-
در بررسی بازار پوشاک زمستانه کردستان نمایان شد

بازار در دست استوک‌فروش‌ها

پوشاک استوک در کنار تاناکورا دوشادوش هم، بازار پوشاک زمستانه را در کردستان در اختیار خود گرفته‌اند و اگرچه نرخ برخی از مُدل‌های این نوع پوشاک با البسه نو اختلاف چندانی ندارد اما مردم به واسطه داشتن برند و کیفیت، بیشتر آن را ترجیح می‌دهند. تقاضا برای خرید لباس‌های زمستانه با سردشدن هوا در کردستان افزایش پیدا می‌کند و مردم سال‌هاست با هدف کاهش هزینه ها، خرید لباس‌های دست دوم یا همان تاناکورا و در چند سال اخیر هم پوشاک استوک را بر تازه و نو ترجیح می‌دهند.

بازار در دست استوک‌فروش‌ها

پوشاک استوک در کنار تاناکورا دوشادوش هم، بازار پوشاک زمستانه را در کردستان در اختیار خود گرفته‌اند و اگرچه نرخ برخی از مُدل‌های این نوع پوشاک با البسه نو اختلاف چندانی ندارد اما مردم به واسطه داشتن برند و کیفیت، بیشتر آن را ترجیح می‌دهند. تقاضا برای خرید لباس‌های زمستانه با سردشدن هوا در کردستان افزایش پیدا می‌کند و مردم سال‌هاست با هدف کاهش هزینه ها، خرید لباس‌های دست دوم یا همان تاناکورا و در چند سال اخیر هم پوشاک استوک را بر تازه و نو ترجیح می‌دهند. با ورود پوشاک استوک که گفته می‌شود شامل برندهای خارجی استفاده نشده است و به دلیل ماندن در انبار و به فروش نرفتن آنها توسط تولیدکنندگان اروپایی و امریکایی وارد کشورهای آسیایی و افریقایی می‌شود، خرید پوشاک تاناکورا هم تا حدی کاهش پیدا کرده است.

مغازه‌های فروش پوشاک استوک در یکی دو سال اخیر در سنندج افزایش زیادی پیدا کرده است و اگر تا چند سال پیش فقط یک مغازه در خیابان ادب این شهر وجود داشت حالا در بیشتر خیابان‌های سطح این شهر شاهد فعالیت این واحدهای صنفی هستیم.اگر در گذشته بیشتر اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه خریدار کالای تاناکورا بودند اما چند سالی است که با ورود پوشاک و کیف و کفش استوک، جمعی از قشر مرفه جامعه هم جزو مشتریان این نوع کالا شده‌اند چراکه برای این افراد برند محصولات از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و لذا هزینه زیادی هم برای خرید این نوع کالا می‌کنند.یکی از شهروندان سنندجی در ارتباط با خرید پوشاک و میزان مبلغی که حاضر به هزینه کردن آن در این زمینه می‌شود به خبرنگار ایرنا گفت: کاپشن استوک و تاناکورا که برند خارجی هستند افزون بر نرخ مناسب از کیفیت بیشتری هم برخوردارند.

وی که خود را نسرین امینی معرفی کرد، ادامه داد: هر کسی تمایل دارد پوشاک نو و تازه بپوشد اما خرید این نوع در توان مالی هر کسی نیست و بیشتر این اجناس هم باوجود گران بودن کیفیت مطلوبی ندارند.

امینی بیان کرد: ما کاپشن را برای یک سال که حداکثر سه ماه هم امکان استفاده از آن را داریم، خریداری نمی‌کنیم به همین دلیل کیفیت و برند آن برای‌مان از اهمیت بیشتری برخوردار است بنابراین تهیه پوشاک استوک را بر کالای نو داخی ترجیح می‌دهیم.

بی شک در هر جامعه‌ای که مردم آن از قدرت خرید کمتری برخوردار باشند اولویت آنها خرید کالاهای بادوام و باکیفیت است چراکه نمی‌توانند هر سال مبلغی را بابت خرید یک قلم کالا همچون پوشاک زمستانه، هزینه کنند.در این بین واحدهای تولیدی داخلی هم با توجه به مشکلاتی که در تامین مواد اولیه و سایر مباحث دارند هنوز آن‌گونه باید و شاید نتوانسته‌اند در زمینه کیفیت با نمونه خارجی اعم از دسته دوم و استوک رقابت کنند.

واحدهای عرضه پوشاک استوک مجوز دارند؟

به گفته رئیس اتحادیه کیف و کفش و پوشاک در سنندج، واحدهای استوک‌فروشی که اقدام به فروش پوشاک از مد افتاده خارجی می‌کنند، دارای مجوز هستند.

