-

علت روشن شدن چراغ چک پراید

علت روشن شدن چراغ چک پراید بستگی به عوامل گوناگونی دارد که همگی نشانگر بروی نقصی فنی در خودرو هستند و خیلی زود باید آن را پیگیری کرد. سلامت خودرو هدف اصلی خودرو سواران است که با آگاه بودن از مشکلات ماشین می‌توانند آن را حفظ کنند. چراغ چک عمدتا به منزله یک هشدار برای حفظ سلامت خودرو به کار می‌رود.

علت روشن شدن چراغ چک پراید

هر خودرویی برای نشان دادن نقص‌ها و مشکلاتی که برای آن پیش می‌آید، چراغ‌ها و هشدارهایی دارد که باعث آگاه شدن صاحب اتوموبیل و رفع مشکلات آن می‌شود. در خودرو پراید نیز یک چراغ هشدار دهنده به نام چراغ چک وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا با بررسی علت روشن شدن چراغ چک پراید همراه شما باشیم.

چراغ چک خودرو چیست؟

چراغ چک خودرو (Check Engine Light) یک چراغ کوچک به شکل موتور در خودرو پراید و با اشکال مختلف در خودروهای دیگر است که در زمان هشدار به خطر افتادن سلامتی خودرو روشن می‌شود.

چراغ چک خودرو چه وظیفه‌‌ای دارد؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این چروغ یک وظیفه کلیدی دارد که آن نیز هشدار دادن است. حال این هشدار به چه صورتی انجام می‌گیرد؟ هرگاه اجزا و سیستم‌های موتور نتوانند درست کار کنند، این چراغ روشن می‌شود و صاحب خودرو را از خطر به وجود آمده آگاه می‌کند. بنابراین وقتی این چراغ روشن سود، یعنی در اسرع وقت باید به سراغ یک مکانیک رفته و خودرو خود را تعمیر کنید.

چرا چراغ چک پراید روشن می شود؟

تاکنون درباره ماهیت و اینکه این چراغ چه وظیفه‌ای دارد، سخن گفتیم. حال قصد داریم تمرکز خود را برای دلایل روشن شدن این چراغ بگذاریم‌‌. در پایین هر یک از این دلایل کاملا بررسی می‌شوند.

شل بودن در باک بنزین

گاهی چراغ چک برای موارد سطحی‌ای همچون خوب بسته نشدن در باک بنزین روشن می‌شود. برای رفع این مشکل نیز باید از معیوب نبودن در باک یا شل شدن آن مطلع شوید. اگر به این هشدار اهمیت ندهید، قطعا در عملکرد خودرو شما اختلال ایجاد می‌شود.

معیوب بودن سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن نقش مهمی در تنظیم میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودرو دارد و اگر خوب کار نکند، با دادان اطلالات غلط باعث خرابی قطعات دیگر از جمله مبدل کاتالیست می‌شود. در نتیجه خرابی این سنسور می‌تواند خسارت‌های جدی‌ به وجود آورد. چراغ چک نیز به دلیل خراب شدن سنسور اکسیژن می‌تواند روشن شود، پس در این شرایط حتما از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

خرابی یا ایراد باتری خودرو

گاه چراغ چک برای ایراد باتری خودرو روشن می‌شود. از آنجایی که پراید خودرو مدرنی نیست و مانند خودروهای امروزی هشدارهای اختصاصی برای خرابی باتری ندارد، چراغ چک روشن می‌تواند یکی از هشدارهای آن برای تشخیص ایراد در باتری باشد.

اختلال در عملکرد سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا با دادن اطلاعات به ECU در واقع میزان هوای ورودی به داخل سیلندرها را تنظیم می‌کند. وقتی این سنسور خراب شود یا اختلالی در عملکرد آن به وجود بیاید، عملکرد موتور خودرو نیز دچار اختلال می‌شود و چراغ چک روشن خواهد شد.

بروز عیب در مبدل کاتالیست

وظیف اصلی مبدل کاتالیست کنترل آلایندگی خودرو است. بنابراین بروز عیب در این قطعه، موتور را از حالت تنظیم خارج می‌کند و در نتیجه شاهد روشن شدن چراغ چک خواهیم شد. اگر چراغ چکو روشن شود و مصرف سوخت نیز زیاد باشد، به احتمال زیاد مبدل کاتالیست دچار مشکل شده است.

معیوب شدن کوئل

کوئل خودرو برق لازم برای استارت خودرو را تأمین می‌کند. خرابی این قطعه یا عیب در آنها باعث می‌شود تا شمع‌های خودرو نیز عملکرد درستی نداشته باشند. در نتیجه این خرابی چراغ چک روشن می‌شود.

خراب شدن شمع های اتومبیل

شمع خودرو نقش اساسی‌ای در جرقه زنی دارد. خرابی شمع باعث می‌شود تا چراغ چک روشن شود. زیرا اگر به موقع جلوی آن گرفته نشود، ماشین روشن نخواهد شد.

بروز مشکل در انژکتور بنزین

تمیز نبودن یا خراب شدن انژکتور بزنین مانع توزیع کامل سوخت در خودرو می‌شود. از این رو، چراغ چک در این وقت نیز روشن خواهد شد‌.

اختلال در سیستم چرخش گاز اگزور

سیستم چرخش گاز اگزوز وظیفه کنترل دما محفظه احتراق و کاهش آلاینده‌ها را برعهده دارد. حال فرض کنید این سیستم دچار اختلال شده و چراغ چک خودرو نیز برای آن روشن شده است. در این شرایط حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، زیرا ایتن اتفاق می‌تواند صدمات زیاد و جبران ناپذیری را به خودرو شما وارد کند.

وجود نشتی در خلاء

در هنگام وجود نشتی در خلاء، چراغ چک خودرو روشن خواهد شد و یکی از علائم دیگر وجود این اختلال در خودرو شما، تکان‌های ماشین و بالا رفتن دور موتور خواهد بود.

عیب در ترموستات

از رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ‌چک در پراید، خرابی ترموستات خودرو است. هنگامی که موتور گرم می‌شود، ترموستات باز شده و اجازه می‌دهد که مایع خنک‌کننده در داخل موتور جریان یابد تا دمای آن بیش از حد لازم افزایش نیابد. گردش مایع خنک کننده، دمای موتور را در حد مطلوب نگه داشته و آن را در بهترین حالت کارکردی قرار می‌دهد.

ترموستات خودرو در هوای خشک و مناطق گرم بیشتر روشن می‌شود، اما به طور کل، فعال‌تر از هر قطعه‌ی دیگری است. اگر موتور داغ نباشد، ترموستات بسته می‌شود.

داشتن اشتباه در نصب دزدگیر

دزدگیر ماشین باید به دست متخصص خود و به درستی انجام بشود. اگر دزدگیر درست نصب نشود، خودرو آن را یک خطای سخت‌افزاری می داند و چراغ چک آن نیز روشن خواهد شد.

بروز مشکل در سوخت خودرو

سوخت رسانی یکی از مهمترین اتفاقاتی است که باید برای خودرو اتفاق بیافتد. هرگونه مشکل در سوخت خودرو باعث می‌شود تا این چراغ روشن شود. اگر صاحب خودرو به روشن شدن چراغ توجه نکند و شرایط احتراق‌ داخل سیلندر خودرو ناقص انجام شود، قطعا اتوموبیل صدمه خواهد دید.

فرسوده شدن وایرها

وایرها یا به طور کلی سیم کشی ماشین، مشکل برق و جرقه زنی آن را حل می‌کنند. اگر در عملکرد وایرها مشکلی پیش بیاید، چراغ چک روشن خواهد شد.

بروز مشکل در سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوا یا سنسور (MAF)، وظیفه دارد تا میزان هوایی را که به موتور وارد می‌شود، اندازه بگیرد. بروز مشکل در این سنسور عملکرد ماشین را مختل کرده و باعث روشن شدن چراغ چک می‌شود.

خرابی و اختلال گیربکس اتوماتیک

دلیل بعدی روشن شدن این چراغ حتی می‌تواند خرابی گیربکس اتوماتیک باشد. این قطعه نقشی حیاتی در خودرو دارد و باید خرابی آن خیلی زود بررسی شود.

مشکل خودروی خود را تشخیص دهیم!

علت روشن شدن چراغ چک پراید بستگی به عوامل گوناگونی دارد که همگی نشانگر بروی نقصی فنی در خودرو هستند و خیلی زود باید آن را پیگیری کرد. سلامت خودرو هدف اصلی خودرو سواران است که با آگاه بودن از مشکلات ماشین می‌توانند آن را حفظ کنند. چراغ چک عمدتا به منزله یک هشدار برای حفظ سلامت خودرو به کار می‌رود.

منبع: اتوموبی

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین