شنبه 22 اردیبهشت 1403 - 11 May 2024
کد خبر: 92013
تاریخ انتشار: 1402/05/23 09:07
در سفر وزیر صمت به سمنان مطرح شد

بهره از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

وزیر صنعت، معدن و تجارت کابینه سیزدهم به استان سمنان سفر کرد تا از چند طرح بازدید و چند پروژه صنعتی و اقتصادی را افتتاح کند.
بهره از ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار نخستین مقصد سفر وزیر صمت به استان سمنان بود. از سرگیری فعالیت شرکت سنگ کاران نوین پس از تعطیلی ۱۵ ساله، رونمایی از نخستین مینی بوس هشت و نیم متری اتوماتیک و رونمایی از خودرو سوباM۴(HEV) هیبرید، از دیگر برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی این استان بود.

معرفی منطقه ویژه اقتصادی گرمسار

منطقه ویژه اقتصادی گرمسار زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با وسعت ۲ هزار هکتار در ۹۰ کیلومتری تهران و در مسیر بزرگراه تهران- گرمسار واقع است. برای آماده‌سازی فاز اول این منطقه تاکنون ٢هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. احداث کامل شبکه توزیع گاز معابر با احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز، اتصال به شبکه اصلی فیبر نوری سراسری کشور با اجرای ۹ کیلومتر شبکه فیبر نوری ۴۸ هسته‌ای، اجرای ۴۰ کیلومتر شبکه هدایت آب‌های سطحی، احداث ۴۵ هکتار فضای سبز در نوار شمالی منطقه ویژه به همراه اجرای فضای سبز معابر اصلی منطقه، بخشی از اقدام‌های انجام شده برای افتتاح گام اول منطقه ویژه اقتصادی گرمسار است. اجرای کامل ۱۳ کیلومتر حصار پیرامونی سایت یک و ۲ منطقه، راه‌اندازی گمرک برای گام اول منطقه با تامین همه تجهیزات و زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله ۳۰ دوربین کنترلی، ساختمان، کانکس، تجهیزات و لوازم اداری، احداث سوله انبار، محوطه‌سازی انبار روباز و سکوی بارانداز منطقه به همراه باسکول و أخذ تاییدیه طرح اتصال راه‌آهن به منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به طول ۴.۵ کیلومتر از مزایای این منطقه ویژه اقتصادی است.

ضرورت توجه‌ به دیپلماسی صنعتی در سمنان

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جریان سفر به استان سمنان، ضمن بازدید و آشنایی با امکانات منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، برتولید محصولات صادرات محور تاکید کرد. به گزارش ایدرو نیوز، عباس علی‌آبادی، در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی گرمسار با بیان اینکه ظرفیت‌های این منطقه باید فعال ‌شود، اظهار کرد: امروز بحث دیپلماسی صنعتی و اقتصادی بسیار مهم بوده و باید بیش از همیشه به آن توجه شود.

وی افزود: سمنان باید کشورهای هدف صادراتی را انتخاب کند و بداند که نیازهای اولیه خود را می‌خواهد از چه کشورهایی تامین کرده و متعاقب آن، کالاهای صادراتی را به کدام کشورها صادر کند. باید بر اساس شناخت شرایط، ارتباطات صنعتی و اقتصادی خود را با کشورهای مختلف جهان توسعه دهیم و در عین حال، سعی کنیم تا نیازهای اولیه صنایع کشورمان را احصا کرده و در راستای تامین آن قدم برداریم.

تاکید بر اجرای دیپلماسی اقتصادی و صنعتی

به اعتقاد من ظرفیت‌های کشور نیز باید شناخته شود و دیپلماسی اقتصادی و صنعتی با این رویکرد بسیار مهم خواهد بود؛ باید مسائل مهم صنایع و اقتصاد کشورمان در تعامل با سایر کشورها و با هدف صادرات کالاهای تولیدی مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سمنان ظرفیت خوبی در زمینه شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی در اختیار دارد، گفت: منطقه ویژه اقتصادی در حقیقت یک مکان صنعتی و بنگاه اقتصادی بزرگ است که همه لوازم و زیرساخت‌های موردنیاز آن از برق و آب گرفته تا گاز و نظام مالی مناسب باید تامین شود.

نقش‌آفرینی تولید در عرصه بین‌الملل

علی‌آبادی با بیان اینکه وظیفه همگی‌مان ارزش‌آفرینی و خلق ثروت ملی، افزود: باید تولید را با هدف نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی توسعه دهیم تا برند ایرانی در جهان بدرخشد.همچنین باید محصولات‌مان را به بازارهای خارجی معرفی کنیم؛ آن هم با هدف عرضه نمادهای صنعتی ارزشمند و قدرتمند ایران به دنیا.

وی، بار دیگر به این موضوع تاکید کرد که رویکرد اصلی‌مان در صنعت نقش‌آفرینی در صحنه بین‌المللی به‌عنوان عامل ارزش‌آفرین و خلق ثروث ملی ‌در بخش دولتی و خصوصی است، ادامه داد: اشتغالزایی، رفاه اجتماعی و عمران آبادانی از نتایج این رویکرد است که باعث حضور و نقش‌آفرینی در صحنه بین‌المللی و ایجاد افتخار برای ملت و مردم خواهد شد.

نوآوری در صحنه جهانی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نوآوری در صحنه جهانی، خلق محصولات جدید و تولیدات نوآور است که دیگران آن را انجام نداده‌اند و آینده‌سازی توسط همه صنایع است که از آثار مثبت این اتفاق را می‌توان اشتغالزایی و رفاه اجتماعی برشمرد.

علی‌آبادی با اشاره به اهمیت دیپلماسی اقتصادی در تولید محصولات جدید، تاکید کرد: باید ارتباطات بین‌المللی‌مان را با شناخت نیازها و ارتباطات با کشورهایی که می‌توانند نیاز‌های‌مان را تامین کنند، توسعه دهیم. به‌طور مثال استان سمنان که کم آب است اما از ظرفیت‌های بالای نیروی انسانی و مجموعه‌های صنعتی برخوردار است، باید با کشورهایی ارتباط برقرار کند که بتواند کالاهای تولیدی در سایه مزیت‌های رقابتی خود را به آنها صادر و از آن کشورها برای تامین نیازهای خود، کالا وارد کند.

توسعه شهرک‌های صنعتی

وی با تاکید بر اهمیت بالای دیپلماسی صنعتی و اقتصادی و بررسی این رویکرد در نشستی که با مسئولان استان سمنان داشت، تصریح کرد: توسعه شهرک‌های صنعتی وظیفه ماست و آمادگی لازم را برای توسعه آنها را داریم. البته استان سمنان از ظرفیت‌های بالایی در بخش صنعتی حوزه برخوردار است که باید تمام ابزارهای تولید و نظام مالی خوب را برای خود تامین کند.

وزیر صمت با بیان اینکه می‌توان با استفاده منطقی از سرمایه خرد مردم، پروژه‌های بزرگی را احداث و راه‌اندازی کرد، بر اهمیت موضوعاتی از جمله «جلوگیری از ضربه زدن به محیط زیست»، «بحث نظام مالی»، «تولید محصول با تکیه بر ظرفیت صادراتی از سوی شرکت‌ها و تامین ارز لازم برای تهیه مواد اولیه از محل صادرات محصولات تولیدی»، «تضامین لازم برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها»، «حمایت منطقی از مانع‌زدایی قانونی در بخش گمرک برای رشد تولید و تجارت»، «تسهیل در صدور مجوزهای کوتاه مدت، پیگیری آن برای رسیدن به اهداف و جریمه برای تاخیر در اجرا»، «بحث لجستیک و توسعه خطوط زمینی، ریلی و هوایی توسعه ناوگان‌های آن»، «بحث معافیت‌های مالیاتی»، «استفاده بهینه در مصرف آب و اختصاص بیشتر آن به صنعت»، «تقویت و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش شیفت‌های کاری صنایع» و «دعوت و آماده‌سازی مسیر جهت ترغیب بیشتر سرمایه‌گذاران به حضور در پروژه‌های استان» برای توسعه شهرک‌های صنعتی در استان سمنان تاکید کرد.

وی در این نشست با بیان اینکه شعار ما می‌توانیم در ایران به ویژه در حوزه تولید، به بهترین شکل اجرایی شده است، گفت: مهم‌ترین اقدام برای فعالان در ادارات کل صمت در استان‌های مختلف، اجرای عملی شعار رشد تولید و مهار تورم است که درصورت عملی شدن این مسئله، اتفاقات خوبی برای همه رقم خواهد خورد.

راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد، در دستور کار

در ادامه فرشاد مقیمی، سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، خبر از افتتاح همزمان ۲۳ پروژه زیرساختی، طرح و واحد راکد احیاء شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک داد و گفت: همزمان با ۲۲ مرداد و به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک، ۲۳ پروژه زیرساختی، طرح و واحد راکد احیا شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با حضور وزیر صمت افتتاح می‌شود.

مقیمی ادامه داد: با توجه به تاکید ریاست‌جمهوری و دولت، یکی از سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم، راه‌اندازی واحدهای راکد تولیدی و صنعتی است که در این زمینه مجموعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم برنامه‌هایی تنظیم کرده و تعدادی از واحدهای صنعتی داخل همین شهرک صنعتی سمنان راه‌اندازی شدند.

وی افزود: برخی از واحدهای بزرگ پیشران در استان سمنان برای احیای واحدهای صنعتی وارد میدان شدند و توانستند واحدهای راکد را به چرخه تولید برگردانند و ۶ واحد صنعتی به چرخه تولید برگشت.

مزایای استفاده از خطوط ریلی در شهرک‌های صنعتی

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: اگر در شهرک‌های صنعتی این زیرساخت وجود داشته باشد که بتوانیم از خطوط ریلی استفاده کنیم، به‌طبع برای واحدهایی که مواد اولیه وارداتی و محصولات صادراتی دارند، دسترسی به ورودی و خروجی کشور راحت‌تر شده و با قیمت‌های پایین‌تر این کار انجام می‌شود.

مقیمی ادامه داد: در این منطقه هم این شرایط وجود دارد و ایستگاه ریلی در شهرک صنعتی سمنان وجود دارد و چند واحد صنعتی هم علاقه‌مند هستند از این شرایط بهره‌مند شوند؛ مجموعه مدیریتی استان سمنان هم این شرایط را فراهم کردند تا واحدهای صنعتی هم از خطوط ریلی استفاده کنند و به‌زودی این عملیات در مجموعه شهرک صنعتی اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: هم‌زمان با ۲۲ مرداد امسال و به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک، ۲۳ پروژه زیرساختی، طرح و واحدهایی که دوباره به چرخه تولید برگشتند و احیا شدند، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در کشور افتتاح می‌شود.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: یک‌سری از این پروژه‌های قابل افتتاح زیرساختی است که به زیرساخت شهرک‌ها، تصفیه‌خانه‌ها، خطوط انتقال، دسترسی‌ها، جدول‌گذاری‌ها و... مربوط می‌شود و بخش دیگر راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی است که در مجموع برای هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کنند.

بازچرخانی آب در شهرک‌های صنعتی

مقیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه با چالش‌های تامین منابع آبی مواجه هستیم، استفاده از مدل‌های تصفیه‌خانه‌ها در اولویت برنامه‌های‌مان است که بتوانیم سطح آب خروجی را به آب صنعتی تبدیل کرده و این بازچرخانی را در شبکه آب صنعتی هم استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر در برخی شهرک‌های صنعتی که این تصفیه‌خانه‌ها اجرا شده است، آب برای فضای سبز مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌طبع با توجه به نیازهای کشور و مجموعه صنعتی مدل‌های بعدی برای این است که سطح آب و کیفیت آب را به آب صنعتی برسانیم و و در دستور کار است که آن را اجرا کنیم.

سخن پایانی

در جریان این سفر به مشکلات سرمایه‌گذاری نیز اشاره شد؛ اردشیر مطهری، نماینده گرمسار، آرادان و ایوانکی با بیان اینکه در شهرستان‌های گرمسار و آرادان به اندازه ۶ استان، منطقه صنعتی دارد، سوء مدیریت در سمت‌های مختلف، وجود دلا‌ل‌ها برای فروش زمین‌های صنعتی و نداشتن توجه منطقی به سرمایه‌گذاران را عامل اصلی عدم دستیابی به اهداف ترسیمی دانست. همچنین در حاشیه سفر وزیر صمت، آیین افتتاحیه نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی پویای سمنان با حضور وی و محمدرضا موثقی‌نیا، رئیس هیات عامل ایمیدرو؛ اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و مدیران و معاونان مجموعه «ومعادن» و پویاانرژی و نیز مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد. این نیروگاه متعلق به شرکت پویاانرژی، زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4mxvbw