-
کد خبر: 110737
تاریخ انتشار: 1403/03/07 05:13
«احیای صنایع راکد» دستاورد دولت شهید رئیسی

صنعت سرانجام تکان خورد!

مرحوم شهید آیت الله رئیسی، دومین شهید رئیس‌جمهوری ایران اسلامی لقب گرفت آن هم ناباورانه و در حالی که همین یک ماه قبل در استان سمنان حضور داشت و در مراسم احیای ۲۰۱ واحد ۱۰۰ درصد راکد استان سمنان حضور یافت و سخنرانی کرد. حالا او که یک ماه قبل رشد اقتصادی شش درصد و همچنین احیای صدها واحد صنعتی در کشور را دستاورد دولت سیزدهم معرفی می‌کرد، بر دستان مردم قدر شناس مشهد در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد اما میراث و دستاورد وی در استان سمنان برای همگان حتی منتقدان وی، ارزشمند و قابل تقدیر تلقی می‌شود.
صنعت سرانجام تکان خورد!

لازم به ذکر است که باوجود آمارهای دقیق اما به نظر می‌رسد در نخستین روز روی کار آمدن دولت سیزدهم در استان سمنان ۴۵۰ الی ۴۶۰ واحد راکد در این استان وجود داشته است. به نظر کارشناسان اقتصادی، مهم‌ترین دستاورد دولت شهید آیت الله رئیسی، احیای واحدهای راکد تولیدی و همچنین تثبیت اشتغال محسوب می‌شود.

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بازار، گفت: ماجرای احیای واحد‌های راکد در استان سمنان از دولت نهم و دهم آغاز شد که تحریم‌های فلج‌کننده اولاً راه ارتباطی صنعت کشورمان را با دنیا بست و در ثانی، تلاطم‌های ارزی و اقتصادی را به همراه آورد و در نتیجه کارخانه‌های استان سمنان ناتوان از تامین اقلام اولیه و پرداخت هزینه تولید، کم کم به ورطه مشکلات گرفتار شدند.

حسن همتیان با بیان اینکه عجیب اینکه اغلب واحدهای احیا شده در دولت سیزدهم در استان سمنان در همان برهه دولت نهم و دهم به تعطیلی گراییده بودند کارخانه هایی که ۱۳ سال بعضاً ۱۲ سال تعطیل بودند و گرد و خاک روی ابزار آلات شان نشسته بود، تاکید کرد: دولت روحانی برای جبران وضعیت دو سیاست را در پیش گرفت که نخستین آنها بهبود ارتباطات تجاری و اقتصادی با دنیا بود.

وی با بیان اینکه دولت روحانی هرچند توانست گره‌هایی را باز کند اما در مجموع دولت موفقی دست کم در زمینه بهبود وضعیت تولید صنعتی در استان سمنان نبود، افزود: رویکرد دوم دولت روحانی اعطای تسهیلات بانکی برای رفع مشکلات تولیدی‌ها بود اما از آنجا که تنها مشکلات تولیدی‌ها نقدینگی نبود، کم کم واحد‌های تولیدی استان از واحد‌های مشکل دار به واحد‌های مشکل دار بدهکار تبدیل شدند.

تملک‌های بانکی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بیشترین میزان تملک واحد‌های بدهکار به بانک در دولت روحانی رخ داد، گفت: دولت رئیسی در بدو روی کار آمدن تلاش کرد که یک سیاست را اجرایی کند و آن هم اینکه اجازه ندهد واحدی حتی بدهکار، در تملک بانک قرارگیرد از آنجا که مرحوم رئیسی خود در قوه قضائیه بود به خوبی می‌دانست که برای این امر باید کاری کند که بانک‌ها صدایشان در نیاید.

همتیان با بیان اینکه دولت رئیسی با پرداخت تسهیلات تلاش کرد بدهی‌های قبلی واحد‌ها را پرداخت و برای آنانی که در تملک یا تعطیل هستند چاره جویی کند، گفت: نخستین بار در دولت او بود که چاره‌جویی چندجانبه برای احیای تولید جای خود را به سیستم تک بعدی پرداخت تسهیلات بانکی داد یعنی اگر واحدی مشکل حقوقی داشت دیگر به بانک معرفی نمی‌شد!

وی با بیان اینکه در همین سمنان واحدی بود که دچار مشکلات ورثه و حقوقی و... شده بود و در نتیجه با مذاکره با مالکان موفق شدند که سرمایه‌گذار جدیدی را وارد مجموعه کرده و بالاخره کارخانه‌ای که چهار سال تعطیل بود را دوباره فعال سازند، گفت: این به نظر من مهم‌ترین کاری بود که دولت رئیسی کرد هر چند شاید به لحاظ دیگر اقدامات اقتصادی او مانند کنترل تورم و نرخ رکود و... با او موافق نباشیم.

