-

آشنایی با لوله PSL۲

چکیده : لوله های API که از پرکاربردترین لوله ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سطح جهان به شمار می روند، بر اساس دو نوع PSL1 و PSL2 تقسیم بندی می شوند. از برندهای این لوله می توان به سپنتا، سپاهان و ساوه اشاره نمود. کلمه PSL مخفف کلمه Product Specification Level برای تعیین سطح و مشخصات لوله های تولیدی به کار رفته، و تنها برای لوله های استاندارد API 5L تعریف می شود.

آشنایی با لوله PSL2

 

لوله PSL2 از جمله لوله های انجمن نفت آمریکا یا به اختصار (API American Petroleum Institute) بوده، که یکی از لوله های پرکاربرد در صنعت نفت و گاز به شمار می رود. در ادامه مطلب به بررسی این لوله و تفاوت آن با لوله PSL1 پرداخته شده است.

معرفی لوله PSL2

لوله های API که از پرکاربردترین لوله ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در سطح جهان به شمار می روند، بر اساس دو نوع PSL1 و PSL2 تقسیم بندی می شوند. از برندهای این لوله می توان به سپنتا، سپاهان و ساوه اشاره نمود. کلمه PSL مخفف کلمه Product Specification Level برای تعیین سطح و مشخصات لوله های تولیدی به کار رفته، و تنها برای لوله های استاندارد API 5L تعریف می شود.

این نوع لوله ها از فولاد آلیاژی با کیفیت بالا ساخته شده و دارای صافی سطح بالایی است. از نظر خصوصیات مکانیکی نیز انواع لوله PSL2 ویژگی های مطلوبی داشته و در برابر فشار، حرارت، فرسودگی و نشتی مقاومت بالایی دارند. به همین دلیل، این لوله ها برای خطوط انتقال سیالات حساس و اشتعال پذیر مناسب بوده و نیازهای صنعتی را به خوبی پوشش می دهند.

تفاوت های لولهPSL1 و PSL2

به طور کلی لوله های PSL1 و PSL2 دارای ویژگی های متفاوتی بوده که در ادامه به طور مجزا به هر یک از آن ها پرداخته شده است.

ویژگی های لولهPSL1

لوله های PSL1 دارای خواص کششی و ضربه پذیری به نسبت کمتری دارند. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در این نوع لوله شامل 0.28 درصد کربن، 0.03 درصد فسفر و 0.03 درصد گوگرد است. این نوع لوله طیف وسیعی از گریدها از A الی X70 را شامل می شود، و دارای سایزهای 0.4 الی 80 اینچ می باشد. انتهای این لوله ها نیز می تواند به صورت صاف و یا مخروطی باشد. جوش پذیری لوله های PSL1 به خوبی انجام شده و به طور کلی در مواقعی که لوله تحت شرایط سخت و تنش های زیادی قرار نداشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های لولهPSL2

لوله های نوع PSL2، دارای ترکیب شیمیایی، ضربه پذیری و خواص مکانیکی به مراتب بهتری از PSL1 است. حداکثر کربن مجاز در این نوع لوله معادل 0.24 درصد و مقدار فسفر و گوگرد آن، هر یک 0.02 درصد می باشد. لوله های PSL2 دارای گریدهای B الی X80 بوده که شامل سایزهای 4.5 الی 80 اینچ می شود. انتهای این لوله ها تنها به صورت ساده و صاف بوده و جوشکاری آن به روش های مختلف ممکن است. لازم به ذکر است که انجام تست های غیر مخرب (NDT) برای این دسته از لوله ها الزامی بوده، در حالی که برای لوله های PSL1 اختیاری و با توجه سفارش انجام می گیرد. همچنین، از آنجا که از این نوع لوله ها برای انتقال گازهای ترش استفاده می شود، لذا ارائه گواهینامه فنی برای آن الزامی می باشد.

مقایسه لوله های PSL1 و PSL2

نوع لوله

میزان کربن

گرید

سایز

سطح انتهای لوله

انجام تست NDT

گواهینامه کیفیت

PSL1

0.28 درصد

A الی X70

0.4 الی 80 اینچ

ساده و مخروطی

اختیاری

اختیاری

PSL2

0.24 درصد

B الی X80

4.5 الی 80 اینچ

ساده

اجباری

اجباری

بنابراین، تفاوت های این دو نوع لوله را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • خواص شیمیایی و مکانیکی لوله

  • روش های بازرسی و کنترل کیفیت

  • روش های تعمیر عیوب جوشکاری

  • الزام در تست های غیر مخرب و گواهینامه کیفیت

  • قیمت نهایی لوله

لوله 2

کاربرد لوله PSL2

لوله های PSL2 با توجه به خواص شیمیایی و مکانیکی برتر خود نسبت به لوله PSL1 دارای کاربردهای خاص تری هستند. به طور کلی، از لوله های PSL2 برای انتقال گازهای ترش که حاوی مقادیر قابل توجهی سولفید هیدروژن و گاهی دی اکسید کربن و گوگرد هستند، استفاده می شود. این گونه گازها می تواند موجب خوردگی و فرسودگی لوله ها و نهایتا ایجاد نشتی، ترک و شکستگی لوله شده و از این رو از لوله های PSL2 استفاده می گردد تا در برابر این تاثیرات مقاوم باشد.

این لوله ها به دو صورت بدون درز و درزدار تولید شده و در گریدهای مختلفی به بازار عرضه می شوند. گریدهای رایج آن شامل x42، x46، x52، x56، x60، x65، x70 و x80 و در سایزهای مختلف تا 80 اینچ می باشند.

لوله 3

قیمت لوله PSL2

قیمت لوله های PSL2 به عوامل مختلفی از جمله عوامل فنی و اقتصادی بستگی دارد. از مهم ترین عوامل فنی می توان به سایز، گرید، گواهینامه های کسب شده و تست های غیر مخرب انجام گرفته و همچنین برند سازنده لوله اشاره نمود. از نظر اقتصادی نیز، نوسانات قیمت ارز و تغییرات قیمت جهانی فولاد می تواند قیمت تمام شده این نوع لوله ها را تحت تاثیر قرار دهد.

جمع بندی

لوله PSL2 نوعی لوله فولادی بوده که تحت استاندارد API 5L تعریف می شود. این لوله به طور گسترده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و به دلیل ویژگی های خاص خود مناسب انتقال گازهای ترش بوده و در برابر خوردگی و فرسایش مقاومت بالایی دارد. این لوله در گریدهای مختلف و در سایزهای 4.5 الی 80 اینچ تولید شده و نسبت به نوعPSL1 از قیمت بیشتری برخوردار است.

سوالات متداول

  1. لوله PSL2 چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله PSL2 از جمله لوله های API بوده که برای انتقال گازهای ترش با دما و فشار بالا در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می شود.

  1. تفاوت های لوله PSL1 و PSL2 در چیست؟

مقدار ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی، روش تولید، الزام در انجام تست های غیر مخرب، کاربرد هر یک و غیره از جمله تفاوت های این دو نوع لوله است.

  1. قیمت لوله PSL2 به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت این لوله ها از نظر فنی تحت تاثیر گرید، سایز، گواهینامه ها و موارد از این قبیل بوده و از نظر اقتصادی به نوسانات قیمت ارز، فولاد و میزان و عرضه و تقاضا بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین