سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 07 May 2024
کد خبر: 20388
تاریخ انتشار: 1401/08/21 10:54

کیفیت شرط اول ساخت‌وساز

حامد خانجانی کارشناس مسکن

ساختوسازهای شهری بهلحاظ مسائل اقتصادی همچون نرخ مجوزهای قانونی، نرخ مصالح ساختمانی، هزینه تمامشده ساخت و میزان سودآوری همواره موردتوجه مسئولان، رسانهها و مردم است. کیفیت فنی و اجرایی ساختمان همچون استفاده از کالاها و مصالح استاندارد و فناوریهای نوین هم موضوعی است که موردتوجه بخش متخصص صنعت ساختمان و از اهمیت قابلتوجهی برخوردار است.

کیفیت، یکی از بخشهای مهم در ساختوساز است که متاسفانه مسئولان بهصورت اجرایی و عملی در این عرصه آنطور که باید ورود پیدا نکردهاند، همچنین با افزایش کیفیت در ساختوساز میتوان بسیاری از حوادث بهوجودآمده در کارگاهها را پیشبینی کرد و از شدت خسارت آنها جلوگیری بهعمل آورد. اگر کارفرما یا سازنده با کمی هزینه بیشتر به مراقبت از کارگاه خود و افزایش ایمنی و بالا بردن کیفیت کار از طریق استقرار نیروهای متخصص در کارگاه بپردازد، بههیچعنوان حوادث سنگینی پروژه را تهدید نخواهد کرد.

ایران یکی از پرحادثهترین کشورهای جهان در راستای بلایای طبیعی است، این شرایط طبیعی ایجاب میکند که تولید مصالح ساختمانی با استانداردهای بینالمللی و ملی را در اولویت بخش ساختمان قرار دهیم. وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد و دیگر متولیان بخش ساختوساز کشور باید برای این مسئله مهم اهمیت زیادی قائل شوند و اجازه ندهند، مصالح غیراستاندارد و نامرغوب در کشور تولید شوند.

تفاوتهایی میان ساختمانهای تهران و شهرهای دیگر وجود دارد. بهعنوان مثال، نرخ ساختمان در تهران بهنحوی است که سوددهی مناسبی برای سازندگان دارد و باتوجه به این موضوع، آنها میتوانند از مصالح ساختمانی باکیفیتتری استفاده کنند، اما ممکن است، چنین شرایطی در سایر شهرها وجود نداشته باشد. بهگفته برخی کارشناسان، ممکن است در ساختوسازهای مرتبط با طرح مسکن مهر در تعدادی از شهرها بهدلیل تلاش برای کاستن از هزینه نهایی ساختوساز، از مصالح ساختمانی با درجات کیفی پایینتر استفاده شده باشد. این اتفاق میتواند در زلزلههای احتمالی آینده، مشکلاتی برای ساکنان این نوع واحدهای مسکونی بهدنبال داشته باشد.

از جمله روشهای ارتقای کیفیت ساختوساز، ورود افراد باصلاحیت به حوزه ساختمان، استفاده از مصالح درجه یک، افزایش نظارتها از سوی دستگاههای ناظر شامل شهرداریها و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و ساختمانهای کشور و همچنین عملیاتی کردن پروژههای ساختمانی براساس مباحث ملی مقررات ساختمان است. بهتر است بهطور منظم افزایش کیفیت در تمامی زمینههای مسکنسازی ارتقا یابد. در این راستا، برگزاری دورههای آموزشی میتواند در این مسیر به افزایش بهرهوری کمک شایانی کند.

برای رسیدن به ساختوساز بهینه در کشور، باید تمام افرادی که در اجرایی شدن پروژههای ساختمانی نقشی ایفا میکنند، بهصورت تخصصی آموزشهای لازم را ببینند تا زمان و هزینه ساختوسازها کاهش یابد و از منابع و سرمایههای موجود بهنحو احسن استفاده شود. مطمئنا در چنین شرایطی شاهد ساخت ساختمانهای باکیفیت میشویم.

همانطور که مشهود است، با پیشرفت صنعت در ایران و جهان، نیاز به ساخت اماکن و پروژههای عمرانی، روزبهروز افزایش مییابد. بههمین دلیل، بازار کار این حوزه همواره آماده جذب نیروی کار جدید است. علاوه بر این، مشاغل این حوزه، یک حرفه مهارتمحور را میطلبد. از اینرو باید در راستای ترویج ارتقای کیفیت گامهای موثری برداشت. متخصصان اگر تمام تلاش خود را بهکار ببرند و دانش و مهارتهای خود را بهصورت مداوم تقویت کنند، میتوانند در پروژههای بهتری مشارکت داشته باشند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4p5epa