رئیسی چه کرد؟

اما دولت رئیسی چه کرد؟ استاندار سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه احیای واحد‌های راکد یکی از راهبردهای مهم ما در دولت سیزدهم بود، گفت: خوشبختانه باید گفت که در دولت آیت الله شهید رئیسی هیچ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان سمنان به دلیل مالی یا هر موضوع دیگری، تعطیل نشده است. سید محمدرضا هاشمی از برگزاری هفتگی نشست‌های رونق تولید، رفع موانع و ستاد احیا با حضور دستگاه‌های عضو از قضاییه و اجرایی تا مالی و اقتصادی و بانک‌ها و تامین اجتماعی و.. خبر داد و ابراز کرد: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به احیای واحد‌های راکد مانده، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰۱ واحد راکد در استان سمنان احیا شده است، تاکید کرد: ده هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردمی با احیای این واحدهای راکد به چرخه تولید کشورمان بازگشته که دستاوردی چشمگیر برای دولت سیزدهم و مردم استان سمنان محسوب می‌شود.

استاندار سمنان بیان کرد: احیای این ۲۰۱ واحد کاملاً راکد در استان همچنین چهار هزار و ۵۰۰ شغل را نیز در استان سمنان تثبیت کرده است مشاغلی که تا پیش از این از مردم به خصوص جوانان این استان سلب شده بود و حالا می‌توانند نان بر سر سفره خانواده‌های‌شان ببرند.

احیای راکدها

موسوی مدیرعامل کارخانه کاشی سمنان یکی از همان کارخانه هایی است که احیا شده است این همان کارخانه‌ای است که رئیسی فروردین ماه در آن حضور پیدا کرد همان کارخانه‌ای که جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد در دولت سیزدهم در آن برگزار شد و کارگران کارخانه خاطره‌ای ویژه را با رئیس‌جمهوری شهید در ذهن دارند.

موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه این کارخانه از سال ۹۹ تعطیل شده بود، اما از سال ۱۴۰۱ کم‌کم شروع به بازسازی کارخانه کردیم، گفت: امروز با کمک مسئولان، روزی ۱۱هزار متر کاشی تولید می‌کنیم که امیدواریم این عدد تا مدتی دیگر به ۲۰ هزار متر تولید کاشی در روز برسد

این نمونه‌ای از احیای واحد‌های راکد در استان سمنان به همت دولت سیزدهم است دولتی که استاندار آن اعلام کرده که نهضت احیای واحد‌های راکد و جلوگیری از رکود واحدی‌های صنعتی و تولیدی در آن همچنان هم ادامه خواهد داشت و خللی در آن ایجاد نمی‌شود.

تلاش برای پیشگیری از رکود

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اما در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره بر برگزاری مداوم نشست رونق تولید و رفع موانع در استان طی دولت سیزدهم، گفت: پیش از تمام این نشست‌ها، اعضای کارگروه به همراه استاندار سمنان از واحد هایی که قرار است مشکلات شان در نشست مطرح شود، بازدید کرده و از نزدیک با مشکلات آن واحد آشنا می‌شوند و این روند ادامه نیز دارد.

یادگار احمدی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۳ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان سمنان برگزار شده است، بیان کرد: مشکلات ۲۶۷ واحد تولیدی و بنگاه اقتصادی استان در این نشست‌ها مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شده است.

وی با بیان اینکه برای رفع موانع ۴۷۸ مصوبه به تصویب اعضای کارگروه رونق تولید استان سمنان رسیده است، تاکید کرد: این مصوبات در راستای رونق تولید و رفع موانع و همچنین جلوگیری از رکود واحد‌های تولیدی بوده که بخش اعظم آن به رفع مشکلات واحد‌های تولیدی در بخش‌های مختلف شامل نقدینگی، مشکلات حقوقی، کارگری و... اختصاص داشته است.

رئیس سازمان صمت سمنان با بیان اینکه ۲۰ درصد مصوبات مربوط به تامین مالی و تسهیلات بوده است، گفت: ۲۶ درصد از مصوبات کارگروه ستاد رونق تولید استان سمنان در سال ۱۴۰۲ مربوط به امور زیربنایی بوده و مابقی به مالیاتی تامین اجتماعی و... اختصاص داشته است.

سخن پایانی

اینها نشان می‌دهد که در دولت سیزدهم همچنین تلاش شده تا مشکلات واحد‌های تولیدی در استان سمنان آنقدر جدی نشود که کار برای احیای آنها دشوار و در نهایت کارخانه‌ها کم کم به رکود برسند. این سیاستی است که در دولت سیزدهم اتخاذ و حتی تحسین منتقدان شهید رئیسی را نیز به دنبال داشت در مجموع کارشناسان عقیده دارند که در شاخص احیای تولید، دولت رئیسی می‌تواند نمره قابل قبولی را در استان سمنان بگیرد. یادش گرامی باد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4m96x8