پنج‌شنبه 06 اردیبهشت 1403 - 25 Apr 2024
کد خبر: 104719
تاریخ انتشار: 1402/11/29 05:54
در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت«سلامت» عنوان شد

ایجاد بازار رقابتی با تسهیل ورود دانش‌بنیان‌های خارجی

چهارمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت حوزه سلامت در سالن همایش‌های پارک فناوری پردیس با حضور وزرای بهداشت و صنعت و معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد.
ایجاد بازار رقابتی با تسهیل ورود دانش‌بنیان‌های خارجی

چهارمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت حوزه سلامت در سالن همایش‌های پارک فناوری پردیس با حضور وزرای بهداشت و صنعت و معاون علمی ریاست جمهوری برگزار شد. همچنین با حضور وزرای بهداشت، صنعت و معدن و تجارت و معاون علمی رئیس‌جمهور، نمایشگاه دائمی تجهیزات پزشکی ساخت ایران در پارک فناوری پردیس افتتاح شد که از جمله محصولات ارائه شده در این نمایشگاه، تجهیزات اتاق عمل تمام ایرانی بود. در این رویداد توافقنامه همکاری سه جانبه در جهت حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان عرصه سلامت بین وزارتخانه‌های بهداشت (هیات امنای صرفه جویی ارزی)، وزارت صمت و ستاد اقتصاد سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری به امضا رسید. در این مراسم همچنین از محصولات جدید دارویی و مواد موثره در درمان سرطان و نیز برخی تجهیزات پزشکی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان رونمایی شد.

مسیر اصلی در صنعت، نوآوری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر شرکتی بدون گرفتن رانت، کالایی صادر کند ارز آن برای خود شرکت است و در وزارت صمت از آن حمایت می‌کنیم.به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی در چهارمین رویداد صنعت دانش‌بنیان با رویکرد سلامت در پارک علم و فناوری پردیس اظهارکرد: مسیر اصلی در صنعت نوآوری است، این روند از ایده تا تجاری‌سازی محصول شروع و در نهایت منجر به صادرات و فروش می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید خود را به شرکت‌های بزرگ وصل کنند، باید به سمت علمی و کاربردی حرکت کنیم متاسفانه بیشترین تحقیقات را در کشورمان شرکت‌های دولتی دارند در حالی که در کشورهای دیگر این روند، برعکس است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شرکت‌های بزرگ قادر به تحقیق و توسعه هستند و این شرکت‌ها باید شرکت‌های مرتبط کوچک را تحت حمایت خود قرار دهند. زیاد کردن شرکت‌های دانش‌بنیان خطاست، همچنین نباید شرکت‌های بزرگ اقدام به تولید انبوه کنند بلکه باید به سمت کالاهایی حرکت کرد که ارزش افزوده برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که دولت را از تصدی‌گری خارج کنیم گفت: باید قیمت‌گذاری دستوری را حذف کنیم و اجازه دهیم شرکت‌های دانش‌بنیان خارجی وارد شوند تا سهم رقابت افزایش یابد. علی‌آبادی بیان کرد: برای بین‌المللی شدن باید ارتباطات را برقرار کرد و شبکه‌ای از ارتباطات و اطلاعات را در دنیا به وجود آورد در همین راستا، پیوند خوردن با شرکت‌های بزرگ دنیا به نفع شرکت‌های داخلی است.

وی از شرکت‌ها خواست فرصت‌ها را در کشورهای مختلف شناسایی کنند و در این رابطه اظهارکرد: باید از روابط خود به صورت فرصت‌طلبانه استفاده کرد و حتی از روابط کشورها برای ایجاد نمایندگی و راه‌اندازی تولید بهره برد؛ در همین راستا از شرکت هایی که در سایر کشورها اقدام به تولید کنند در وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه همایش دانش‌بنیان‌ها ادامه خواهد داشت گفت: چشم امید همه مردم به شرکت‌های دانش‌بنیان است در همین راستا وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع فلزی، شرکت شهرک‌ها و خودروهای برقی را برگزار کردیم و اکنون در حوزه سلامت محور این همایش را برگزار کردیم.

علی‌آبادی خاطر نشان کرد: با بانک مرکزی در خصوص بحث ارز و سایر موارد مذاکره‌هایی کرده‌ایم، همچنین با صندوق توسعه ملی صحبت کرده‌ایم تا سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی گسترش پیدا کند، در همین راستا اگر شرکتی بدون گرفتن رانت، کالایی صادر کند ارز آن برای خود شرکت است و در وزارت صمت از آن حمایت می‌کنیم.

