-

همه چیز درباره کنترل ولو یا شیر کنترل

شیرهای کنترل نقش مهمی در سیستم های کنترل و کنترل مایعات دارند. با انواع مختلفی که هر کدام مزایای منحصر به فردی را برای کاربردهای خاص ارائه می دهند، مهم است که عواملی را که بر عملکرد و طول عمر ان تاثیر می گذارد، در نظر بگیریم. از نوع مایعات و شرایط عملیاتی گرفته تا الزامات ایمنی و مقرون به صرفه بودن، هر جنبه ای در هنگام انتخاب کنترل ولو مناسب اهمیت دارد.

همه چیز درباره کنترل ولو یا شیر کنترل

کنترل ولو یا شیر کنترل چیست؟

کنترل ولو یک جزء ضروری است که برای تنظیم جریان سیال در بسیاری از سیستم ها استفاده می شود.

با تغییر اندازه گذر جریان به دنبال سیگنال های یک کنترل کننده، شیرهای کنترل مستقیماً نرخ جریان را تغییر می دهند.

آنها نقش مهمی در مدیریت مقادیر فرآیند مانند فشار، دما و سطح مایع دارند. در معناشناسی کنترل اتوماتیک، شیرهای کنترل به عنوان "عناصر کنترل نهایی" نیز شناخته می شوند.

images_1706688938_65ba01aa70ed3.jpg

انواع گسترده ای از شیر کنترل ها وجود دارند که بسیار متفاوت اند. و درک هر نوع، مکانیسم آن و جایی که هرکدام از آنها عملکرد بهتری دارند در بسیاری از صنایع اهمیت دارد.

در هنگام تصمیم گیری در مورد نصب، برای کنترل کارامد، عملیات و نگهداری سیستم های حاکم بر انها نیز نوع کنترل ولو بسیار مهم است.

کنترل ولو ها چگونه کار می کنند؟

شیر های کنترل با کمک یک محرک یا اکچویتور کار می کنند که می تواند الکتریکی، هیدرولیکی یا پنوماتیک باشد.

محرک ها برای باز و بسته کردن خودکار کنترل ولو بر اساس سیگنال استفاده می شوند. که به مدولاسیون شیر اجازه می دهد تا برای کنترل دقیق جریان سیال، تنظیم نرخ برای مطابقت با الزامات خاص یک فرایند صنعتی استفاده شود.

یک دریچه تعدیل کننده را می توان در هر موقعیتی هم کاملا باز و کاملا بسته با استفاده از یک آی توپی پوزیشنر تنظیم کرد و اطمینان حاصل کرد که در درجه مورد نظر باز می شود.

همراه با کنترل ولو ها معمولا اکچویتورهای پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند زیرا انها فقط نیاز به یک منبع هوای فشرده دارند و یک عملکرد ساده و کارامد را ارائه می دهند.
ولو ها از یک پروتکل ارتباطی پیروی می کنند، اغلب یک سیگنال ارتباطی "هوشمند" اضافه شده به جریان کنترل که 4الی 20 میلی متراست بازخوردی از وضعیت سلامت کنترل ولو به پوزیشنر ارسال می کند.

این سیستم تا حد زیادی باعث افزایش دقت و قابلیت اطمینان کنترل ولو ها در تنظیمات صنعتی می شود.

اجزای کنترل ولو

اجزای کنترل ولو با حرکت خطی

بدنه شیر : بدنه شیر در کترل ولو های خطی حاوی یک دهانه است و سرعت جریان با حرکت یک عضو بسته شدن به داخل و خارج هراه با باز شدن کنترل می شود.

اجزای متحرک کنترل ولو که باز و بسته می شوند بسته به نوع شیر می تواند دیسک ، اسلاید و ... باشد.

Bonnet (بونت ) : یکی از اجزای پکینگ است و به عنوان یک راهنما برای ساقه شیر steam عمل می کند.

بونت شرایطی را فراهم می کند که از طریق آن ساقه steam حرکت می کند و سیستم را برای جلوگیری از هر گونه نشت مهر و موم می کند.
Trim : یکی از قسمت های داخلی شیر را تشکیل می دهد و در تماس مستقیم با مایع یا سیال قرار می گیرد. این معمولا شامل ساقه(steam)، پکینگ و صندلی است.

کنترل ولو با حرکت چرخشی (روتاری)

شیرهای کنترل ولو با حرکت چرخشی جریان مایع را از طریق عناصر چرخشی تنظیم می کنند و جریان را با چرخاندن این عناصر 90 درجه کنترل می کنند.

انواع کنترل ولو

هنگامی که انواع شیر های کنترل را بررسی می کنید ، انها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کنترل ولوهای خطی
  • کنترل ولو های چرخشی

هر یک از این مدل ها دارای زیرمجموعه های مختلف هستند که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند.

انواع کنترل ولو های خطی

Globe Valves : این نام این ولو به دلیل حفره کروی که در اطراف صندلی شیر قرار دارد نامگذاری شده است.

گلوب ولو ها یک انتخاب عالی برای کاربردهایی هستند که نیاز به مقاومت در برابر جریان و افت فشار قابل توجهی دارند.

شیر های دیافراگمی : این شیر ها از یک سطح انعطاف پذیر یا دیافراگم انعطاف پذیر برای بسته شدن استفاده می کنند.

آنها عمدتا درخدمات خاموش کردن دوغاب یا مایعات خورنده استفاده می شوند.

Gate Valves : دیسک عمودی مسطح یا دروازه این دریچه برای جلوگیری از جریان به پایین حرکت می کند و آن را برای عملیات کامل باز یا بسته ایده ال می کند.

Pinch Valves : شبیه به شیر های دیافراگم عمل می کنند اما به دلیل عدم انسداد داخلی، افت فشار بسیار کمی را ارائه می دهند.

انواع کنترل ولو روتاری

  1. شیر های توپی( ball valve ) :این یک شیر توپی شکل با یک پورت است .
  2. شیر پروانه ای( Butterfly valve ) :این شیر ها از یک دیسک دایره ای یا پره برای بسته شدن استفاده می کنند و افت فشار کم و عملیات سریع را ارائه می دهند.
  3. شیر های پلاگین ( Plug valves ) : پلاگ ولو ها از یک پلاگین استوانه ای یا مخروطی به عنوان عضو بسته شدن استفاده می کنند .

کاربرد شیرهای کنترل چیست؟

کنترل ولو ها دستگاه های همه کاره ای هستند که در طیف گسترده ای از صنایع مانند صنایع شیمیایی و پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی و اشامیدنی ، تصفیه اب و فاضلاب ، سیستم های تهویه مطبوع ، تولید برق استفاده می شوند:
صنایع شیمیایی و پتروشیمی : کنترل ولو ها رای مدیریت و نظارت بر جریان، دما و فشار مواد شیمیایی مختلف در خطوط فرایند استفاده می شود.
نفت و گاز: در پالایشگاه ها و خطوط لوله، شیر های کنترل جریان و فشار نفت و گاز را در مراحل استخراج، پردازش و حمل و نقل مدیریت می کنند.

قبل از خرید کنترل ولو به چه مواردی باید توجه کرد؟

برای خرید کنترل ولو باید به قبل از خرید به موارد زیر توجه کنید:

  1. سازگاری مواد Compatibility: اطمینان حاصل کنید که مواد شیر مقاوم در برابر خوردگی است و متناسب با نوع مایع در سیستم شما است.
  2. اندازه شیر : اندازه شیر باید دقیقا با قطر خط لوله که در ان نصب می شود مطابقت داشته باشد.
  3. پارامترهای عملکرد : عملکرد کنترل ولو، از جمله افت فشار، ضریب جریان (CV) و محدوده پذیری را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که کارایی شیر مطابق با نیازهای فرایند شما است.
  4. تعمیر و نگهداری ولو هایی را انتخاب کنید که نگهداری انها اسان است، قابلیت اطمینان طولانی مدت را ارائه می دهند و هزینه های کلی عملیات را کاهش می دهند.
  5. هزینه : در حالی که در نظر گرفتن هزینه اولیه یک شیر ضروری است، هزینه های طول عمر، از جمله بهره برداری، تعمیر و نگهداری و خرابی بالقوه را در نظر بگیرید.

نتیجه

شیرهای کنترل نقش مهمی در سیستم های کنترل مایعات (سیالات) دارند. با انواع مختلفی که هر کدام مزایای منحصر به فردی را برای کاربردهای خاص ارائه می دهند.

شرکت پترو پالایش کیان صنعت افرا با نام تجاری کیاصنعت تامین کننده انواع کنترل ولو ، شیر فشار شکن و شیرآلات دستی ، شیرآۀات ابزار دقیق ، آی توپی پوزیشنر ، لوله ، اکچویتور و آی توپی پوزیشنر است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین