ماجرای گرانی بنزین چیست؟
بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط محسن پاک نژاد، وزیر نفت، در جلسه مجلس شورای اسلامی، متوسط تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۴ میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه آن ۱۲۰ میلیون لیتر است. به این ترتیب، بهطور میانگین روزانه ۶ میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف بنزین وجود دارد.
در روزهای اخیر، ویدیویی از اظهارات مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری، در فضای مجازی منتشر شد که در آن به انتقاد از یارانه بنزین پرداخت. پزشکیان در این باره اظهار داشت: "هیچ دلیلی وجود ندارد که بنزین را با دلار آزاد خریداری کنیم و سپس به قیمت یارانهای بفروشیم. این موضوع نیاز به بررسی دارد که آیا باید بنزین را به صورت یارانهای عرضه کنیم؟ آیا علم اقتصاد و تجربیات جهانی این را تأیید میکنند؟ اقتصاددانان و کارشناسان ما باید نسبت به این سیاستهای نادرستی که در حال اجراست، اعتراض کنند. من پول گندم، دارو، نهاده و حقوق بازنشستگان را ندارم، اما بنزین را با قیمت ۵۰ هزار تومان دلار میخرم و به قیمت پایینتری میفروشم!"
رئیس جمهوری حدود یکماه پیش هم در مصاحبهای با سایت KHAMENEI.IR، در خصوص بنزین در بخشی از سخنان خود گفته بود: "ما در کشور ناترازی انرژی داریم و در حال حاضر برای خرید بنزین، ۸ میلیارد دلار پول میدهیم؛ یعنی بنزین را مثلاً حدوداً ۳۰ یا ۴۰ هزار تومان میخریم، بعد ۱۵۰۰ تومان میفروشیم! خب تا کجا میتوانیم این کار را بکنیم؟ "
طبق برنامه اعلامی محسن پاک نژاد، وزیر نفت، به مجلس شورای اسلامی، در تیرماه امسال متوسط تولید روزانه بنزین کشور ۱۱۴ میلیون لیتر و متوسط مصرف روزانه بنزین کشور ۱۲۰ میلیون لیتر بوده است. بهعبارتی روزانه ۶ میلیون لیتر به طور متوسط ناترازی بین تولید و مصرف بنزین داریم.
اگر تمامی این ۶ میلیون لیتر کسری روزانه بنزین را از محل واردات یا بهعبارتی با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین کنیم، درواقع ۵درصد بنزین مصرفی کشور با بنزین ۴۰ هزار تومانی تأمین شده و ۹۵درصد آن از محل بنزینی است که در پالایشگاههای کشور تولید میشود.
پس آنچه مشخص است، نمیتوان شرایط ۵درصد بنزین تأمینی کشور که بهگفته رئیس جمهوری با حدود ۴۰ هزار تومان در لیتر تأمین میشود و لیتری ۱۵۰۰ تومان یا نهایتا لیتری ۳۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده میرسد را برای تمامی ۱۰۰درصد سبد بنزینی بخش حملو نقل، تعمیم داد.