چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 08 May 2024
کد خبر: 97707
تاریخ انتشار: 1402/09/05 06:36
وزیر صمت در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان تاکید کرد

آغاز تحول در تحقق صنعت هوشمند

دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.
آغاز تحول در تحقق صنعت هوشمند

دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، جریان‌سازی انقلاب صنعتی چهارم، بهم‌رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع بزرگ و… از اهداف برگزاری دومین رویداد ملی دانش‌بنیان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» عنوان شده است. در این رویداد ۲۵۰ شرکت دانش‌بنیان حضور داشته و همایش با ساختار توسعه توانمندی دانش‌بنیان‌ها و تعامل با صنعت برگزار شد. معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزیران صنعت، معدن و تجارت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، شرکت‌های دانش‌بنیان و خبرگان ذی‌ربط از میهمانان و مدعوین این رویداد بودند. همچنین سخنرانی وزیران و نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان، امضا و تبادل تفاهمنامه‌ها و برپایی نمایشگاه جانبی از جمله برنامه‌های دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان بود.

تمرکز بر ایجاد صنعت هوشمند دانش‌بنیان

وزیر صمت در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با اشاره به استمرار برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت دانش‌بنیان گفت: این یک حرکت جدی است تا بتوانیم به واسطه آن صنعت کشور را هوشمند و دانش‌بنیان کنیم. به گزارش ایدرونیوز، وزیر صمت در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» گفت: اکنون زمزمه انقلاب صنعتی پنجم به گوش می‌رسد و پیام آن این است که دوباره اصالت را به انسان بدهیم تا انسان به عنوان محور تحولات و عامل اصلی همواره بماند.

عباس علی‌آبادی تاکید کرد: هوش انسانی هرگز تحلیل نخواهد رفت و همواره توسعه پیدا می‌کند اما این‌بار رقیبی به نام هوش مصنوعی دارد که باید خود را با آن به چالش بکشد. اما این اجازه به هوش مصنوعی داده نمی‌شود که به انسان برتری پیدا کند. انسان می‌تواند خالق باشد و به همین دلیل خلیفه خداست و هوش او همیشه رو به توسعه است؛ اما با تمام اینها اگر از هوش مصنوعی غافل شویم، تاثیرات آن را در جامعه می‌بینیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: با برگزاری یک سلسله همایش‌های مختلف که تاکنون ۲ همایش برگزار شده تلاش می‌کنیم تا ارتباط دولت و با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان را افزایش دهیم و آن را به یک ارتباط ارگانیک و نزدیک تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم در کنار همایش، نمایشگاه هم داشته باشیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان فضایی برای عرضه محصولات خود داشته باشند. در آینده نزدیک این همایش‌ها به بازاری برای یافتن بازار فروش محصولات بدل می‌شود.

علی‌آبادی تصریح کرد: باید تلاش زیادی در راستای صنعت هوشمند دانش‌بنیان داشته باشیم در غیر این صورت همسایگان ما در این حوزه از ما سبقت می‌گیرند و بعدها غصه می‌خوریم.

تا پایان دولت فیبرنوری به همه شهرها می‌رسد

همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: بیش از ۴ میلیون خانوار تاکنون به فیبرنوری متصل شده‌اند و قرار است تا پایان دولت فیبرنوری را به ۲۰ میلیون خانوار برسانیم.

 وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» اظهارکرد: فناوری ارتباطات و اطلاعات بخشی از زندگی در شهر هوشمند است که ایران ظرفیت خوبی در این بخش دارد.

عیسی زارع‌پور تصریح کرد: وضعیت ایران در بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات خوب است و در حالی که خیلی از کشورها از سکوهای خارجی استفاده می‌کنند اما ما از سکوهای داخلی بهره می‌بریم.

زارع‌پور گفت: اگر قرار است هوشمندسازی رخ دهد باید به اینترنت اشیا و هوشمندسازی زندگی‌ها و جامعه فکر کنیم؛ باید اطلاعات حسگرها را به خوبی جمع‌آوری و بتوانیم آن را منتقل کرده و پردازش کنیم.

وی افزود: زیرساخت‌های اینترنت پرسرعت و با کیفیت و امن فقط در بستر فیبرنوری است اما ما آمادگی لازم را برای این کار نداریم زیرا زیر وضعیت خوبی در این حوزه نداشتیم که البته در حال ساخت‌وساز جدید هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در ۴۰۰ شهر فیبرنوری به صورت کامل ایجاد شده است؛ این کار بزرگ را باید ۱۰ سال قبل می‌کردند اما ما تا آخر دولت فیبرنوری را در تمامی شهرهای ایران می‌بریم و کار ۱۰ ساله را قرار است ظرف ۳ سال به پایان برسانیم.

وی افزود: ۵G فقط در اینترنت پرسرعت امکان‌پذیر است و درحال‌حاضر ارتقا به سمت نسل پنجم هستیم هر چند برخی کشورها به سمت نسل ششم رفته‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: گفته می‌شود که تا چند سال آینده بیش از ۴۰ میلیارد داده در لحظه جمع‌آوری و پردازش می‌شود.

وی گفت: در سه نقطه کشور یعنی در شهرهای مشهد، اصفهان و تهران در حال راه‌اندازی نقطه داده برای پردازش هستیم که بخشی از زیرساخت‌ها توسعه فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات است.

زارع‌پور افزود: برای نخستین بار یک فصل از لایحه برنامه هفتم توسعه در راستای قانون توسعه فناوری دیجیتال اختصاص یافته و کارگروهی هم در دولت برای آن تشکیل شده که تمامی اختیارات هیات وزیران به آن تفویض شده است.

وی افزود: در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه به همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تکلیف شده که ظرف ۶ ماه برنامه‌های خود را برای هوشمندسازی ارائه دهند؛ سال آینده قطعا تحرکات جدی در این حوزه خواهیم داشت.

زارع‌پور تصریح کرد: مواد ۴۵ تا ۴۸ برنامه هفتم توسعه به موضوع هوشمندسازی صنعت اختصاص یافته که ناشی از تخصص و تجربه وزیر صمت و فعالیت مستمر وی در بخش خصوصی و حضور فعلی وی در بخش دولتی است.

تاکید بر نظام‌مندی ارتباط جامعه علمی و دانشگاه

وزیر علوم در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: ارتباط بین جامعه علمی و دانشگاه باید نظام‌مند شده و این مسیر در آینده ادامه پیدا کند.

وزیر علوم، صمن بیان این مطلب اظهارکرد: عزم و اراده وزارت صمت برای توسعه همکاری‌ها بین دانشگاه و صنعت مشهود است و باید این برنامه به صورت نظام‌مند جلو برود.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: بحث هوشمندی باید فراتر از شهر دیده شود و باید به سمت زندگی فردی و اجتماعی هوشمند برویم.

وزیر علوم تصریح کرد: به جای شهر هوشمند باید از شهر دانا بگوییم؛ استفاده مطلوب و موثرتر از هوش و دانایی در شهر از اهمیت بالایی برخوردار است و فقط نباید به شهر هوشمند و استفاده از تکنولوژی در آن فکر کرد.

وی افزود: وقتی واژه شهر هوشمند را می‌گوییم معنایش استفاده از تکنولوژی در شهر است ولی وقتی از واژه شهر دانا می‌گوییم توجه به علوم انسانی که در آن معرفت و مدارا و اخلاق و انسانیت باشد مدنظر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهارکرد: در رویدادهای بعدی باید از علوم انسانی، دینی و هنر استفاده کرد تا آنها از آرامش در شهر دانا و هوشمند برای ما بگویند.

وی گفت: بهترین جا برای اقتدار ملی، سرمایه‌گذاری در زمینه علم و فناوری و دانش است و بهترین مکان برای آن دانشگاه است و اگر ریالی در این بخش‌ها هزینه کنیم میلیاردها تومان در آینده کشور آورده به‌دست می‌آید.

رتبه ۱۷ ایران در تولید هوش مصنوعی جهان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: ایران از نظر تولید هوش مصنوعی رتبه ۱۷ دنیا را دارد ولی از کاربرد هوش مصنوعی رتبه ۷۷ جهان هستیم که باید با تحول در این بخش کشور را توسعه دهیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: انقلاب صنعتی چهارم در پارادایم خاصی شکل گرفت که اینترنت اشیا، رباتیک و … توسعه پیدا کرد، البته همه اینها در بستر هوش‌مصنوعی شکل گرفت؛ این پارادایم وقتی جدی گرفته شد که هوش‌مصنوعی رشد جهش گونه پیدا کرد و توانستیم ذخیره اطلاعات بالایی داشته باشیم.

روح الله دهقانی فیروزآبادی افزود: رشد مصنوعی در حال بازتعریف ارتباطات انسان با جهان است که انقلابی در زندگی و حیات بشر است.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ویژگی تکنولوژی آن است که بیرون انسان قوی اما درون انسان ضعیف است و بازوان و ماهیچه‌های انسان ضعیف می‌شود؛ همین حالت را شبکه‌های اجتماعی با انسان انجام داده است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: تکنولوژی زندگی انسان‌ها را سازگار نکرد بلکه ضعیف کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری افزود: هوش مصنوعی قرار است به جای انسان کنترل و طراحی و نظارت کند؛ کمتر ار ۱۰ سال آینده تمام کارهای دنیا مانند ساخت‌وساز و هواپیما و … را هوش مصنوعی می‌سازد.

دهقانی فیروزآبادی نیروی انسانی توانمند را یکی از ظرفیت‌های خوب کشور دانست و اظهار کرد: ما منابع زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشورمان نداریم و باید با کمک هوش‌مصنوعی برای ارتقای بهره‌وری تلاش کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه از نظر تولید هوش مصنوعی رتبه ۱۷ دنیا را داریم اما از کاربرد هوش مصنوعی رتبه ۷۷ جهان هستیم، افزود: باید ظرف ۲ تا ۳ سال آینده اتفاق بزرگی در هوش‌مصنوعی ایران رقم بزنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: برگزاری چنین رویدادهایی منجر به اتفاقات هماهنگ و یکپارچه در دسترسی کشور به فضای هوش‌مصنوعی می‌شود.

مشارکت علمی و فناورانه در طرح‌های کلان صنعتی

در همین حال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزارت علوم و دانشگاه شهید بهشتی در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان تفاهمنامه‌های همکاری در خصوص مشارکت علمی و فناورانه در طرح‌های کلان صنعتی امضا کردند.

بر اساس تفاهمنامه‌ای که بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و سجاد محمدعلی نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف (علوم، تحقیقات، فناوری) آن را در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان در محل مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی امضا کردند ایدرو و وزارت عتف برای ایجاد سازکار لازم به منظور ارتقای توانمندی‌های کشور در ایجاد زیرساخت‌های فناوری و نوآوری و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای خلاقانه و دانش محور نخبگان کشور باهم همکاری خواهند کرد.

بهره‌برداری از ظرفیت‌های طرفین در توسعه و ارتقای زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، کمک به ارتقای فناوری و نوآوری صنایع هدف ایدرو، همکاری در تاسیس و راه‌اندازی پارک‌ها و پردیس‌های علم و فناوری مشترک، کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، استفاده از ظر فیت فناورانه و نوآورانه کنشگران شبکه وزارت عتف برای حل مسائل حوزه صنعت از محورهای عمده این تفاهمنامه است.

مشارکت فناورانه در طرح‌های کلان صنعتی از جمله فناوری‌های احیای اقلیم، توسعه تولید خودروهای برقی، سیستم‌های ذخیره انرژی، پیشرانه‌های هوایی و گیاهان دارویی، راه‌اندازی مراکز مشترک به منظور رصد فناوری‌های نوظهور و کشف نیازهای فناورانه سند توسعه صنعتی کشور، ترغیب بنگاه‌های بزرگ اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، ارتقای فرهنگ نوآفرینی و فن‌آفرینی، بهم‌رسانی و رسوخ فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت نیز از دیگر مفاد این تفاهمنامه به‌شمار می‌رود.همچنین در این رویداد تفاهمنامه دیگری هم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و دانشگاه شهید بهشتی با هدف مشارکت علمی و فناوری در تعیین رویکردها و سیاست‌گذاری‌ها و به‌هم‌رسانی زیست‌بوم‌های صنعتی به امضا رسید. بر اساس این تفاهمنامه که بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو و سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی آن را امضا کردند، طرفین در خصوص مشارکت فناورانه در طرح‌های کلان صنعتی، انجام مطالعات اقتصادی، تشکیل تیم‌های مشترک تحقیق و توسعه با مشارکت سازمان مدیریت صنعتی، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات فناوری‌های حوزه صنعت، راه‌اندازی مراکز مشترک به منظور رصد فناوری‌های نوظهور و کشف نیازهای فناورانه سند توسعه صنعتی کشور همکاری خواهند کرد.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/4dwxmj