ثبت ۳۳۵ اختراع حوزه سلامت در یک سال

وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی با انتقاد از عرضه گسترده مکمل‌های دارویی و غذایی در داروخانه‌ها گفت: احتیاجی به این همه مکمل دارویی که اغلب قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نیست و می‌توان ویتامین مورد نیاز بدن را با اصلاح سبک زندگی تامین کرد.

بهرام عین‌اللهی در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان که پارک فناوری پردیس برگزار شد، با اشاره به تحصیل ۱۲ هزار داروساز در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور اظهارکرد: یکی از رویکردهای وزارت بهداشت این است که دانشجویان داروسازی با صنعت و شرکت‌های مرتبط دارویی پیوند داشته باشند تا نتایج آن را در تولید داروهای مورد نیاز نظام سلامت شاهد باشیم.

وی از فعالیت هزار و ۴۴۴ شرکت دانش‌بنیان در حوزه سلامت خبر داد و گفت: ۴۵ درصد این شرکت‌ها در حوزه تولید دارو، واکسن و مواد موثره دارویی، ۴۰ درصد در بخش تجهیزات پزشکی و ۱۵ درصد در حوزه مکمل‌ها وفرآورده‌های غذایی و دارویی فعال هستند.

وی با طرح این پرسش که آیا جامعه ما به این میزان تولید مکمل غذایی و دارویی نیاز داریم؟ اظهارکرد: مشکل ما در سبک زندگی است که باید اصلاح شود؛ در پویش ملی سلامت که ۴۶ میلیون نفر شرکت کردند، مشخص شد که ۸۸۰ هزار نفر از فشار خون و ۴۶۰ هزار نفر از ابتلای خود به دیابت اطلاعی نداشتند و اگر بیماری آنها کنترل نشود در چند سال آینده با عوارض آن مواجه می‌شوند.

عین‌اللهی با بیان اینکه مشکل نظام سلامت در روستاها نیست بلکه در شهرها و ناشی از تغذیه ناسالم و کم تحرکی است، افزود: می‌توان بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق اصلاح تغذیه تامین کرد و احتیاجی به این همه مکمل که اغلب هم قاچاق و تاریخ مصرف گذشته هستند، نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه اولویت‌های نظام سلامت را مشخص می‌کند، گفت: درمان انواع سرطان، توسعه درمان از طریق سلول‌های بنیادین و توسعه شتابدهنده‌ها در اولویت قرار دارد.

وی به وجود ۱۵ پارک علم و فناوری، ۱۱۴ مرکز رشد، ۱۴ مرکز نوآوری و یک هزار و ۴۴۴ شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهارکرد: اکنون پنج هزار و ۹۸ محصول سلامت محور از سوی این شرکت‌ها تولید شده که از این تعداد هزار و ۳۰۳ محصول مجوز غذا و دارو دریافت کرده‌اند و ۷۴۰ محصول تجاری‌سازی شده است.

عین‌اللهی با اشاره به فعالیت ۲۵۰۰ نخبه سلامت در کشور خاطر نشان کرد: در یکسال گذشته ۳۳۵ اختراع جدید در حوزه سلامت ثبت شده است که بسیار نوآورانه است.

وزیر بهداشت گفت: ۱۵ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه سلامت فعال هستند که ۲۳ درصد از کل اقتصاد دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده‌اند که بیانگر گردش مالی و بهره‌وری بالا در حوزه سلامت است.

عین‌اللهی با اشاره به وجود ۸۵ مرکز تحقیقاتی در کشور، این نکته را گوشزد کرد که کاری که برخی از این مراکز انجام می‌دهند، تولید مقاله است که مشکلی حل نمی‌کند بلکه باید به سمتی پیش برویم که مراکز تحقیقاتی بتوانند محصول محور باشند و نیاز مردم را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران در رشته پزشکی در منطقه مرجعیت علمی دارد، افزود: ایران قوی‌ترین حوزه سلامت را در منطقه دارد به طوری که نیاز نیست مردم برای درمان به دیگر کشورها بروند و حتی میزبان بیمارانی از سایر کشورها هستیم که برای درمان به ایران می‌آیند.

عین‌اللهی در این رابطه یادآور شد که در دولت سیزدهم تعداد مراکز درمانی میزبان گردشگران سلامت از ۱۳۰ مرکز به ۲۸۰ مرکز افزایش یافته است.

