-

چیلر جذبی و انواع چیلرهای جذبی

چیلر جذبی یک سیستم برودتی است که در صنایع مختلف جهت تهویه مطبوع با منابع گرمایی مانند آب گرم، بخار آب و مشعل مستقیم کار می‌کند.

چیلر جذبی و انواع چیلرهای جذبی

چیلر جذبی یکی از موثرترین تجهیزات در مراکز صنعتی، نیروگاه‌ها، بیمارستان و دیگر اماکنی است که به سرمای آب برای خنک‌کاری نیاز دارند. این وسیله بسته به نوع ژنراتور و منبع تغذیه آن، نوع ماده جاذب یا راندمان در انواع مختلفی دسته‌بندی شده است‌. هرکدام از مدل‌های چیلر‌های جذبی برای مصارف خاصی کاربرد دارند. این مطلب با هدف افزایش آگاهی شما درباره این وسیله و معرفی مرکز معتبری برای خرید چیلرهای جذبی تدوین شده است.

چیلر جذبی

معرفی چیلر جذبی

چیلرهای جذبی که همان چیلر آبزوربشن هستند، در یک سیکل مداوم و با بهره‌گیری از منابع گرمایی مانند آب داغ یا شعله گاز، وظیفه سردکردن آب را بر عهده دارند.‌ این چیلرها آب سرد را برای خنک‌کاری به فن‌کویل‌ها یا هواسازها در واحدهای مسکونی و صنعتی انتقال می‌دهند. چیلرهای جذبی به‌دلیل استفاده از منابع گرمایی بیشتر در موارد زیر کاربرد دارند:

  • در مناطقی که نتوان برق لازم برای چیلر تراکمی را تأمین کرد
  • در اماکنی که محدودیتی ازنظر تامین منابع آبی وجود نداشته باشد
  • دسترسی به سوخت‌هایی مانند گاز یا گازوئیل امکان‌پذیر باشد.
  • رطوبت در منطقه و محل نصب چیلر بالا نباشد.

چیلر جذبی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

چیلر آبزوربشن برای اینکه بتواند آب سرد را تولید و انتقال دهد باید از قطعاتی که در ادامه ذکر شده است، کمک بگیرد که هرکدام‌شان نقش بسزایی در عملکرد این وسیله دارند. البته برخی چیلرها که بعدا درباره آن‌ها توضیح داده می‌شود، از هرکدام این قطعات تعداد بیشتری دارند.

  • ژنراتور : این قطعه وظیفه دارد گرمای لازم را برای محلول غلیظ تأمین کند. جداسازی لیتیوم بروماید و تبخیر مبرد از دیگر وظایف ژنراتور است.
  • کندانسور : این قطعه با دریافت گرما از مبرد، عملیات چگالش را انجام می‌دهد.
  • اواپراتور : در این قطعه، گرمای آب در چرخش گرفته و مبرد بخار می‌شود.
  • ابزوربر : در این محفظه مبرد که در اواپراتور تبخیر شد، جذب مایع لیتیوم بروماید یا هر ماده جاذب دیگری می‌شود.
  • پمپ : این قطعه مایع رقیق را به سمت ژنراتور انتقال می‌دهد.

چیلر یورک امریکا

انواع چیلر جذبی ازنظر نوع ماده جاذب و مبرد

چیلرهای جذبی براساس مشخصه‌های متعددی دسته‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌بندی‌ها براساس ماده جاذب و مبرد است. این ماده جاذب که عموما لیتیوم بروماید است به‌عنوان سیال ثانویه در چیلرها استفاده می‌شود. این ماده، گازهایی را که در اثر تبخیر آب در اواپراتور ایجاد شده‌اند، جذب می‌کند. ازنظر نوع ماده جاذب، چیلرها به ۳ دسته تقسیم می شوند:

  • لیتیوم بروماید - آب : در این سیستم، لیتیوم بروماید ماده جاذب و آب نقش مبرد را ایفا می‌کند.
  • آمونیاک - آب : در این سیکل‌ها، آب همان ماده جاذب و آمونیاک مبرد است.
  • سیلیکاژل - آب : این سیکل که کاربرد بسیار کمتری دارد، آب وظیفه مبرد و سیلیکاژل کار جاذب را انجام می‌دهد.

انواع چیلر جذبی ازنظر نوع ژنراتور

دسته‌بندی دیگر چیلرهای جذبی براساس نوع ژنراتور است که با توجه به محل نصب و امکانات در دسترس باید خریداری شود‌. در ادامه انواع تغذیه و منبع گرمایی ژنراتورها را باهم بررسی می‌کنیم.

چیلرهای تغذیه با آب گرم

در این چیلرها، به موتورخانه و دیگ برای انتقال آب گرم جهت غلیظ‌کردن محلول نیاز است. به همین دلیل برای راه‌اندازی این چیلرها مشکلات متعددی ازجمله تجهیز موتورخانه، افزایش هزینه‌های نصب و افت انرژی وجود دارد. درصورتی تغذیه با آب گرم برای چیلرها پیشنهاد می‌شود که منابع آب گرم بدون هزینه‌کردن در دسترس باشند.

