دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 06 May 2024
کد خبر: 87864
تاریخ انتشار: 1402/03/29 07:16
جدال بر سر ساعت کار پایان ندارد

ساعت کار مجلسی‌ها چند است؟

با گذشت حدود ۲ هفته از ابلاغ تغییر ساعات ادارات توسط دولت، انتقادها از سوی مردم و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس به این سازکار ادامه دارد.
ساعت کار مجلسی‌ها چند است؟

مجلس اصرار دولت و وزارت نیرو را عامل اصلی مصوبه تغییر ساعت شروع کار می‌داند و دولت مبنای اجرای این سیاست را مصوبه مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند. بااین همه در آخرین روزهای هفته گذشته و در جریان جلسه هیات دولت، وزیر کشور از بررسی و اصلاح مصوبه تغییر ساعت اداری کشور خبر داد و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی نیز گفت: تغییر ساعت اداری متناسب با شرایط کاری و شرایط عمومی جامعه تغییر خواهد کرد.

چالش نمایندگان برای اقناع افکار عمومی

کابینه رئیسی در جلسه روز ۱۰ خرداد با هدف مدیریت انرژی و جلوگیری از قطعی برق طی مصوبه‌ای ساعت کاری کارمندان ستادی دولت را به ۶ صبح تا ۱۳ تغییر داد و اعلام کرد مصوبه مذکور از تاریخ ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور لازم‌الاجرا است. حدود یک هفته پس از ابلاغ مصوبه دولت، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه همزمان با زمان اجرای مصوبه با انتشار اعلامیه‌ای خاطر کارکنان این قوه را بابت حضور سحرگاهی در محل کار راحت کرده و از شروع ساعت کاری از ۷ صبح خبر داد. خبر خوش قوه قضاییه برای کارکنان این مجموعه کمتر از ۲۴ ساعت دوام داشت. در کمتر از ۲۴ ساعت از ابلاغیه اول، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، دوباره در اطلاعیه‌ای از تبعیت از مصوبه دولت خبر داد و اعلام کرد «ساعت شروع به کار همه واحدهای قضایی و اداری تابعه قوه قضاییه تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ از ساعت ۶ صبح با لحاظ سقف مقرر قانونی است.»

واکنش به مصوبه شروع ساعت کاری به همین جا ختم نشد و حاشیه‌ها با محوریت ساعت کاری نمایندگان مجلس به عنوان تصویب‌کننده این درخواست دولت بالا گرفت. بسیاری از کارشناسان و شهروندان با اشاره به اینکه ساعت کاری نمایندگان مجلس همچنان ۸ صبح است، مجلس را به چالش کشیدند.

نمایندگان از ۶ صبح سرکار هستند

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز پایگاه خبری موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت گفت: ما نمایندگان از ساعت ۶ صبح مجلس هستیم چرا که هر روز جلسات وزرا، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها برگزار می‌شود. او افزود: واقعیت امر این است که صحن علنی ساعت ۸ صبح شروع می‌شود اما جلسات داخلی مجلس ساعت ۶ صبح آغاز شده و جلسات فراکسیون‌ها وکمیسیون‌ها نیز حداکثر ساعت ۶ و نیم برگزار می‌شود.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه مصوبه دولت درباره تغییر ساعت کارمندان شامل نمایندگان مجلس نیز شده یا خیر تصریح کرد: قبل ازاینکه کارمندان ملزم به شروع کار در ساعت ۶ و نیم شوند، نمایندگان جلسات خود را از ۶ شروع می‌کردند. به عبارت دیگر اگر کارمندان الان ملزم به حضور در محل کار ساعت ۶ شدند، نمایندگان از خیلی وقت پیش از ساعت ۶ سر کار می‌آیند، بنابراین مجلس و نمایندگان نیز استثنا نیستند و این مصوبه تغییر ساعت اداری را رعایت می‌کنند.

مشکل مدیریت انرژی حل نمی‌شود

آصفری ضمن ارزیابی مصوبه دولت درباره تغییر ساعت شروع به کار کارمندان خاطرنشان کرد: با تغییر ساعت کار نمی‌توان مشکل مدیریت انرژی را حل کرد، دولت امروز مشکل تامین انرژی دارد که مربوط به گذشته است چراکه در دولت‌های گذشته نیروگاه به اندازه کافی در کشور ساخته نشده است. بنابراین دولت به دنبال حل مشکل تامین انرژی است و می‌خواهد از طریق تغییر ساعت این مشکل را حل کند که به نظر نمی‌رسد این راه‌حل نمی‌تواند خیلی موفق باشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: هر چند باید برای این قضیه دنبال تاسیس نیروگاه برق در کشور باشیم. کما اینکه درحال‌حاضر نیاز به ۸۰ هزار مگاوات برق داریم در حالی که ظرفیت نیروگاه‌ها حدود ۵۴ هزار مگاوات است و نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات کمبود انرژی داریم. بر این اساس دولت می‌خواهد از طریق تغییر ساعت شروع به کار کارمندان، مدیریت کند که صنایع تولیدی نخوابند.

تفویض اختیار به استانداران برای تغییر ساعت کار

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با توجه به تفاوت و تنوع شرایط آب‌وهوایی در سطح کشور شاید بهتر باشد که تعیین ساعات کار ادارات در استان‌ها با لحاظ مقرراتی به استانداران تفویض شود تا در وضعیت اضطراری و موارد لزوم متناسب با شرایط استان تصمیم لازم را اتخاذ کنند.

خلیل بهروزی‌فر در واکنش به مشکلاتی که در پی تغییر ساعات کاری ادارات برای کارمندان ایجاد شده است و برخی این مسئله را به قانون عدم تغییر ساعت شش ماهه اول مرتبط دانسته‌اند، گفت: ما در کمیسیون اجتماعی در زمان بررسی لایحه دولت برای اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری این انتقاد را به سمع و نظر آقایان در سازمان اداری و استخدامی کشور رساندیم که قطعا تعیین ساعت ۶ صبح برای آغاز به کار ادارات مناسب نیست؛ چراکه نمی‌توان از این زمان به بهترین نحو بهره‌وری کرد و این نوع تغییر ساعت تامین‌کننده رضایت کارمندان و ارباب رجوع هم نیست.

وی ادامه داد: اینکه ما فقط یک ساعتی را تعیین کنیم که باعث صرفه‌جویی در انرژی شود و نحوه رفت‌وآمد کارمندان را درنظر نگیریم اصلا به صلاح نیست بنابراین نیاز است که مسئولان پاسخگوی زحمتی که با این روش برای مردم ایجاد کرده‌اند، باشند. نماینده مردم فومن در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تغییر ساعات کار ادارات با برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، اظهار کرد: صرفه‌جویی در انرژی را می‌توان به اشکال دیگری نیز تامین کرد بنابراین تعیین ساعات کار ادارات بدون توجه به زمان رفت‌وآمد کارمندان و وضعیت خانواده‌ها به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. وی درباره مشکلاتی که در پی همزمانی پایان کار بانک‌ها با آغاز به کار بازاری‌ها ایجاد شده است، افزود: البته در گذشته در ابلاغیه‌های اداری اعلام شده بود که مراکز خدمات‌دهی همچون بانک‌ها باید زمان خود را با زمان رفت‌وآمد مردم تنظیم کنند تا آنها بتوانند به راحتی امور مالی خود را انجام داده و از خدمات این بخش بهره‌مند شوند.

بهروزی‌فر درباره زمان مناسب‌تر آغاز به کار ادارات برای کاهش مشکلات کنونی، گفت: این مسئله به اثبات رسیده است که بهترین زمان برای آغاز به کار ادارات بعد از ساعت ۷ صبح است و ساعت پایان کار هم می‌تواند ۲ بعدازظهر باشد تا هم محاسبات وزارت نیرو برای صرفه‌جویی در انرژی بر هم نخورد و هم از توان و انرژی نیروی انسانی برای تحقق اهداف این بخش هزینه نشود ضمن اینکه لازم است در جهت تامین انرژی به دنبال منابع دیگری باشیم تا مشکلات این بخش نیز حل شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ویژگی‌های متنوع استان‌های مختلف از جمله آب‌وهوا، تصریح کرد: شاید بهتر باشد که تعیین ساعات کار ادارات در استان‌ها با لحاظ مقرراتی به استانداران تفویض شود تا در شرایط اضطراری که با کمبود انرژی مواجه می‌شویم، متناسب با وضعیت هر منطقه این اختیار را داشته باشند که در یک بازه زمانی مثلا ۲ ساعته به کم‌وزیاد کردن ساعات اداری بپردازند. وی افزود: یک استانی در منطقه کوهستانی قرار دارد و یک استان در منطقه کویری که آب‌وهوای آنها با هم متفاوت است، نحوه و میزان نیاز و استفاده از انرژی‌ آنها هم با یکدیگر متفاوت است، در نتیجه می‌توان با یک برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری منطقه‌‌ای به خروجی بهتری برای مدیریت مصرف انرژی دست پیدا کرد.

سخن پایانی

در حالی که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از ساعت حضور نمایندگان از ساعت ۶ صبح در مجلس خبر می‌دهد، اطلاعات خبرنگار صمت حاکی از آن است که با توجه به اینکه مصوبه تغییر ساعت کار کارمندان، مصوبه مجلس نیست و بخشنامه دولت محسوب می‌شود، کادر اداری بسیاری از نهادها و سازمان‌های دولتی براساس آیین‌نامه‌های داخلی ادامه فعالیت داده و شروع به کار آنها ارتباطی به مصوبه مجلس ندارد. ساعت شروع به کار نمایندگان و کادر اداری مجلس شورای اسلامی نیز جزو همین موارد است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4pydnr