رشد تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در جریان بازدید از چهارمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس گفت: تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ درصد رشد یافت.سید محمد موسوی افزود: در مدت یاد شده، در حوزه تراکتور ۳۷ درصد رشد تولید ثبت شد و در بخش‌های تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات تولیدی نیز شاهد رشد بودیم.

موسوی به صنعت سلامت در کشور پرداخت و با یادآوری اینکه پیش از انقلاب اسلامی پزشکان هندی کادر درمان ایران را تشکیل می‌دادند، افزود: این وضعیت اکنون تغییر کرده است همچنان که زمانی انگلیسی‌ها می‌گفتند ایرانی‌ها نمی‌توانند حتی به تجهیزات نفت و گاز هم دست بزنند اما امروز شاهدیم در عسلویه ۷۰ درصد از ۱۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام شده است. معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صمت با بیان اینکه به دنبال توسعه تولیداتی هستیم که مانع خروج ارز از کشور می‌شوند، توضیح داد: اکنون ۱۹ تجهیز پرکاربرد با ارزبری بالا در دستور کار قرار دارد و بر اساس تفاهمنامه‌ای که میان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت بهداشت و درمان منعقد می‌شود، میزان حمایت و تامین منابع هر دستگاه مشخص شده است.

تبدیل پارک پردیس به قطب حوزه سلامت

رئیس پارک فناوری پردیس نیز در این رویداد از برنامه این پارک برای تبدیل شدن به قطب بین‌المللی حوزه سلامت خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۲ و پس از صدور مجوز پارک سلامت پردیس، شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت بیشتری در پارک فناوری پردیس مستقر شدند، به‌گونه‌ای که اکنون بیش از ۱۰۰ شرکت این حوزه در پارک فناوری پردیس مشغول به فعالیت هستند.

مهدی صفاری‌نیا افزود: صدها محصول دانش‌بنیان حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی در پارک فناوری پردیس تولید شده که علاوه بر رفع نیاز داخل، در صادرات نیز گام‌هایی برداشته شده است و تجهیزات پزشکی پارک به بیش از ۴۰ کشور صادر شده است.

صفاری‌نیا با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای پارک فناوری پردیس گفت: یکی از برنامه‌های پارک فناوری پردیس، تبدیل شدن به قطب بین‌المللی حوزه سلامت است که علاوه بر حضور شرکت‌های حوزه سلامت، آمادگی داریم تا شعبه‌ای از سازمان غذا و دارو را نیز برای توسعه همکاری با وزارت بهداشت در پارک فناوری پردیس ایجاد کنیم. رئیس پارک فناوری پردیس ایجاد فن بازارهای حوزه سلامت را از دیگر برنامه‌های پارک فناوری پردیس برشمرد و افزود: ۲۱ فن‌بازار منطقه‌ای کشور با راهبری شبکه فن‌بازار ملی ایران و تحت مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها مشغول به فعالیت هستند و با همکاری وزارت بهداشت تصمیم داریم تا فن‌بازارهای حوزه سلامت را نیز ایجاد کنیم.

اعطای نشان تجاری به ۳ شرکت دانش‌بنیان

در این رویداد دانش‌بنیان، با حضور معاون علمی رئیس‌جمهوری و وزرای صمت و بهداشت، از ۹ محصول فناورانه استانی تقدیر شد و ۳ شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک پردیس «نشان تجاری» دریافت کردند.

طرح‌های دانش‌بنیان و فناورانه‌ای که مورد تقدیر قرار گرفتند شامل طرح‌های زیر است:

- طراحی و تولید شفت داخلی موتور هواپیما به عنوان یکی از محصولات گلوگاهی در صنعت هوایی

- داخلی‌سازی کاتالیست پالادیوم بر پایه کربن

- طراحی و ساخت آسیاب‌های HPGR

- تولید هادی‌های هوایی ۲ فاز GPPC مورد استفاده در خطوط انتقال برق

- مشعل NFG۱ کوآندا

- طراحی و ساخت انواع تونل باد با سرعت و ابعاد اتاق تست متنوع

- تولید استامینوفن تزریقی

- ساخت فراورده دارویی ملین ایمن و بدون سنا برای کودکان

- تولید توکسین بایندر معدنی برای استفاده در خوراک دام

همچنین در این مراسم به سه شرکت عضو پارک فناوری پردیس «نشان تجاری» و تایید کیفیت پارک فناوری پردیس اعطا شد که محصولات آنان در زمینه‌های «کشت درمان ناباروری»، «لیزر درماتولوژی الکساندریت» و «الکترونیک» بود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4vj9pj