بهروز داداش‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه از ۶ سال گذشته براساس دستورالعمل، فقط برای واحدهای نوفروشی مجوز و پروانه کسب صادر می‌شود، ادامه داد: قبل از این مدت برای واحدهای عرضه پوشاک دست دوم هم صادر می‌شد اما در ۶ سال اخیر این اقدام ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای تازه ایجاد شده هم از پروانه واحد نوفروشی برای عرضه پوشاک استوک استفاده می‌کنند، بیان کرد: به‌دلیل نبود بازار کار، بسیاری از جوانان این شهر بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه اقدام به گشایش مغازه و فروش اجناس مختلف به ویژه پوشاک می‌کنند.

اتحادیه پوشاک سنندج

رئیس اتحادیه کیف وکفش و پوشاک در سنندج با اعلام اینکه سه هزار نفر عضو این اتحادیه هستند، گفت: چند سالی است از طریق درگاه ملی مجوزها هم پروانه کسب برای متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری آنها به اتحادیه، صادر می‌شود.

داداش‌پور با اشاره به اینکه کالاهای تاناکورا و استوک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، افزود: واردات این نوع کالا از طریق مرزهای رسمی با توجه به بالا بودن نرخ ارز، صرفه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: معتقدم همه مردم ما شایسته این هستند که پوشاک نو بر تن کنند نه اینکه از محصولات دست دوم یا از مدافتاده خارجی استفاده کنند اما شرایط اقتصادی و کاهش توان خرید مردم باعث شده بیشتر به سمت تهیه این کالاها بروند.

استوک و تاناکورا قاچاق است

گفته می‌شود ۲۰ هزار نفر در واحدهای عرضه کالای تاناکورا و استوک در سنندج مشغول به کار هستند و جمع آوری این واحدها هم به دلیل نبود شغل جایگزین، تبعات اجتماعی و اقتصادی و در نتیجه نارضایتی عمومی، امکان‌پذیر نیست.

معاون نظارت و بازرسی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: پوشاک و کیف و کفش تاناکورا و استوک جزو کالای قاچاق محسوب می‌شود اما با توجه به گسترش آن در سطح استان به‌ویژه سنندج و اشتغال ۲۰ هزار نفر در این حوزه فعلا امکان جمع‌آوری آنها وجود ندارد.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: بی‌شک باید نسبت به جایگزینی شغل برای این افراد اقدام شود که در این راستا برنامه‌هایی همچون انتقال واحدهای تاناکورا به مرکز در حال احداث سنه سنتر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از مرکز سنه سنتر سنندج، دیگر واحدهای تاناکورا اجازه کهنه فروشی ندارند و باید اقدام به فروش و عرضه پوشاک نو و تازه کنند.

معاون نظارت و بازرسی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه بر عرضه کالای استوک و تاناکورا هم نظارت می‌شود، گفت: برخی از این واحدها در ایامی اقدام به حراج با تخفیف ۹۰ درصدی می‌کنند.

سردارزاده ادامه داد: تخفیف ۹۰ درصد یعنی اگر کالایی به نرخ ۱۰۰ تومان خریداری شده باید ۱۰ تومان به مشتری داده شود که بسیاری از این واحدها تنها برای اغفال مشتری اقدام به نصب برچسب و بنرهای تخفیف با درصد بالا می‌کنند.

وی اضافه کرد: تاکنون برای چند واحد که مرتکب تخلف مذکور شده‌اند، پرونده تشکیل داده‌ایم و آنها را به تعزیرات حکومتی معرفی کرده‌ایم.

سخن پایانی

برای اطلاع از نرخ پوشاک استوک به ویژه کاپشن با یکی از فروشندگان عمده کالای استوک در شهر مهاباد به صورت تلفنی تماس گرفتیم و این توزیع‌کننده اظهار کرد: هر عدل کاپشن استوک حاوی ۴۵ عدد است که براساس کیفیت آنها ۱۴۰ تا ۲۶۰ میلیون ریال نرخ دارد. در هر عدل کاپشن ۱۴۰ میلیون ریالی نرخ یک عدد کاپشن 3میلیون و ۱۲۰ هزار ریال (۳۱۲ هزار تومان) و در هر عدل ۲۶۰ میلیون ریالی هم نرخ یک کاپشن 5میلیون و ۷۸۰ هزار ریال است. برخی از مغازه‌های استوک فروشی شهر سنندج در چند روز اخیر کاپشن و سویشترت و هودی را با تخفیف ۵۰ درصد عرضه کردند؛ نرخ برخی از کاپشن‌ها در این مغازه با این تخفیف ۹ میلیون ریال به مشتریان عرضه شده است. این آمارها بیانگر این است که این واحدها گردش مالی مطلوبی دارند و همین هم عاملی برای رشد آنها شده و می‌توان گفت بازار پوشاک زمستانه امسال در دست استوک‌فروشی‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین