چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403 - 24 Apr 2024
کد خبر: 20019
تاریخ انتشار: 1401/07/25 10:52
روند رو به رشد تولید «فولاد» در نیمه نخست امسال

طرح‌های توسعه فولاد مبارکه ۲۰ برابر شد

تولید فولاد در رده صنایع مادر و استراتژیک جهان قرار دارد.

تولید فولاد در رده صنایع مادر و استراتژیک جهان قرار دارد. این صنعت در کشور ما نیز اهمیت ویژهای دارد، بر همین اساس نیز در طول سالهای گذشته شاهد توسعه فولادسازی ایران بودهایم. در این میان فولاد مبارکه بهعنوان یکی از فولادسازان بزرگ کشور کوشیده تا هر ساله، حدود نیمی از فولاد کشور را تولید کند. بر همین اساس نیز طرحهای توسعه متعددی را در دستور کار خود دارد. فولادسازان این مجتمع همراه رشد تولید و توجه به کیفیت، به اعتلای نام این برند در سطح جهانی نیز توجه میکنند. نگاه کلی به آمارهای تولید فولاد مبارکه در نیمه نخست امسال حکایت از موفقیت این شرکت در تولید و رکوردشکنیهای متعدد دارد، چراکه در همین بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تحویل انواع محصولات این شرکت در بازار داخل نیز ۲۶ درصد رشد داشته است.

افزایش تولید در ۶ ماهه نخست امسال

مدیرعامل فولاد مبارکه از افزایش ۲۰ برابری حجم طرحهای توسعه این شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این طرحها که هریک بهتنهایی نقش ارزندهای در توسعه صنعت فولاد کشور ایفا خواهند کرد، با قوت در حال پیگیری و اجرا هستند.

به گزارش روابطعمومی شرکت فولاد مبارکه، محمدیاسر طیبنیا خاطرنشان کرد: ممکن است در جریان اجرای این طرحها با مشکلات زیادی مواجه شویم، اما باید به خاطر داشته باشیم، با توجه به اینکه دشمنان هرگز نخواستهاند کشور ما به لحاظ صنعتی رشد کند، این چالشها و محدودیتها همیشه وجود داشته و برای برونرفت از این وضعیت باید با برنامهریزی لازم، بیشازپیش آمادگی داشته باشیم، چراکه هنر مدیریت، خنثی کردن این چالشهاست.

طیبنیا با اشاره به اینکه تحریمها و حملات سایبری و رسانهای دشمنان را با موفقیت پشتسر گذاشتهایم، تصریح کرد: هریک از این بحرانها به نقطه قوت ما بدل شد و مصداق بارز این امر در فولاد مبارکه با کسب دستاوردهای کمی و کیفی، تنوع محصولات و بومیسازی است.

وی با اشاره به افزایش تولید ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به برنامه و مدت مشابه سال گذشته، ابرازکرد: خوشبختانه دستاوردهای زیادی در ۶ ماه نخست امسال و یک سال اخیر حاصل شده که قابلتقدیر است.

طیبنیا با بیان اینکه تولید محصولات جدید در فولاد مبارکه نشاندهنده خودباوری، اعتمادبهنفس و خطرپذیری است، اظهار کرد: بهموازات توجه به کمیت تولید، موضوع کیفیت نیز همچنان در صدر اولویتهای شرکت قرار دارد.

وی گفت: طی بازدیدهای انجام‌‌شده از خطوط تولید شرکت، شاهد اتفاقات خوبی بودیم که از جمله آنها میتوان به اجرای موفقیتآمیز پروژه هیدرولیکی کردن سایدگاید (VSB) ناحیه نورد گرم اشاره کرد، موفقیتی که نشاندهنده تثبیت خودباوری در صنعت کشور است.

ارتقای اعتبار و برند فولاد مبارکه

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه با تلاش و پشتکار مضاعف، به یاری خداوند همواره در نبرد با مشکلات موفق خواهیم شد، ابراز امیدواری کرد: در پایان امسال در صورت دستیابی به تمامی اهدافمان، یک جشن بزرگ پیروزی برپا میکنیم.

وی ادامه داد: نام تجاری (برند سازمانی) یکی از مهمترین مسائل برای فولاد مبارکه، بهعنوان صنعتی پیشرو و الگو برای دیگر صنایع و بنگاههای اقتصادی کشور است. وظیفه ما حفظ و ارتقای جایگاه نام تجاری و افزایش اعتبار فولاد مبارکه در سطح جامعه است.

طیبنیا با تاکید بر ضرورت بیشازپیش تثبیت نام تجاری فولاد مبارکه، خاطرنشان کرد: شکی نیست که جایگاه فولاد مبارکه در عرصه تولید، جایگاه تثبیتشدهای است، اما ذهنیت مردم درباره این نشان تجاری هم برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: ما باید به ارزشهای سازمانی فولاد مبارکه توجه بیشتری داشته باشیم، چراکه این ارزشها امروز در حفظ جایگاه نام تجاری، تکمیلکننده نقش تولیدی این شرکت در کشور است؛ بر همین اساس باید درباره ارزشهای اخلاقی و مدیریتی حاکم بر این مجموعه اقدامات جدیتری انجام شود.