چیلرهای تغذیه با بخار آب

در این چیلرها، گرمای ایجادشده از تبخیر آب باعث غلیظ‌شدن محلول که معمولا لیتیوم بروماید است می‌شود. انواع چیلر خارجی که در بیمارستان‌ها و نیروگاه‌ها نصب‌ شده به‌دلیل تجهیزات زیاد و به‌کارگیری حجم بالایی از بخار آب از این نوع هستند.

چیلرهای منبع حرارتی شعله مستقیم

رایج‌ترین انواع چیلر جذبی ، چیلرهای هستند که با شعله مستقیم و مشعلی که درون خود دارند، کار می‌کنند. در این چیلرها، حرارت به‌طور مستقیم به ماده جاذب و مبرد منتقل می‌شود. رایج‌ترین سوختی که برای روشن‌شدن مشعل به‌کار می‌رود، سوخت فسیلی مانند گاز و گازوئیل است. چیلرهای فوق به‌دلایل زیر کاربرد بیش‌تری نسبت به سایر انواع دارند:

  • راندمان بالاتر
  • راه‌اندازی با حداقل تجهیزات
  • واسطه‌های کمتر برای ایجاد گرما
  • هزینه نصب‌ کمتر

انواع چیلر جذبی ازنظر تعداد مراحل و راندمان

در سال‌های اولیه تولید و ساخت چیلرهای جذبی، تنها انواع تک‌اثره آن کاربرد داشت. سپس با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، تولیدکنندگان توانستند مدل‌های ۲ اثره و حتی ۳ اثره را نیز تولید و وارد بازار کنند. به‌طور کلی، انواع چیلرهای جذبی ازنظر راندمان و تعداد مراحل شامل مواردی هستند که در ادامه خواهیم گفت.

چیلر صنعتی

چیلر آبزوربشن تک‌اثره

چیلرهای تک‌اثره از یک کندانسور، اواپراتور، آبزوربر، ژنراتور و چند پمپ تشکیل شده‌اند. به‌طور معمول منبع حرارتی این چیلرها، بخار آب با فشار کم یا آب گرم است. ازنظر راندمان و بهینه‌بودن باید گفت که چیلرهای تک‌اثره در مقایسه با دیگر انواع چیلر جذبی، بهره‌وری پایین‌تری دارند، اما به‌دلیل ساختار ساده‌ای که دارند، ارزان‌تر هستند. همچنین این چیلرها درکنار عمر زیاد، از تنش و خوردگی کم‌تری نیز برخوردارند.

چیلر آبزوربشن ۲ اثره

چیلر جذبی 2 اثره نسبت به انواع تک‌اثره یک ژنراتور و مبدل گرمایی اضافه‌تر دارند و غلیظ‌شدن محلول در آن‌ها در ۲ مرحله انجام می‌شود. در این نوع چیلرها، بخار آبی که طی عملیات تغلیظ و دریافت گرما از ژنراتور از ماده جاذب جدا می‌شود، نوعی منبع گرما برای ژنراتور دما پایین به‌حساب می‌آید. به همین دلیل بازده و ضریب کارآیی این چیلرها که حدودا بین 0.9 تا 1.2 محاسبه می‌شود، در مقایسه با انواع تک‌اثره بیشتر است.

چیلر جذبی را از کجا بخریم؟

اگر به‌دنبال بزرگ‌ترین مرکز فروش و عرضه غیرحضوری تجهیزات صنعتی، برودتی، گرمایشی و به‌طور کلی انرژی‌های پاک در کشور هستید، پیشنهاد ما به شما، تسلا تجهیز دات کام است. این مجموعه با سابقه، سال‌هاست که با شعار "گرما را برای‌تان به لبخند تبدیل می‌کنیم. ماموریت ما تبدیل "گرما" به "لبخند" است. تِسلا تجهیز گرما را برای‌تان به لبخند تبدیل می‌کند" توانسته انواع مختلفی از چیلرها مانند چیلر ابارا که بسیار پرطرفدار هم هست را با تضمین اصلی‌بودن به خریداران عرضه کند.

چیلر جذبی

جمع‌بندی

چیلر جذبی با توجه به نوع ژنراتور و مبدل حرارتی یا نوع منبع تغذیه گرمایی شامل انواع مختلفی است. برخی از این مدل‌ها کارایی و راندمان بالاتری دارند که قیمت‌شان هم بیشتر است. جهت اطلاع از نحوه خرید چیلرهای جذبی و جزئیات بیشتری درباره انواع و قیمت آن‌‌ها می‌توانید با کارشناسان در سایت تسلا تجهیز با شماره 28423369 (021) در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین