ماجرای خطکشی زرد در بزرگراه همت
ترافیک تهران جزو ابرمشکلات این کلانشهر است، شهری که بهواسطه موقعیتهای تجاری، اداری، اقتصادی و سیاسی جمعیت زیادی را در خود جا داده است، برای همین تردد در این شهر سخت و ساعتها پشت ترافیک ماندن جزو عادتهای روزانه شهروندان تهران شده است.
در این میان هرازگاهی طرحهایی برای کنترل ترافیک در این شهر مطرح و اجرایی میشود، از جمله همین طرح ترافیک که برای تهرانیها نامآشنا است، اما یکی از طرحهای جدید ترافیکی که قرار است در پایتختِ این روزهای ایران اجرا شود «HOV Lane» است، در این گزارش به جزئیات این طرح پرداخته شده است.
ماجرای خطکشی زرد در بزرگراه همت
ساکنان غرب تهران این روزها با خط کشیهای زردی در بخشی از بزرگراه همت مواجه شدهاند، خطوطی که مدیران شهری میگویند قرار است در پیک ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی تنها خودروهای عمومی از آن تردد کنند و در گام بعدی خودروهای پرسرنشین. بهگفته کارشناسان ترافیک نظارت دقیق و هوشمند اصل اجرای موفق این طرح است و در صورت فراهم نبودن دوربینهای هوشمند اجرای آن با شکست روبهرو خواهد بود. این در حالی است که پلیس میگوید بیش از نیمی از دوربینهای پلاکخوان تهران فرسوده و خاموش است و تا زمانیکه دوربینهای جدید به تهران نیاید بهنظر نمیآید این طرح چندان شدنی باشد.
خطوط پرسرنشین از کجا آمده است؟
اما خطوط پرسرنشین یا همان HOV چیست؟ این خطوط در جادهها یا بزرگراهها گفته میشود که تنها وسایل نقلیه با تعداد معینی از سرنشینان (معمولاً ۲ یا بیشتر) اجازه تردد در آنها را دارند. هدف اصلی این خطوط کاهش ترافیک، تشویق به استفاده از خودروهای اشتراکی و بهبود کیفیت هوا است. در برخی شهرهای دنیا به خودروهای الکتریکی یا هیبریدی اجازه میدهند که حتی با یک سرنشین از این خطوط استفاده کنند. این خطوط بیشتر در بزرگراههای پرترافیک و مناطق شهری با تردد بالا، مانند لسآنجلس، نیویورک، یا دوبی وجود دارند. در برخی از کشورها مانند کانادا و استرالیا نیز این خطوط رایج است. برای جلوگیری از تخلف دوربینهای نظارتی یا پلیس ترافیک، تعداد سرنشینان را بررسی میکنند و جریمههای سنگینی برای خودروهای تکسرنشین که از این خطوط استفاده میکنند در نظر گرفته شده است. کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا، افزایش سرعت سفر و تشویق به فرهنگ استفاده اشتراکی از خودرو از مزیتهای این طرح است.
نسخه قدیمی برای نجات از ترافیک همت
این طرح نخستینبار سال ۸۴ از سوی مسئولان وقت معاونت حملونقل و ترافیک به شهردار تهران ارائه شد که با استقبال مواجه شد اما آن زمان پلیس به دلیل کمبود نیرو نتوانست آن را اجرا کند که به نظر میرسد با پیشرفتهایی که در زمینه هوشمندسازی کنترل ترافیک بهدست آوردهایم این کار عملی باشد و این نسخه کمهزینه در کنار سایر راهکارهای پایهای اما هزینهبر مانند توسعه مترو و افزایش ناوگان اتوبوسرانی دنبال شود. اتوبان همت نخستین اتوبانی بود که برای اجرای این طرح انتهاب شد، در دهه ۹۰ هم دوباره این طرح در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت، آن زمان بخشی از اتوبان
امام علی (ع) برای این کار در نظر گرفته شد، آن زمان مخالفان اجرای این طرح از جمله احمد دنیال مالی رئیس کمیسیون عمران شورای چهارم شهر تهران اجرای HOV را اولویت تهران ندانسته و گفته بود: اولویت طرحهای ترافیکی شهر، بردن ترافیک به زیر سطح است.
مدیران شهری ششم درباره HOV چه گفتند؟
پوریا علیمردانی؛ مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران، درباره ایجاد خطوط پرسرنشین گفته است: در بسیاری از شهرهای دنیا، تاکسیها و خودروهای پرسرنشین میتوانند بهصورت رایگان از خطوط HOV (خودروهای چندسرنشین) استفاده کنند. شبکهای از خطوط HOV در تهران طراحی شده که بزرگراه شهید همت نخستین مرحله از اجرای آن خواهد بود. این شبکه مشابه سیستم خطوط BRT عمل میکند و به این ترتیب، خودروهایی که بیش از دو سرنشین دارند، میتوانند از این مسیرها عبور کنند. محسن هرمزی معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران هم پیش از این اعلام کرده بود که این خطوط ویژه در بزرگراهها تفکیک فیزیکی نخواهند داشت، بلکه از طریق علائم هشداردهنده، به مردم اطلاع داده میشود که در ساعات خاص، یعنی پیک صبحگاهی و عصرگاهی، تردد فقط برای خودروهای پرسرنشین مانند ونها، اتوبوسها و سرویسهای ادارات امکانپذیر خواهد بود تا این خودروها بتوانند سریعتر حرکت کنند. اگر خودروهای شخصی و تکسرنشین در ساعات اعلامی وارد این مسیرها شوند، تحت نظارت تصویری جریمه خواهند شد.
خطوط پرسرنشین پولی نیست
یکی از حاشیههای این طرح خبر پولی کردن بزرگراه همت بود. مدیران شهری در واکنش به این خبر اعلام کردند قرار نیست شهروندان برای تردد این خط ویژه پولی پرداخت کنند اما متخلفان جریمه میشوند. مدیران شهری جزییات بیشتری درخصوص این خطوط منتشر نکردهاند.
جعفرتشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران هم درباره ایجاد خطوط HOV در تهران میگوید: این موضوع جدید نیست و باید مطالعات آن از جمله مطالعات اجتماعی آن کامل شود تا مشخص شود چقدر اجرای این طرح جدی است.
اجرای HOV در تهران شدنی است
سردار تیمورحسینی؛ رئیس پلیس راهور فراجا، در خصوص امکان اجرای طرح خطوط پرسرنشین (HOV Lane) در بزرگراههای تهران به خبرآنلاین میگوید: اجرای این طرح در شرایط کنونی، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژی و تجهیزات هوشمند نظارتی، امکانپذیر است و میتواند به طور قابلتوجهی به کاهش ترافیک و بهبود جریان ترافیکی در پایتخت کمک کند.
او ادامه میدهد: در سالهای گذشته، طرح خطوط پرسرنشین به دلایل مختلف از جمله کمبود زیرساختها و محدودیتهای فضا در برخی از بزرگراهها، نتواسته بود به مرحله اجرا برسد. اما امروز، با توجه به ظرفیتهای موجود و نیاز به کاهش ترافیک سنگین در پایتخت، این طرح با همکاری شهرداری و سایر نهادهای ذیربط، میتواند به مرحله اجرایی برسد.
رئیس پلیس راهور فراجا تاکید میکند: یکی از موانع اصلی اجرای این طرح، محدودیت عرض برخی از بزرگراههاست که معمولاً سهلاینه هستند. با این حال، در برخی مسیرها، مانند بزرگراه همت، چمران و امام علی (ع)، که ترافیک سنگینی دارند، فضای مناسب برای ایجاد خطوط پرسرنشین وجود دارد. در این مسیرها، با بازسازی یا بازپیرایی خطوط، میتوان به راحتی این طرح را پیادهسازی کرد.
وی در ادامه به اهمیت استفاده از تجهیزات هوشمند نظارتی در اجرای این طرح اشاره میکند و میگوید: با توجه به پیشرفتهای اخیر در حوزه فناوریهای نظارتی، پلیس راهور قادر است از دوربینهای هوشمند و سنسورهای دقیق برای کنترل و نظارت بر خطوط پرسرنشین استفاده کند. این سیستمها به پلیس کمک میکنند تا بهطور دقیق و بهموقع، تخلفات رانندگان را شناسایی و برخوردهای لازم را انجام دهد.
سخن پایانی
با توجه به موارد مطرح شده، بسیاری از کارشناسان شهری معتقدند اجرای شتابزده طرحها و پروژههای شهری از جمله همین طرح، میتواند مساوی شکست باشد. بنابراین قطعا نباید شتابزده عمل کرد و باید ابتدا زیرساخت فناوری کنترلی فراهم شود. حال اینکه چه زمانی تجهیزات مورد نیاز برای تامین زیرساخت فناوری کنترلی وارد شود، به توان و همت اجرایی مسئولان شهری باز میگردد. همچنین در صورت تامین دوربینها، زمان مورد نیاز برای نصب، حدود دو ماه در نظر گرفته شده و به این فرآیند باید زمان مورد نیاز برای دریافت کد تخلف از پلیس برای اعمال قانون را نیز در نظر گرفت.