اعتماد به توان داخلی، رمز موفقیت

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه سبکهای استاندارد مدیریتی در بستر فرهنگ سازمانی محقق میشوند، ابراز کرد: سبک مدیریتی در هر سازمان زمانی موفق است که با فرهنگ همان سازمان متناسب باشد؛ بنابراین نمیتوان برای همه سازمانها نسخه مدیریت واحدی تعریف کرد.

وی در ادامه یادآور شد: تجربه ثابت کرده هرجا با خودباوری به توان داخلی اعتماد کردیم، موفق شدیم نمونه بارز آن الگوی مدیریت جنگ در دوران دفاع مقدس است، تجربهای که همه ما موفقیتهای آن را لمس و آثار آن را مشاهده کردهایم. طیبنیا با بیان اینکه الگوبرداری از مدل مدیریت دفاع مقدس، مکمل نام تجاری فولاد مبارکه است، یادآور شد: سبک مدیریتی دفاع مقدس در بحران جنگ پدیدار شد و بهعنوان یک الگوی موفق در اختیار ما است؛ بنابراین باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنیم، چراکه به دلایل بسیاری ازجمله نامتوازن بودن امکانات و ادوات جنگی و نابرابری پشتیبانیها میان ایران و عراق، نوآوریهای زیادی در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه سبک مدیریت دفاع مقدس، سبک مدیریت ایرانی-اسلامی است، عنوان کرد: این سبک مدیریتی برگرفته از تمدن ایرانی و اخلاق اسلامی است که باید به آن باور پیدا کنیم، چراکه منطبق با فرهنگ ما بوده و در جای دیگری تبیین نشده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر استفاده حداکثری از فرصتهای پیشرو برای تولید بیشتر و باکیفیتتر محصولات موردنیاز بازار، خاطرنشان کرد: ماههای مهر و آبان که از نظر تامین انرژی موردنیاز خطوط تولید با محدودیت کمتری مواجه هستیم، فرصت فوقالعادهای است؛ بنابراین مسئولان ذیربط بهطور دقیق و منظم باید میزان موجودیهای سنگآهن نرمه، زبره و گندله و آهن اسفنجی را پایش کنند تا از نظر مواد اولیه تولید با مشکل مواجه نشویم.

رشد ۲۶ درصدی تحویل محصولات فولاد مبارکه در بازار داخل

آمارهای ثبتشده در فولاد مبارکه از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۱۴۰۱ نشان میدهد رکوردشکنیها، افزایش تولید و رشد فزاینده بهرهوری نیروی انسانی و تجهیزات به ثمر رسیده، چراکه در همین بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، میزان تحویل انواع محصولات این شرکت در بازار داخل نیز ۲۶ درصد رشد داشته است.

طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با بیان این مطلب گفت: این شرکت در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات فولادی تخت را به بازار داخل تحویل داده و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار تن محصولات تولیدی شرکت به بازار داخل تحویل شده بود.

رشد ۲۰ درصدی ارزش، با عرضه محصولات نهایی

جوانبخت با اشاره به اهمیت ارزش تحویل این میزان محصول اظهار کرد: افزایش عرضه محصول وقتی بیشتر میشود که مشاهده میکنیم فولاد مبارکه توانسته طی ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در مجموع رشد ۲۰ درصدی را در ارزش محصولات تحویلی رقم بزند که این مهم ناشی از عرضه بیشتر محصولات نهایی و با ارزشافزوده بالاتر به بازار بوده است.  وی در ادامه از حمایت شرکت فولاد مبارکه از صنایع پاییندستی و تامین حداکثری نیاز مشتریان بهعنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش واردات محصولات فولادی تخت و جلوگیری از خروج ارز از کشور یاد کرد.

مکانیسم شفاف عرضه و تقاضا

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: این دستاورد همچنین با عرضه تمامی محصولات شرکت در بورس کالا با مکانیسم شفاف عرضه و تقاضا محقق شده که بهموازات آن عرضههای اختصاصی برای دو گروه استراتژیک خودروسازی و لوازمخانگی با هدف تامین حداکثری نیاز آنها انجامشده است.

جوانبخت در بخش دیگری از سخنان خود از تحویل ۱۰۸ میلیون تن انواع محصولات فولاد مبارکه به بازار از ابتدای بهرهبرداری شرکت تاکنون خبر داد و گفت: با تحویل این میزان محصول در صنعت زیربنایی فولاد کشور به نقش مهم و بیبدیل فولاد مبارکه بیشازپیش پی میبریم.

جلوگیری از التهاب بازار

وی در پایان تصریح کرد: عملکرد ۶ ماهه گروه فولاد مبارکه با عرضههای مکفی که نتیجه آن تعادل نسبی بازار بوده در جلوگیری از التهاب بازار نیز نقش قابلملاحظهای داشته
است.

ضمن اینکه این دستاوردها میتواند شرکت را در راستای تامین ارز موردنیاز و تحقق اهداف صادراتی خود در نیمه دوم سال یاری رساند.

سخن پایانی

شرکت فولاد مبارکه در ۶ ماه نخست امسال حدود ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع محصولات فولادی تخت را به بازار داخل تحویل داد. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۲ میلیون و ۹۷۸ هزار تن محصولات تولیدی شرکت به بازار داخل تحویل شده بود. طی ۶ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در مجموع شاهد رشد ۲۰ درصدی در ارزش محصولات تحویلی فولاد مبارکه بودیم. این موفقیت ناشی از عرضه بیشتر محصولات نهایی و با ارزشافزوده بالاتر به بازار بوده است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4v5myz