-

جزییات دخل‌وخرج دولت در سال آینده

رئیس‌جمهوری بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس کرد که دومین بودجه بعد از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است.

جزییات دخل‌وخرج دولت در سال آینده

طبق ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده­ واحده (مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آنها) و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند که امروز بخش اول به مجلس ارائه شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۴ منابع بودجه عمومی دولت ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که قرار است ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی در بودجه ۱۴۰۴ صرف پروژه‌های عمرانی یا تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال آینده

براساس بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۰ درصد ‌افزایش می‌یابد.

طبق این لایحه، در بخش «ب» حقوق و دستمزد لایحه بودحه سال آینده که مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان است، گفته شده که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران، مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

در ادامه نیز تأکید شده کمک‌ هزینه عائله‌مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری ‌برای بازنشستگان معادل ریالی امتیاز جزء (۵) بند (الف) این تبصره تعیین می‌شود.

طبق بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، حداقل حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان ‌تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی متناسب با ‌سنوات خدمت به میزان ۱۰۸ میلیون ریال تعیین می‌شود.

همچنین سقف کسورات بازنشستگی برای مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری که اقلام مشمول کسور بالاتر از سقف بند (ت) باشد، به میزان سقف خالص پرداختی مندرج در بند (ت) این تبصره است. اقلام مشمول کسور بازنشستگی صرفا به موجب قانون دائمی تعیین می‌شود.

همچنین طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ حداقل حکم حقوق بازنشستگان به میزان صد و هشت میلیون (۱۰۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین شده است.

تمدید تسلیم اظهارنامه مالیاتی تا آخر مرداد

طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ تسلیم اظهارنامه مالیاتی تمدید شد. مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۳ صاحبان مشاغل حداکثر تا تاریخ ۳۰ مرداد ۱۴۰۴ تمدید شده است.

همچنین در راستای بند «پ» ماده (۱۷) قانون برنامه هفتم پیشرفت در صورت تحقق درصد تجمعی درآمدهای مالیاتی سازمان ‌امور مالیاتی کشور لغایت پایان شهریور ماه و پایان ۲۷ اسفند امسال به بیش از ۱۰۳ درصد ارقام ‌مصوب مندرج در جدول شماره (۵) قانون بودجه، این ارقام به سرجمع منابع مالیاتی و همچنین مصارف به ‌شرح زیر افزوده شده و به‌صورت کامل تخصیص خواهد یافت. ‌

درآمدهای مالیاتی وصول شده مازاد بر سقف ۱۰۳ درصد مذکور به شرح زیر توزیع می‌شود. ‌‌ ‌۱۰ درصد مازاد حاصله به سقف ابلاغ و تخصیص اعتبارات سازمان امور مالیاتی کشور به تفکیک ‌۷۵ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۲۵ درصد سایر اعتبارات هزینه‌ای؛ ‌۳۰ درصد مازاد حاصله به سقف ابلاغ و تخصیص اعتبارات استانی موضوع جدول شماره (۱۰) این ‌قانون، به تفکیک ۷۵ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (تملک استانی) و ۲۵ درصد سایر اعتبارات هزینه‌ای استان‌ها؛ ۶۰ درصد مازاد حاصله بابت تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیوست شماره (۱) این قانون و قابل خاتمه تا پایان سال ۱۴۰۴؛ دستورالعمل اجرایی این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با هماهنگی وزارت امور اقتصاد و دارایی حداکثر ‌دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون ابلاغ می‌شود. ‌

مواد (۲) و (۳) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سال ۱۴۰۴ جاری بوده و عبارت تا پایان سال ۱۴۰۳ در ماده (۴) به عبارت تا پایان سال ۱۴۰۴ تغییر می‌یابد.

مالیات خودروهای بالغ بر ۵ میلیارد تومان

صبح امروز (یکم آبان ماه) متن کامل بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ منتشر شد که بر اساس آن مالیات خودروهای لوکس با نرخ بیش از پنج میلیارد تومان یک درصد تعیین شد.

بر اساس شناسه بودجه‌ای ۷۰۱۱۲، بند این لایحه، انواع خودروهای سواری و وانت دو اتاق (کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که نرخ روز خودروی آنها بیش از پنج میلیارد تومان (۵۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ریال) است نسبت به مازاد بر این مبلغ، مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یک درصد (۱) خواهد بود.

مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند، نرخ روز خودرو بر مبنای ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود.

سازمان مزبور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی بر اساس اطلاعات دریافتی از پلیس راهور به اطلاع اشخاص مشمول برساند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ١٨ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان آبان سال ۱۴۰۴ پرداخت کنند؛ در صورت عدم پرداخت مشمول حکم ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم خواهند شد.

بر اساس این بند لایحه بودجه سال آینده پلیس راهور فرماندهی انتظامی جهموری مکلف است فهرست مالکان و خودروهای مشول را مطابق با درخواست سازمان امور مالیاتی کشور حداکثر تا پایان فرودین ۱۴۰۴ به سازمان مالیاتی کشور ارسال و امکان دسترسی بر خط جهت استعلام موردی را برای این سازمان فراهم کند.

مالیات تعیین شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره ۱ ماده ۲۱۶ قانون مالیات مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

حداقل حقوق و دستمزد ۱۲ میلیون تومان

در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۴، افزایش حداقل حقوق و مزایای شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان ۲۰ درصد تعیین شده است.

به موجب تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۴ که به نظام اداری و حقوق و دستمزد اشاره دارد، افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و مستثناات آن به این شرح افزایش یافته است:

۱- ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در سال ۱۴۰۴ به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

۲- حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان (مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری)، به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق موضوع جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مصوب ۲۰/۱۲/۱۳۹۶ و تفاوت تطبیق موضوع بند «ی» تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور مصوب ۲۱/۱۲/۱۳۹۷ در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.

۳- مبنای تاثیر حقوق ثابت در محاسبه فوق‌العاده‌های احکام، صرفاً موارد مندرج در مواد (۶۵ و ۶۶) قانون مدیریت خدمات کشوری است.

۴- حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد منعقده ماهانه حقوق‌بگیران شامل جزء ۳-الف این تبصره به میزان ۱۲۰ میلیون ریال تعیین می‌شود.

۵- امتیاز کمک‌هزینه عائله‌مندی و حق اولاد موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای شاغلان مشمول ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ترتیب ۳۶۲۵ و ۲۹۶۷ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای سایر مشمولان ماده مذکور تعیین شده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش حداقل مبلغ حکم کارگزینی حقوق بگیران، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان اعم از مشمولان و غیر مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته دستگاه‌های اجرایی به میزان ۱۸ درصد تعیین شده بود.

نرخ‌ آب‌بها تغییر کرد

طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ نرخ آب‌بها تغییر یافت. بر اساس بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ وزارت نیرو از طریق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب‌بها به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب تا الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیرخانگی) آب، مبلغ ۲۰۰۰ ریال و به‌ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف آب برای مشترکین خانگی (و تا ظرفیت قراردادی برای مشترکین غیرخانگی) آب مبلغ ۴۰۰۰ ریال از مشترکان خانگی و غیر خانگی دریافت و به حساب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

۱۰۰ درصد وجوه دریافتی تا ۲۰ هزار میلیارد (۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال جهت هزینه‌کرد «کاهش هدررفت آب شهری» در چارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان در همان استان اختصاص می‌یابد.

دستگاه اجرایی مکلف است تا پایان خردادماه نسبت به مبادله موافقتنامه مزبور اقدام نماید. مشترکان با نرخ تعرفه آب صفر و یا معاف از پرداخت تعرفه آب مشمول این بند نیست.

خانه‌های بالای ۵۰ میلیارد تومان مشمول مالیات شد

در لایحه بودجه ۱۴۰۴ واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۵۰ میلیارد تومان باشد مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این رقم در امسال ۳۵ میلیارد تومان بود.

به گزارش ایسنا، طبق لایحه بودجه ۱۴۰۴، زمین‌های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، و واحدهای مسکونی که ارزش هر یک از آنها بیش از پانصد میلیارد (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار می‌شوند. این مالیات بر عهده شخصی است که در ابتدای سال ۱۴۰۴ مالک املاک فوق بوده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۴ واحدهای مسکونی در حال ساخت، مشمول این مالیات نیستند. واحدهای مسکونی غیرمجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیون‌های ماده (۹۹) و (۱۰۰) قانون شهرداری‌ها حسب مورد مشمول جریمه‌ای معادل دو برابر مالیات واحدهای مسکونی مجاز موضوع این بند می‌باشند. پرداخت جریمه مزبور هیچ‌گونه حق مکتسبه‌ای برای دارندگان واحدهای غیرمجاز ایجاد نخواهد نمود.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف‌اند با رعایت قوانین مالیاتی، مالیات سالانه مربوط به هر یک از زمین‌ها و واحدهای مسکونی تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده‌ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن‌ سال ۱۴۰۴ پرداخت نمایند. ثبت نقل‌وانتقال املاکی که به‌موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است، قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل‌وانتقال قطعی و اجاره ممنوع است. متخلف از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارد.

 مالیات تعیین‌شده در اجرای این بند قطعی است و اعتراض اشخاص در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

سال گذشته سقف معافیت مالیاتی مالکان خانه‌های لوکس و گران نرخ در بودجه امسال، ۳۵ میلیارد تومان تصویب شده بود که این عدد به ۵۰ میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۴ افزایش یافته است.

هر بشکه نفت ۶۳ دلار بسته شد

قیمت هر بشکه نفت صادراتی در بودجه ۱۴۰۴ با نرخ ۵۷.۵ یورو یا ۶۳ دلار و بهای هر متر مکعب گاز صادراتی ۰.۳۰ یورو تعیین شده است.

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ میزان تولید نفت سه میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز، مقدار خالص صادرات گاز طبیعی ۱۶ میلیارد متر مکعب در سال و میزان تولید میعانات گازی ۶۹۰ هزار بشکه در روز عنوان شده است.

 نرخ هر بشکه نفت صادراتی در بودجه ۱۴۰۴ با نرخ ۵۷.۵ یورو و بهای هر متر مکعب گاز صادراتی ۰.۳۰ یورو تعیین شده است.

 به استناد ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و ماده (۱۵) قانون برنامه هفتم پیشرفت، سهم بودجه عمومی دولت از محل منابع صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی ۳۷.۵ درصد و منابع حاصل از صادرات فراورده‌های نفتی است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ‌ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، بلافاصله نسبت به واریز این وجوه اقدام کند.

سهم علی‌الحساب ‌شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) به میزان ۱۴.۵ درصد و نیز سهم شرکت دولتی ذی‌ربط وزارت نفت در امور ‌گاز از محل منابع حاصل از خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات ‌با نرخ صفر) ۱۴.۵ درصد تعیین می‌شود. معادل سهم این شرکت‌ها از نفت تحویلی به نیروهای مسلح و بابت طرح‌های خاص به عنوان مطالبات از دولت که در آینده بازپرداخت می‌شود، لحاظ می‌شود.

 سهم صندوق توسعه ‌ملی موضوع اجزای بند (ح) ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، ۴۸ درصد ‌از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص ‌صادرات گاز است. ۲۸ واحددرصد از سهم صندوق توسعه ملی در قالب بدهی به صورت یک‌دوازدهم به دولت اختصاص می‌یابد. سهم صندوق توسعه ملی برای تهاتر بر اساس جزء (۲) بند (ح) ماده (۱۶) قانون احکام دائمی به‌صورت حواله نفتی برابر ۲۰ درصد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین