-
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد

پیگیری حقوق سهامداران در اولویت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: آنچه صنعت خودرو را آزار داده و منجربه زیان چند ده هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده، قیمت‌گذاری دستوری است، گرچه با عرضه خودرو در بورس افق روشنی برای واقعی شدن نرخ خودرو گشوده شده است.

پیگیری حقوق سهامداران در اولویت

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو درباره انتقادات برخی سهامداران حاضر در مجمع مبنی بر تاثیر منفی مصوبه اخیر شورای رقابت و قیمت ‌ گذاری دستوری بر زیاندهی این شرکت و از بین رفتن سرمایه آنها، گفت: موضوع رفع قیمت ‌ گذاری دستوری را دنبال کرده ‌ ایم، چراکه با توجه به سهامداری یک ‌ چهارم جمعیت کشور از طریق بازار سرمایه و سهام عدالت در ایران خودرو و حجم ریالی سهم بازار ایران خودرو معتقدیم که انحصار یک یا چندجانبه در صنعت خودرو وجود ندارد، اما متاسفانه به ‌ نام انحصار قیمت ‌ گذاری دستوری موجه می ‌ شود.

خطیبی با بیان اینکه به ‌ دلیل قیمت ‌ گذاری دستوری در چند سال گذشته ۳۵۰ هزار میلیارد تومان از جیب سهامداران رفته است، افزود: نکته بعدی الزام قانونی دولت به جبران زیان ناشی از قیمت ‌ گذاری دستوری محصولات است که این موضوع را پیگیری کرده و بخشی از این زیان به حساب دولت منظور شده است.

وی با بیان اینکه مقرر شده در مورد مصوبه اخیر شورای رقابت با اقدام جمعی سایر خودروسازان مشکل را برطرف کنیم و پیگیر احقاق حقوق سهام ‌ داران باشیم، افزود: در همین زمینه با مدیرعامل سازمان بورس صحبت کردیم و منتظر نظر شورای ‌ عالی بورس درباره وضعیت انحصار در بازار خودرو هستیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با انتقاد از قیمت ‌ گذاری دستوری خودرو گفت: آنچه صنعت خودرو را آزار داده و منجربه زیان چند ده هزار میلیارد تومانی خودروسازان شده، قیمت ‌ گذاری دستوری است، گرچه با عرضه خودرو در بورس افق روشنی برای واقعی شدن نرخ خودرو گشوده شده است. خطیبی افزود: بررسی ‌ های آماری نیز نشان می ‌ دهد، ۸۰ درصد خریداران خودرو در بورس کالا، مصرف ‌ کننده نهایی بوده ‌ اند و تاکنون ۳۸ هزار دستگاه خودرو در بورس بدون زیان عرضه کرده ‌ ایم. عبور مستقیم و عرضه خودرو در بورس موجب شده تا در خرداد و دی امسال ایران خودرو از نظر حجم ورود نقدینگی سرآمد بوده به نحوی که در خرداد امسال ۱۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و در دی ماه ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است. علاوه بر آن، این میزان نقدینگی در دی امسال با تولید و عرضه تعداد به مراتب کمتر محصولات به ‌ دست ‌ آمده است. وی با بیان اینکه براساس ماده ۹۰ سیاست ‌ های ابلاغی اصل ۴۴ قانون اساسی، تا پایان آذر امسال بخشی از زیان ناشی از قیمت ‌ گذاری دستوری (حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان) به حساب دولت منظور شده، گفت: میزان سودآوری شرکت ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و همچنین در شرکت ایران خودرو دیزل نیز بیش از سه هزار میلیارد تومان سود شناسایی شده است.

هیچ خودرویی به شخص یا نهادی واگذار نشده

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به برخی اتهامات مبنی بر عرضه خارج از شبکه محصولات به برخی خواص و تحویل ۳۴ دستگاه خودرو هایما ۸ S به برخی مدیران این شرکت گفت: این مجموعه به هیچ عنوان خارج از چارچوب ‌ ها و مقررات جاری ابلاغی به شخص یا نهادی خودرو واگذار نکرده است.

مهدی خطیبی در مجمع عادی به ‌ طور فوق ‌ العاده شرکت ایران خودرو افزود: درباره خودرو هایما ۸ S همان ‌ طور که قبلا نیز اعلام شد تولیدات ابتدایی محصولات به دلایل فنی قابل عرضه به بازار نیست و این خودروها به ‌ نام مجموعه سند می ‌ خورد و پس از 6 ماه نگه ‌ داری به ‌ عنوان خودرو معیوب به فروش می ‌ رسد.وی افزود: بر این اساس ایران خودرو تصمیم گرفت تا این خودروها را به نرخ پایه عرضه در بورس به برخی کارشناسان و مدیران شرکت عرضه کند و به ‌ عنوان مدیرعامل ایران خودرو نام من در فهرست دریافت ‌ کنندگان این خودرو نیست. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با طرح این سوال که چرا در تلویزیون و رسانه ‌ ها به مردم اطلاعات غلط می ‌ دهیم، گفت: برای رفع ابهام عرضه خارج از شبکه محصولات به برخی خواص طی نامه ‌ ای به وزیر محترم صمت اعلام کردم که ایران خودرو با نگهداری خودروهای غیرقابل عرضه به ‌ دلیل مشکلات فنی، در پارکینگ متحمل ۱۲ میلیارد تومان زیان شده و با فروش این خودروها به شیوه مزایده نیز متحمل زیان بیشتری خواهد شد.

خطیبی درباره واگذاری خودرو به برخی خواص یا نهاد ‌ های دولتی نیز گفت: تاکنون هیچ اهدایی انجام ‌ نشده که پس گرفته شود و با صداقت می ‌ گویم که درباره دستور رئیس ‌ جمهوری مبنی بر عدم عرضه خودروهای پرتیراژ که با شیوه قرعه ‌ کشی عرضه می ‌ شود، هیچ اقدامی مغایر با قانون انجام ‌ نشده است.

وی گفت: پاسخ این ابهامات را برای رئیس ‌ جمهوری ارسال و اعلام کردیم که حتی یک دستگاه از خودروهایی مانند پارس، رانا، دنا و... که از طریق قرعه ‌ کشی عرضه می ‌ شود به هیچ شخص حقیقی یا شرکت خصوصی واگذار نشده است گرچه با شیوه کنونی عرضه خودرو نیز دستگاه ‌ های دولتی باید محلی برای تامین خودرو موردنیازشان داشته باشند و نباید با این ‌ گونه ابهامات برای ایران خودرو حاشیه ‌ سازی شود. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در مورد برخی خودروهای عرضه ‌ شده در بورس کالا نیز تاکید می ‌ کنم که اطلاعات و آمار غلطی در مورد ایران خودرو داده ‌ شده و باید این موضوع بررسی و تبیین شود.

مسیر هموار سودآوری

مهدی خطیبی گفت: ایران خودرو کنونی کمترین شباهتی به دو سال قبل ندارد و در تمام شاخص ‌ های کمی و کیفی به ‌ طور معجزه ‌ آسایی جلو هستیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اقدامات انجام ‌ شده برای رشد کمی و کیفی و خروج این شرکت از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت گفت: طی دوره یک ‌ ساله بهمن ۱۴۰۰ تا بهمن ۱۴۰۱ در حوزه ‌ های تولید، کیفیت و صورت ‌ های مالی شاهد رشد گروه صنعتی ایران خودرو هستیم به نحوی که در حوزه تولید علاوه بر رشد شمار شاهد تغییر ترکیب تولید بوده ‌ ایم که اهمیت بیش ‌ تری دارد. مهدی خطیبی، افزود: تولید امروز ایران خودرو شاخص ‌ های خاصی دارد و علاوه بر تولید در شمار بالا شاهد ثبات مشخص در این رشد شمار هستیم و نموداری رشد تولید سینوسی نیست، همچنین این رشد شمار تولید با بهبود ۵۰ درصدی کیفیت نسبت به سال گذشته همراه بوده و هیچ ‌ گاه نسبت تولیدات داخلی به ‌ کل تولید همانند امسال نبوده است چراکه فقط ۲ . ۵ درصد تولیدات کنونی ایران خودرو به ‌ صورت مونتاژی ( CKD ) انجام می ‌ شود.وی با اشاره به تولید ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا نیمه بهمن ‌ ماه، افزود: از این میزان تولید حدود ۱۶ هزار دستگاه به خودروهای دیزل تجاری سنگین و نیمه ‌ سنگین تعلق داشته و بقیه مربوط به تولید خودروهای سواری است به ‌ گونه ‌ ای که ۱۵۵ هزار دستگاه نسبت به سال گذشته بیشتر تولید کرده ‌ ایم.

وی گفت: همچنین همین فاصله را نسبت به مدت مشابه سال گذشته در زمینه تجاری ‌ سازی و تحویل محصولات ایران داریم و تعداد خودروهای آماده شماره ‌ گذاری در ایران خودرو از حدود ۷۱ هزار دستگاه در سال گذشته به ۳۱ هزار دستگاه کاهش یافته است.

دستاوردهای مثبت تولید بر خط

خطیبی با بیان اینکه پس از هم قسم شدن کارکنان ایران خودرو، از ۳۱ اردیبهشت امسال با تولید ناقص خودرو خداحافظی کردیم، گفت: با توقف تولید خودروهای ناقص شاهد رشد ۲۵ درصدی کیفیت تولیدات بودیم، گلوگاه ‌ های شبکه تامین شناسایی شد و اجرای این طرح تا ۳۰ آبان امسال بیش از ۲۱۰۰ میلیارد تومان صرفه ‌ جویی در ایران خودرو را به دنبال داشته است. وی عبور مستقیم را بزرگ ‌ ترین پروژه سال ‌ های اخیر ایران خودرو با فراهم کردن الزامات و رفع محدودیت ‌ ها دانست و گفت: رشد ۲۵ درصدی کیفیت محصولات ایران خودرو با عبور مستقیم و در قالب اجرای ۲۷۹ پروژه و به ‌ گونه ‌ ای حاصل ‌ شده که وضعیت کیفیت امسال محصولات ایران خودرو اصلا با سال گذشته قابل مقایسه نیست. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزایش صادرات را یکی دیگر از راهکارهای خروج از شمول اصل ۱۴۱ قانون تجارت دانست و افزود: تا پیش از این، صادرات محصولات ایران خودرو به دلیل اشتباهاتی که در نرخ تمام ‌ شده وجود داشت سودآور نبوده، اما امسال صادرات محصولات ایران خودرو از نظر تعداد و ارزش به مراتب از سال گذشته بهتر است و این صادرات زیان ده نیست، ایران خودرو تمام تلاش خود را در راستای تامین منافع سهام ‌ داران به کار گرفته است. وی از آثار مثبت تولید عبور مستقیم بر نرخ ثابت تولید (حقوق و دستمزد و نهاده ‌ های تولید) محصولات ایران خودرو نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امسال درمجموع تولید محصولات ایران خودرو بیش از ۴۰ درصد اقتصادی ‌ تر شده و این امر به معنای آن است که ایران خودرو در مسیر سودآوری گام برمی ‌ دارد و علاوه بر آن تلاش ‌ های زیادی برای اصلاح شیوه قیمت ‌ گذاری محصولات صورت گرفته است.

جهش ایران خودرو در حوزه توسعه محصول

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اقدامات انجام ‌ شده در حوزه توسعه محصول گفت: در این حوزه، از فروردین ‌ امسال پروژه TF ۲۱ را تعریف کردیم که از زمان شکل ‌ گیری این ایده تا تجاری ‌ سازی محصول، ۱۸ ماه طول می ‌ کشد، علاوه بر آن بر روی پلتفرم K ۱۲۵ خودرو ری را طراحی ‌ شده که در نیمه سال آینده وارد بازار خواهد شد در بهمن ‌ ماه امسال نیز محصولات دنا جوانان با موتور EFP و تارای سال به تولید انبوه رسیده است، همچنین در ایران خودرو دیزل کشنده آتامان، کشنده H ۵ ، پیکاپ فوتون و... رونمایی و یا تولید شده است. خطیبی از توسعه همکاری با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان خبر داد و افزود: در حوزه همکاری با شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان بیش از ۹۰ قرارداد فعال داریم و در حوزه لجستیک و ادغام شبکه خدمات پس از فروش نیز اقدامات مشترکی با سایپا انجام شده که با این اقدامات می ‌ توان گفت حال کنونی ایران خودرو بسیار خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین