-

تنظیم بازار خودرو به واسطه وارداتی ها در دولت چهاردهم محقق خواهد شد؟

در مباحث گذشته از حالش های صنعت خودرو گفتیم و رویکرد جدید وزارت صمت در خصوص تقاضای خودرو در کشور و راه حل آن از طریق واردات ، اما در این بین بخشی از کارشناسان حوزه خودرو بر این باورند که روند کند واردات خودرو در کشور موثر نبوده و این اقدام در جهت حل تقاضای بازار چشمگیر نیست و راه حل تامین نیاز کشور تکیه بر توان تولیدکنندگان داخلی می باشد .

اتابک

جهت نتیجه گیری در این خصوص ابتدا باید به اعداد و ارقام واردات خودرو نگاهی داشته باشیم ، در شش ماه گذشته 23 هزار خودرو وارد کشور شده است برای این تعداد خودرو در مجموع حوالی 450 میلیون دلار هزینه شد ، این مبلغ  در شرایطی که دولت در خصوص تامین ارز برای تولیدکنندگان و حوزه صنعت کشور با مشکل روبه رو هست تامین شده و در نهایت نتیجه تخصیص ارز صورت گرفته درمجموعه 23 هزار خودرو وارداتی در جهت نیاز بازار بوده است .

حال سوال اساسی که پیش می آید ،نتیجه واردات خودرو در جهت نیاز بازار و حذف قرعه کشی یا لاتاری تولید کنندهای دولتی خودرو در خصوص تقاضای مصرف کننده است !

طبق آمار شرکت ایرانخودرو در اخرین قرعه کشی این شرکت در مجموع ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۶۴ نفر برای شرکت در قرعه‌کشی در سایت این شرکت ثبت سفارش کردند، اگر نیم نگاهی به اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار داشته باشیم همچنین سرکوب قیمت خودرو های داخلی توسط دولت را در نظر بگیریم متوجه تعداد بالای ثبت نام کنندگان  در لاتاری خودرو خواهیم شد .

در مجموع به نظر می آید دولت چهاردهم و وزارت صمت اگر به دنبال نتیجه چشمگیر در خصوص تامین نیاز بازار هست با افزایش تعداد واردات خورد علاوه بر تامین نیاز مصرف کننده در کشور باعث رقابت و رشد کیفی تولیدات خودرو شده و به سناریو کمبود خودرو در کشور خاتمه خواهد داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین