-

اعلام شرایط ابطال گارانتی خودرو

اگر خودروسازان موارد مربوط به گارانتی خودرو را رعایت نکنند، مردم می‌توانند با مراجعه به آدرس www.irangs.ir از خودروسازان شکایت کنند.

اعلام شرایط  ابطال گارانتی خودرو

حمید محله‌ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت به ۲۴ مورد از مواردی که شامل ضمانت (گارانتی)، خدمات رایگان خودرو نمی‌شود، اشاره کرد و گفت: خودروسازان فقط می‌توانند موارد ابلاغ‌شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ خودروسازی حق تفسیر ندارد، زیرا همه موارد به‌صورت شفاف آمده است.

وی اظهار کرد: به‌عنوان نمونه ایجاد تغییر در یکی از قطعات خودرو که باعث به‌وجود آمدن نقص فنی شود، گارانتی همان قطعه را باطل می‌کند و ابطال گارانتی شامل کل خودرو نمی‌شود.

محله‌ای تاکید کرد: این موارد در سامانه جامع خدمات پس از فروش قابل‌مشاهده برای عموم مردم می‌شود و اگر خودروسازان این موارد را رعایت نکنند، مردم می‌توانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.

مواردی که شامل ضمانت (گارانتی) خدمات رایگان نیست:

۱- اقلام مصرفی شامل روغن و فیلتر غیر از موارد ناشی از عیب موجود در قطعه

۲- خرابی ناشی از تصادفات و استفاده نامناسب از خودرو

۳- استفاده از خودرو در مسابقات رالی سرعت...

۴- هرگونه تغییر در موتور قوای محرکه و تغییر در وزن کابین که سبب ایجاد مشکل فنی شود سبب ابطال گارانتی مرتبط می‌شود.

۵- خرابی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نظیر، سیل، زلزله، صاعقه، توفان و...

۶- خرابی ناشی از آتش‌سوزی، بلایای طبیعی عمدی و غیر از نقص فنی، اغتشاشات و شورش‌های اجتماعی

۷- صدمات ناشی از تردد خودرو در مسیرهای قیرپاشی‌شده، نمک‌ریزی‌شده و عوامل بیرونی نظیر برخورد سنگ و شن با خودرو و صدمات رنگ ناشی از برخورد، سنگ شن ماسه و سایر موارد مشابه به بدنه

۸- تحمیل بار بیش از ظرفیت در موارد ابهام تشخیص کارشناس رسمی دادگستری تعیین‌کننده است.

۹- خسارت‌های ناشی از تعمیر مغایر با استاندارد کارخانه که توسط تعمیرگاه‌های غیرمجاز انجام شده باشد.

۱۰- صدمات ناشی از نصب هرگونه قطعات غیراصلی سبب ابطال گارانتی صرفا در حوزه مرتبط می‌شود.

۱۱- خسارت بدنه، رنگ و تزئینات خودرو که ناشی از تصادفات و حوادث بوده و تعمیر شده باشند.

۱۲- وجود هرگونه گرده‌ رنگ که ناشی از قرار گرفتن خودرو در محیط نامناسب باشد، سبب ابطال گارانتی مرتبط می‌شود.

۱۳- هرگونه خسارت وارده به بدنه و رنگ خودرو، تصادف و تزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری

۱۴- خرابی قطعات ناشی از هرگونه تغییرات غلط روی خودرو نظیر جوشکاری و... سبب ابطال گارانتی مرتبط می‌شود.

۱۵- هرگونه آتش‌سوزی در خودرو به‌دلیل عدم‌رعایت موارد ایمنی یا استفاده از قطعات غیراصلی به‌هنگام تعمیرات توسط تعمیرگاه‌های غیرمجاز به‌استثنای مواردی که حریق ناشی از استفاده از قطعات شناسایی‌شده و فاقد کیفیت و ارائه‌شده از سوی شرکت عرضه‌کننده خودروساز و واردکننده باشد.

۱۶- استهلاک عادی قطعات نظیر سایش عادی تیغه برف‌پاک‌کن در اثر استفاده

۱۷- تاثیر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات نباتی و...، فضله پرندگان، شیره درختان و همچنین عوامل جوی نظیر باران‌های اسیدی انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی و سایر عوامل تاثیرگذار بر بدنه و رنگ خودرو

۱۸- تشخیص پوسیدگی لاستیک خودرو قطعات و سایر قطعات لاستیک به‌دلیل توقف طولانی خودرو و عدم‌استفاده از آن با نظر کارشناس رسمی دادگستری قابل‌پذیرش است.

۱۹- ایرادات ناشی از ریزش آب یا سایر مایعات روی قطعات الکترونیک نظیر رادیو پخش ECU و اتصالات آن.

۲۰- ایرادات ناشی از رانندگی در عمق آب که باعث نفوذ آب به اجزای داخلی خودرو مانند موتور می‌شود.

۲۱- خط افتادن شیشه جلو به‌دلیل خرابی برف‌پاک‌کن

۲۲- هرگونه عیب و نقص و خسارت‌های جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که به‌دلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستم‌های جانبی یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی توسط مشتری طی دوره گارانتی ایجاد شود، از شمول قانون حمایت از مشتری در حوزه مرتبط خارج خواهد شد.

۲۳- عیوب ناشی از عدم‌سرویس‌های دوره‌ای توسط مشتری در نمایندگی‌های مجاز منجر به ابطال گارانتی در حوزه فنی مرتبط خواهد شد، اما اگر مصرف‌کننده درخواست اختصاص وقت سرویس داشته و بیش از یک هفته به طول انجامیده باشد، از شمولیت این بند مستثنا است.

۲۴- هرگونه ایراد ذاتی در تجهیزات و قطعات، مشمول گارانتی بوده و نباید منوط به طی کیلومتر یا گذشت زمان خاص شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین