثانیه از مدل EV۹ GT LINE AWD بیشتر است. برای مدیریت و استفاده بهتر از این قدرت اضافی کیا دست به پارهای تغییرات زده است. برای مثال دیسکهای ترمز EV۹ GT بزرگتر شده، سیستم فنربندی و تعلیق این خودرو با دریجههای مسدودکننده بهتر هوا بروزرسانی شده و رینگهای ۲۱ اینچی با تایرهای کانتیننتال هم به حفظ تعادل و چسبندگی بهتر خودرو کمک شایانی میکنند.
همچنین طراحی سیستم پیچیده محدودسازی میزان لغزندگی خودرو به آن کمک میکند تا نهفقط در مسیر مستقیم بلکه در سرپیچها نیز سریع تر و چالاک تر باشد. بروزرسانی شایان ذکر دیگری که کیا برای EV۹ GT اضافه کرده نامش تعویض دنده مجازی است. این سیستم که به اختصار VGS (virtual gear shift) نامیده میشود در واقع مودی است که برای رانندگان سنتی تر طراحی شده است. این تکنولوژی در واقع تکنولوژی است که کیا از پیسرعموی خود یعنی هیوندای در مدل آیونیک N ۵ قرض گرفته است. VGS شبیه ساز تغییرات صدای موتور در زمان تعویض دنده است که به راننده حس بیشتری از رانندگی را میدهد. این صدای تولید شده غیر واقعی است زیرا این کراساوور برقی است و فقط یک گیربکس تکسرعته دارد.
شما میتوانید از طریق تنظیمات این قابلیت را در دو حالت تعویض دنده اتوماتیک و تعویض دنده دستی با پدل شیفترهای پشت فرمان تنظیم کنید. این قابلیت بهخوبی و با موفقیت روی هیوندای آیونیک N ۵ به کار رفته است، بنابراین در این خودرو هم جوابگو خواهد بود.
جز رینگهای ۲۱ اینچی به کار رفته در نسخه جدید دریایی از تغیرات ظاهری ریز و درشت در داخل و خارج خودرو را میتوان مشاهده کرد. همچنین EV۹ GT از صندلیهای اسپورت تری نسبت به نسل قبلی بهره میبرد.
در حالت استاندارد شما با انبوهی از امکانات و تکنولوژیهای کمکی برای راننده و سیستم شارژ پورت استاندارد تسلا در آمر یکای شمالی طرف هستید. این پورت به شما اجازه میدهد که خودروی خود را در هرکجا که میخواهید شارژ کنید. این قابلیت برخلاف دیگر مدلهای EV۹ است که در جورجیا تولید شدهاند و در کرهجنوبی ساخته و به خودرو اضافه شده است.
کیا هنوز دو فاکتور مهم از این خودرو را رونمایی نکرده است. ابتدا نرخ و دومی برد مسافتی آن با یکبار شارژ کردن. با مشخصات و برتری هایی که در این مقاله از EV۹ GT ذکر شد توقع میرود تا نرخ آن چند هزار دلار از نرخ مدل فعلی بازار یعنی GT LiNE EV۹ بیشتر باشد.
برد مسافتی این خودرو هم نمیتواند کمتر از ۴۳۲ کیلومتر با هر بار شارژ کامل باشد. تاریخ عرضه و تحویل این خودرو هم کمی بعد از نیمه سال ۲۰۲۵ شروع خواهد شد.