راهکارهای احیای یک واحد اقتصادی
حسین قمشهای با بیان اینکه برای احیای یک واحد اقتصادی در وهله اول باید دلایل رو به افول بودن آن مورد بررسی قرار گیرد گفت: بسیاری از شرکتها در زمینه مدیریتی مشکلاتی دارند یا برخی از شرکتها سابقه زیاد داشته و به نوعی رو به افول قرار دارند پس باید ابتدا دلایل این افول مشخص شود و در ادامه مراحل بعدی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.
نخستین روز دوره آمادگی تایید صلاحیت حرفهای متخصصین احیای واحدهای اقتصادی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.به گزارش روابط عمومی نهضت احیای واحدهای اقتصادی، در این دوره که به منظور آشنایی و آموزش بیشتر احیاگران با مراحل علمی احیای واحدهای اقتصادی برگزار شد، حسین قمشهای، اکبر صمدی، سهیل میزانی، محمد علی نوابی، رضا آبیاک، محمدعلی نوابی و بهزاد هاشمی در مورد معرفی صنعت و زیست بوم احیا در ایران و جهان، فرآیند اضمحلال و ورشکستگی شرکتها، تحلیل کسبوکار عارضهیابی و نحوه آمادهسازی طرحنامه احیا توسط احیاگر، فرآیند احیا و مدیریت تغییر در واحدهای اقتصادی و بازاریابی، برند و تهیه طرح بازاریابی در فرآیند احیا و قانون تجارت و ورشکستگی و قرارداد نویسی در حوزه احیا نکاتی را عنوان کردند.
اکبر صمدی نیز برنامه جامع احیا را مشتمل بر ۱۰ مرحله دانست و ادامه داد: این مراحل از بررسی خلاصه مشکلات شرکتها تا تدوین استراتژی شرکت خواهد بود و احیاگر و احیاجو در مرحله آخر با هم پیمان میبندند تا شرکت را از اضمحلال نجات داده و به هدف نهایی که همان سودآوری است برسانند.
در ادامه سهیل میزانی با بیان اینکه بسیاری شرکتها بودهاند که اگر امروزه بخواهیم دوران اوج آنها را یادآوری کنیم کسی باور نخواهد کرد گفت: مشکلات در تمام شرکتها اعم از کوچک و بزرگ وجود خواهد داشت و دلایل بسیاری نظیر برداشتهای بیحساب از شرکت، درخواست وام با بازپرداخت بالا، عقب افتادن پرداختیها به کارمندان و پیمانکاران و مسائلی از این دست میتواند یک شرکت را به افول برساند.
وی ادامه داد: مراحل رسیدن یک شرکت به مرحله احیاجویی از نشانههایی که بروز میدهد آشکارا قابلمشاهده است و با بررسی دقیق شرکتها میتوان وضعیت آنها را از این حیث مورد مطالعه قرار داد. رضا آبیاک در ادامه این نشست گفت: مدرک دانشگاهی اگر همراه با مهارت نباشد ارزش ندارد و مشاوره هم اگر همراه با علم نباشد آنهم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت و مدیریت شامل علم، مهارت و هنر است، پس یک احیاگر باید ابتدا موضوع مورد احیای خود را مشخص کند.
وی ادامه داد: یک احیاگر نمیتواند هم یک کارخانه فولاد را پشتیبانی کند و هم موادغذایی را یا کسی که کارخانجات بزرگ را احیا میکند نمیتواند با کسبوکارهای کوچک مشورت داشته باشد و هر احیاگری در حوزه تخصصی و وسعت کاری خود باید تلاش کند.
لازم به یادآوری است این همایش تا روز دوشنبه نیز ادامه داشته است و کارشناسان با قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی، قوانین مالیاتی و روشهای تامین مالی در حوزه احیا، عقود بانکی و انواع قراردادها، نحوه خوانش صورتهای مالی و تجزیه و تحلیل وضع مالی شرکتها، روشهای تامین مالی در صنعت احیا و ارزشگذاری شرکتها آشنا شدند.